Az osztrák kormányig ér az antiszemita diákegyletek botránya

Daloló csontvázak

  • Teller Katalin
  • 2018. április 8.

Külpol

Dagad az osztrák Burschenschaftok antiszemita daloskönyvei körüli botrány. A kormánypárttá avanzsált Szabadságpárt 51 parlamenti képviselőjéből 18-an aktív vagy passzív tagjai a diákfiúkat és öregdiákokat tömörítő, több mint 200 éves múltra visszatekintő egyetemi és középiskolai egyleteknek.

A konzervatív-liberális Die Presse 135 éve még így lelkesedhetett a Bécsben vendégszereplő Pálmai Ilkáért: a Népszínház dívája oly „bursikóz” módon játssza a férfi főszerepet, hogy bármely Burschenschaft azonnal a legmagasabb ranggal vehetné fel tagjai közé. A névtelen színikritikus hasonlatából a diákegyleteknek a mainál jóval szelídebb arculatára következtethetünk. Az első ilyen csoportosulást 1815-ben, Jénában alapították, és hamarosan a német nyelvterület valamennyi egyetemén szép számban kezdtek hasonló társaságok működni. Noha nemegyszer nacionalista és militáns, sőt antiszemita és radikális hangot ütöttek meg, összességében a hagyományőrző kisközösségi élet és a fiatal egyetemisták karrierépítésének fórumai voltak.

 

A pajkos kezdetek

A kezdeti időkben az elnevezés szótörténeti tradíciója is erősebben járhatta át az egyesüléseket: a „bursa(rium)” egyetemi kollégiumot takart, a „Bursch” egyetemi hallgatót, s az ebből képzett „bursikóz” a diákok pajkosságára utalt. Az oxfordi mintát követő beavatási szertartással, eskütétellel, egyenruhával, szigorú hierarchiával és egyéb kiegészítőkkel járó tagságot a közös nagy ivászatok erőpróbái kísérték. A később komoly lapszerkesztői karriert befutó Borostyáni Nándor a kiegyezés után egy évvel számolt be arról a feledhetetlen bécsi estéről, amelyre az egyébként zárt ajtók mögött működő társaságok egyike nagylelkűen meghívta a még sihedernek számító tollforgatót. A Silesia nevű diákegylet egy kocsma szeparéjában „Epikureus bölcsészeti elveinek” és Bacchus, valamint Gambrinus eszméinek hódolva igazolta Goethe bölcs mondását, mely szerint „a német diák oly amphibium, mely »félig a szárazon, félig a sörben él«”. A riporter a szép kardvágásokkal épp beavatott, de már az asztal alatt heverő „rókákat” és a hazafias dalokat immár kakofóniában gajdoló idősebb Burschokat azzal a felmentő ítélettel búcsúztatta, hogy a sörön kívül azért az európai szabadságharcok liberális eszméiért is tudtak lelkesedni. A német irodalmi hagyomány megidézése Borostyáni részéről nemcsak a jénai ős-Burschenschaft miatt volt jogos, hanem azért is, mert – bár ő erről nem szólt – számos egylet a maga statútumában a nagynémet eszme szolgálatát is lefektette, amely szélsőséges formájában az osztrák államiság megkérdőjelezését is maga után vonta. És némileg módosulva mind a mai napig maga után vonja: az egyletek össznémet szervezete 2013-ban Innsbruckban tartotta meg találkozóját, ahol kardlengetéssel tettek hitet a nagynémet egység mellett.

