„Egy kávéházban kellett volna felrobbantanom magamat” – vallotta a párizsi terrortámadások egyetlen életben maradt elkövetője

Külpol

Salah Abdeslam azt mondta, az utolsó pillanatban meggondolta magát.

A 32 éves, francia állampolgárságú Salah Abdeslam, a 2015. november 13-ai párizsi terrortámadások ügyében indult per fővádlottja, szerdán a párizsi különleges esküdtszék előtt azt vallotta, a merényletek éjszakáján a város északi részén, egy kávéházban kellett volna öngyilkos merényletet elkövetnie, azonban az utolsó pillanatban meggondolta magát. „Bementem a kávéházba, rendeltem egy italt, láttam az embereket magam körül és azt mondtam, hogy nem, nem teszem meg” – állítja a merényletsorozatot végrehajtó terrorkommandó egyetlen életben maradt tagja.

Elmondta, a támadások tervéről két nappal korábban, Abdelhamid Abaaoudtól értesült, aki gyerekkori barátja volt. Abdeslam 2015. november 13-án előbb a Stade de France stadionhoz szállított három öngyilkos merénylőt, ezután indult el abba a bárba, ahol a testére erősített robbanóövvel fel kellett volna robbantania magát. Ezt végül nem tette meg, állítása szerint az utolsó pillanatban meggondolta magát.

2015. november 13-án Párizs több pontján is terrortámadásokat hajtottak végre. A város különböző helyein, szinte egyidőben történtek robbantások és kezdődtek lövöldözések. A merényletekben összesen 131 ember vesztette életét, legtöbben a Bataclan nevű szórakozóhelyen, ahol a koncertterembe berontó terroristák túszokat is ejtettek. A terrotámadásban nyolcan vettek részt, közülük többen meghaltak az akció közben. Abdelhamid Abaaoudot, akit a terrorakció irányítójának tartottak, öt nappal később ölte meg a francia rendőrség. Salah Abdeslamot 2016. március 18-án Brüsszelben fogta el a belga antiterrorista kommandó, április végén adták át a francia hatóságoknak. A párizsi terrortámadást az Iszlám Állam vállalta magára.

A robbanóövet tíz nappal később egy elővárosi kerületben találták meg. A szerkezetről a szakértők megállapították, hogy nem működött, azt azonban nem sikerült tisztázni, hogy a vádlott megpróbálta-e használni vagy sem. Abdeslam egyébként egy később előkerült, az Iszlám Államhoz intézett levelében azt írta: megpróbálta használni az övet, de az nem működött.

(Címlapképünkön balra Salah Abdeslam)

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Ezért nem költenek tömegek kultúrára

De miért nem? Hiszen a legtöbbünknek van igényünk a minőségi szórakozásra, nem lehet elegendő az ostoba sorozat a tévében. Mennyibe kerül a rendszeres kultúrafogyasztás, hányan engedhetik meg maguknak azt az életszínvonalat, amibe ez belefér?

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.