Elnökválasztás Iránban: Helybenjárás

  • - kovácsy -
  • 2001. június 14.

Külpol

78 százalékos győzelmet szerzett, vagyis a hatvanmilliós ország szavazóinak többsége
78 százalékos győzelmet szerzett, vagyis a hatvanmilliós ország szavazóinak többsége a politikai reformok ügye mellett kötelezte el magát. A baj csak az, hogy ezeknek a reformoknak a megvalósítása az elmúlt négy évben jobbára ígéret maradt. Kérdés, hogy alakulhatnak-e másként a dolgok a következő évek során.Saját múltbéli tapasztalatainkból tudjuk, hogy bajok vannak a demokráciával az olyan országokban, ahol a hatalom túlzott fontosságot tulajdonít a választásokon való részvétel minél nagyobb arányának. Az ilyen helyeken a demokrácia lényegének éppen azt tartják, hogy az emberek a lehető legnagyobb tömegben jelenjenek meg az urnák előtt, ezzel is demonstrálva, hogy igenlik a rendszert, amely következésképpen szilárd, és ehhez a szilárdsághoz képest a választás konkrét kimenetele másodlagos kérdés. A konzervatív iráni lapok - a jelző értelmezésére rögtön visszatérünk - az elnökválasztás közeledtével már előre ünnepelték a nagyarányú részvételt - mást nem is igen ünnepelhettek, hiszen Khatemi elnök népszerűsége annyira egyértelmű, hogy igazi ellenfele nem is akadt.

A választás egyetlen meglepetését azonban éppen a szavazók számának a visszaesése okozta - bár lehet, hogy éppen ezt előre látva tüzelte a rendszerhű sajtó a választásra jogosultakat, hogy részvételükkel mérjenek csapást az "ellenségre". A választástól távol maradók aránya négy évvel ezelőtt 17, most viszont majdnem kétszer ennyi, 33 százalék volt. Irán politikai berendezkedését az 1979-es Iszlám Forradalom, vagyis a sah bukása és Khomeini ajatollah győzedelmes hazatérése óta

a síita klérus uralma

jellemzi. Konzervatívoknak pedig ebben a helyzetben azokat nevezhetjük, akik ezt az állapotot rendjén valónak tekintik. Hiába játszanak az iráni politikai életben a választások, a parlamentarizmus, a pártok közötti versengés szintjén formálisan a demokrácia szabályai szerint, a végső politikai döntések a vallási vezetők kezében vannak. ´k az igazságszolgáltatás urai, övék a végső szó a parlament által jóváhagyott törvények hatálybalépését illetően, de a választásokon indulni kívánók listáját is ők szűrik meg és hagyják jóvá, részben objektívnak tűnő, részben nyíltan szubjektív kritériumok alapján, amilyen például a rendszer melletti elkötelezettség.

Mindezek után aligha meglepő, hogy Khatemi reformjai, amelyek négy évvel ezelőtti hivatalba lépését követően egyfajta nyitottságot vittek az iráni közéletbe - például a sajtószabadság érezhető tágításával -, egy idő után megtorpantak. A hatályos törvényekre hivatkozva a felszabaduló sajtót tavaly újból visszaszorították a korábbi korlátok közé, amikor pedig a reformpárti többségű törvényhozás vitát kezdett a vonatkozó jogszabályok átalakításáról, a legfőbb vallási vezető, Khamenei ajatollah levélben szólította fel a képviselőket, hogy szüntessék be a kérdés tárgyalását. Hiába fogadta felháborodás a beavatkozást, maga Khatemi vette rá végül a törvényhozókat, hogy a békességet válasszák a konfrontáció helyett.

Az országot jól ismerők szerint ugyanis arról van szó, hogy miközben Khatemi a reformerek radikalizálódását igyekszik fékezni, Khamenei saját táborának szélsőségeseit tartja kordában. Ellenéteik mellett annyiban azonosak a törekvéseik, hogy mindketten elkötelezett hívei az iszlám köztársaságnak, vagyis - Khateminak a mostani megválasztását követő szavaival élve - "annak az igazságos társadalmi modellnek, amely egyszerre alapul a valláson és az erkölcsiségen, valamint a demokrácián és a szabadságon".

Khatemi tehát a reformista mezőnyön belül egyértelműen a mérsékeltek közé tartozik, aki eddig is türelemre intette követőit. Emezek körében viszont éppen hogy a türelmetlenség, az elkeseredés növekszik - és valószínű, hogy a választási részvétel visszaesése is ezzel függ össze. Az államfő elfogadottságának fokozódása ugyanakkor két dologra is utal. Az egyik az, hogy az iráni lakosság nagy többségének

elege van

a fennálló rendből, a másik meg az, hogy Khatemin kívül nincs más választása. Ez a helyzet viszont hatalmas felelősséget helyez a régi-új elnök vállára. Népszerűsége tudatában akár az eddigieknél élesebb konfrontációt is vállalhat a konzervatív táborral szemben, ami természetesen a - kisebbségi - ellentábor éles, az erőszakosságig menő reakcióit válthatja ki. Ha viszont puha marad, a reformista táboron belül indulhat meg a radikalizálódás, ez pedig az általa is védelmezett rendszert sodorná veszélybe.

Amikor szombat este nyilvánvalóvá vált, hogy Khatemi fölényesen győzött, porig alázva mind a kilenc ellenfelét, Teheránban több száz, többnyire fiatal híve spontán ünneplésben tört ki. Hamarosan a helyszínre érkezett azonban a rohamrendőrség, és könnygázzal oszlatta szét az alkalmi megmozdulást, kifejezésre juttatva Irán valóságos erőviszonyait. Ezeknek az erőviszonyoknak az ellenében kellene tehát végrehajtani mindazokat a politikai reformokat, amelyek számára az jelenti az egyetlen esélyt, hogy az ország vallási vezetői egyszerűen nem hagyhatják figyelmen kívül az általuk képviselt értékek talajvesztését, hiszen éppen ezzel engednék ki végleg a kezükből a jövőbeni események irányítását.

- kovácsy -

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.