A tavaly karácsonykor felesketett új osztrák kormány meglehetősen szerencsétlen időzítésről tett tanúbizonyságot, amikor a Burschenschaftok által melegen üdvözölt Anschluss 80. évfordulójának előestéjén vetette fel annak lehetőségét, hogy az első világháború után Olaszországhoz került Dél-Tirol lakosai – ha akarják – kettős, olasz–osztrák állampolgárokká váljanak. A mélyen nacionalista és revizionista Südtiroler Heimatbund (Dél-tiroli Hazaszövetség) nem is késlekedett a válasszal. Azon melegében teleplakátoltatta a bécsi utcákat a következő szöveggel: „Dél-Tirol köszöni Ausztriának, hogy nemsokára újra megkaphatja hazánk útlevelét!” Figyelemre méltó ez a kitörő öröm, még ha most úgy tűnik is, a kettős állampolgárság ötlete megragadt az ötlet szintjén. Hogy ez így történt, valószínűleg nemcsak annak köszönhető, hogy Dél-Tirol jelenlegi vezetői, akik többé-kevésbé elégedettek a tartományi autonómia status quójával, nem voltak elragadtatva a felvetéstől, hanem annak is, hogy január közepe óta a kisebbik kormánypárt erőit meglehetősen leköti a magyarázkodás kényszere.

 

„S akkor közéjük lépett a zsidó Ben Gurion”

Ami pedig az FPÖ-képviselők által sűrűn látogatott Burschen­schaftok daloskönyveinek köszönhető. Daloló csontvázak a szekrényből – így foglalható össze a szép lassan nyilvánosságra kerülő osztrák antiszemita daloskönyvek ügye. Ezek ugyanis a két évszázada ápolt zenei hagyomány patrióta darabkái mellett olyan dalszövegeket is tartalmaznak, amelyek finoman szólva is problémásak az úgynevezett tilalmi törvény, vagyis a nemzetiszocialista eszmék felélesztését büntető jogszabály fényében. „S akkor közéjük lépett a zsidó Ben Gurion: »Adjatok gázt, öreg germánok, meglesz még az a hetedik millió is«” – a többi közt ez áll a Germania elnevezésű, a bécsújhelyi katonai gimnáziumhoz kötődő diákegylet szövegkönyvében, amely január közepén a Falter című bécsi hetilap újságíróinak kezébe került. A rigmus nem jött jól az éppen tartományi választások előtt álló szabadságpárti jelöltnek, az ifjú titán Udo Landbauernek: a már korábban is náciszimpátiával kacérkodó, muszlimellenességét bőszen valló alsó-ausztriai politikus az egylet elnökhelyetteseként azt állította ugyan, hogy nem tudott az antiszemita rigmusokról, a választások után végül úgy döntött, lelép a politika színpadáról (az FPÖ így sem szenvedett nagy veszteséget Alsó-Ausztriában, közel 15 százalékot kapott).

Első felháborodásában a nagyobbik kormánypárt a Germania feloszlatását sürgette, az államügyészség vizsgálatot rendelt el, házkutatást tartottak a klubhelyiségekben, négy személy ellen nyomozás indult, de valószínűsíthető, hogy elévülés miatt – a könyv 1997-ből származik – nem lesznek következmények. Mintegy közjátékként került képbe a Leder nevű, Stájerország második legnagyobb városában, Leobenben ténykedő Burschenschaft ügye: itt izgatás gyanújával rendeltek el vizsgálatot egy szórólap miatt, amelyen a diákok egy nemzetiszocialista festő családi csendéletével igyekeztek nyomatékot adni a melegházasság elleni tiltakozásuknak. Kiegészítésképp most már a Leder Facebook-oldalán közzétett rasszista tartalmak miatt is nyomoznak. A legfrissebb „áldozattal” viszont egyértelműen visszakanyarodunk a kormány belsőbb köreibe. Megint csak a Falterhez jutott el a bécsi Bruna Sudetia diákegylet daloskönyve, amelyben nemcsak a már idézett „gázos” szöveg olvasható, hanem a következő, az ízlésküszöböt legfeljebb alulról közelítő rímes eszmefuttatás is: „Két zsidó úszott a Nílusban egykoron, az egyiket egy krokodil megette, a másikra csak szemét vetette, mire majdnem kiokádta az elsőt.” Az egylet elnöke, Herwig Götschober, aki fiatal szabadságpárti funkcionáriusként dolgozik Norbert Hofernek, az FPÖ 2016-os köztársasági elnökjelöltjének és jelenlegi infrastruktúráért felelős miniszternek a kabinetirodájában, kezdetben tagadta, hogy a szövegkönyv hiteles lenne, ám miután egy sürgősséggel elrendelt házkutatás során egy bőröndnyi gyanús anyagot foglaltak le a rendőrök az egylet klubjában, hirtelen szabadságoltatta magát. Az ilyen jellegű dokumentumok birtoklása önmagában nem büntethető, ám ha kiderül, hogy használták-használják is azokat, meglehetősen kreatív érvekkel kell majd védekeznie az érintetteknek, hogy az arcvesztés mértékét enyhítsék.

 

Kackiás sapkások

Nem mintha valami nagy újdonságról lenne szó. A Szabadságpárt náciszimpatizáns, rasszista szárnyának és hátországának léte, a harcos Burschenschaftok 4 ezres tagságának ideológiai irányultsága eddig is köztudott volt. Már 2002-ben, amikor hazai és nemzetközi felháborodás, majd uniós szankciók kísérték a Szabadságpárt kormányba kerülését, a Népszabadság bécsi tudósítója, Szászi Júlia arról számolt be, hogy „az egyes Burschen­schaftokhoz tartozást jelző – és minden esetben az érintett egyesületre jellemző szín-összeállítású – sapkák immár miniszteri előszobák fogasán láthatók”. A szigorított biztonsági intézkedések mellett megrendezett – mert masszív baloldali tüntetésekkel kísért – éves diákegyleti bálokon össze is jön e sokszínű sapkákat kackiásan viselő crème de la crème. Az idei táncos mulatságon Hans-Christian Strache, a mostanra öreg motorossá, megfontolt államférfivá stilizált FPÖ-pártvezér és alkancellár, aki maga is az Olympia nevű egylet tagja, megnyitóbeszédében elítélte a zsidóellenes megnyilvánulásokat, sőt felállíttatott egy történészbizottságot is, amely az úgynevezett harmadik tábor, vagyis a jobbszél „huncutságait” hivatott feltárni. A dolog szépséghibája, hogy kizárólag lojális szakértőket sikerült felkérni. Igen valószínű, hogy ha az újságírók és a közvélemény érdeklődése kifullad, a szélsőjobb szalonképessé válásának újabb esetével számolhatunk.

A művészeti-politikai akcionizmusáról ismertté vált Hysteria nevű vicc-Burschenschaft éppen ez ellen küzd. Miután tavaly ügyesen bejutottak a bálra, a nevüket viselő hatalmas molinót legördítve írták felül az egyik hivatalos vendégegylet zászlaját. A fiatal női művészekből, írónőkből verbuválódott és egyleti uniformisba öltözött – de mellette sötét rózsaszín zoknit vagy gigantikus napszemüveget hordó – társulat egy idén készült kisfilmben intézett szónoklatot a néphez. Pókerarccal, sört kortyolgatva, cigarettafüstöt eregetve állítják, hogy bejegyzett egyletük, amelyet Leopoldine császárné védnöksége alatt 1810-ben, tehát valamennyi Bur­schenschaftot megelőzve alapítottak, joggal követelheti a valós diákegyleti szellemiség helyreállítását. Ez szerintük abban áll, hogy a patriarchális társadalom jeles képviselőit vissza kell vezetni a kályha mellé, a családi fészek melegébe, mert e prominensek – például Strache és az ifjú miniszterelnök Kurz – arcán látható patologikus elváltozások intő jelei annak a káros demográfiai és munkaetikai tendenciának, amelyből valamennyi globális bajunk fakad. Ennek érdekében követelik a férfiválasztójog korlátozását és egy 80 százalékos női és transznemű kvóta bevezetését a közhivatalokban. A Hysteria akciói jól mutatják, mennyire messze kerültünk Pálmai Ilka méltatójának pajkos Burschenschaft-képétől. Somogyi Éva történész 1978-ban már idézte az akkor is konszenzusos és ma is – főként az Osztrák Ellenállás Dokumentációs Levéltárának (DÖW) publikációiban vagy legújabban Hans-Henning Scharsach könyvében – hangoztatott történetírói meggyőződést, mely szerint a diákegyletek arról ismerszenek meg, hogy mindig egy lépéssel előtte járnak a hivatalos politikának.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.