Kulturális hírek

  • 2001. június 14.

Külpol

BRÜSSZELI INTIME címmel mutatja be Herman Bertiau belga fotóművész és munkatársa, Sylvie Nys felvételeit a Miró Fotógaléria (Budapest VI. ker., Teréz krt.
11-13.; megtekinthető július 10-ig).

MAGYAR MÛVÉSZET KÜLFÖLDÖN

Párizs: A Théatre du Rond-Point színpadán három este játszotta Moliére Tartuffe-jét a Katona József Színház társulata Zsámbéki Gábor rendezésében, Rába Roland főszereplésével. E héten ugyanitt szintén háromszor adják elő Tasnádi István Közellenség című darabját Schilling Árpád rendezésében. A Théatre du Ch‰telet-ban Pierre Boulez vezényletével a Párizsi Szimfonikusok szólaltatták meg Bartók Béla művét, A fából faragott királyfit. Ezekkel az előadásokkal kezdődött a franciaországi magyar kulturális évad: a MAGYart fél éven keresztül kínál programokat.

Velence: Megnyílt a képzőművészeti biennálé Velencében: a magyar pavilonban Társasági közlekedés címmel Komoróczky Tamás és Lakner Antal mutatja be munkáit - utóbbi, kölcsönözhető Art Mobile-járművei révén, a pavilonok közötti térben is (Narancs-interjúk: 2001. április 5. és 12.).

London: Szabó István Redl ezredesének vetítésével egy hónapig tartó magyar irodalmi fesztivál kezdődött az angol fővárosban: színházi és filmbemutatókon, felolvasóesteken próbálnak érdeklődést kelteni a magyar vers, próza és dráma (például Hamvai Kornél Hóhérok hava, Spiró György Szappanopera vagy a Mozgó Ház-féle Az ember tragédiája) iránt. A meghívottak között szerepel Nádas Péter és Krasznahorkai László író, Gerevich András és Mesterházi Mónika költő, Szegedi Maszák Mihály irodalomtörténész, Susannah York színésznő, Tim Caroll rendező.

TONY-DÍJAK Rekord született a New York-i Broadway szenzonját záró, színházi Oscarnak számító Tony-díjak 55. átadásán: tizenkét kategóriában győzött a The Producers című musical, melyet 1967-es filmje alapján maga Mel Brooks adaptált színpadra. A korábbi csúcsot a Hello Dolly tartotta, 1968 óta tíz díjjal. "Bármely más évben nyertetek volna" - biztosította elismeréséről Mel Brooks a gálaest vesztes komponistáit, David Yazbeket (The Full Monty), Paul Gordont és John Cairdet (Jane Eyre), illetve a néhai Ed Kleibant (A Class Act). A győztes zenés komédia két producerről szól, akik egy kifejezetten rossz és ízléstelen show színre vitele és remélt bukása révén csődbe akarnak menni, hogy megszabaduljanak adósságaiktól, ám a Hitlerrel, zsidókkal és melegekkel tréfálkozó darab a darabban óriási Broadway-siker lesz. Az író és zeneszerző Brooks mellett díjat kapott Susan Stroman rendező-koreográfus és az egyik főszereplő, Nathan Lane is. Prózai kategóriában a legjobb rendezés díját Daniel Sullivan nyerte, az általa színre vitt Proof, David Auburn műve lett a legjobb darab, s díjazták női főszereplőjét, Mary-Louise Parkert is.

VELENCEI DÍJAK Eredményt hirdetett a Plateau of Humankind mottóval megrendezett 49. Velencei Biennálé nemzetközi zsűrije. Németországnak ítélték a legjobb nemzeti pavilon Arany Oroszlán-díját: az épületet Gregor Schneider valóságos labirintussá alakította át Totenhaus elnevezéssel. Életművéért kapott Arany Oroszlánt Richard Serra és Cy Twombly. Különdíjban részesült Janet Cardiff és George Bures Miller, Marisa Merz, Pierre Huyghe, külön említést érdemelt Yinka Shonibare, Tiong Ang, Samuel Beckett/Marin Karmitz és Juan Downey. A fiatal művészek számára kiadott különdíjak nyertesei: Federico Herrero, Anri Sala, John Pilson és az A1-53167 jelű csoport vagy személy. A biennálé nem hivatalos díjának kitüntetettje: Urs Lüthi.

BERLINI IRODALMI FESZTIVÁL Több mint nyolcvan író, köztük a Nobel-díjas dél-afrikai Nadine Gordimer részvételével nemzetközi irodalmi fesztivált rendeznek június 14-24. között Berlinben: felolvasások, viták, előadások, filmvetítések, koncertek és gyermekprogramok váltják egymást, plakátokra nyomtatott versek szólítják meg a helybélieket, s a vendégek száz költeményéből kötet jelenik meg Die Welt über dem Wasserspiegel - Berliner Anthologie címmel. A nyitó beszédet a Belgrádban született, 1953 óta Amerikában élő Charles Simic mondja, a fesztivált záró rendezvényre hivatalos Esterházy Péter és Parti Nagy Lajos. Esterházy önálló felolvasóestet is tart a Harmonia czlestisből. A kerekasztal-beszélgetések témái között szerepel például Ruanda (a szenegáli Boubacar Boris Diop és Ken Bugul, a djibouti-francia Abdourahman Waberi és az elefántcsontparti-brit Véronique Tadjo részvételével), az exjugó szitu (a Németországban élő horvát Nenad Popovic és Bora Cosic és a bosnyák Dievad Karahasan közreműködésével), az emigráns írólét (az iráni Roshanak Daryoush és az indiai Rajvinder Singh beszámolójával) vagy az internetes-hipertextes irodalom helyzete (az amerikai Eliot Weinberger, az ausztrál John Tranter és a német Ulf Schleeth és Thomas Wegmann szerint).

GONDOLATOK A KÖNYVTÁRÉRT Június 14-én, 17.30-kor csendes tüntetés lesz azért, hogy önálló tudományos műhelyként, eredeti helyén, a Múzeum utcában folytathassa tevékenységét az Országos Műszaki Információs Központ és Könyvtár, melyet az Oktatási Minisztérium a műszaki egyetem könyvtárával tervez összevonni.

PUTYIN, OKUDZSAVA Fesztivált tartottak Moszkvában Bulat Okudzsava halálának negyedik évfordulóján, hogy előteremtsék a költő-dalszerző emlékművének felállításához, illetve peregyelkinói dácsája múzeummá alakításához szükséges pénzt. A meghívott külföldi énekesek útiköltségének fedezésével az UNESCO is támogatta a rendezvényt, melyhez üzenetet küldött Vlagyimir Putyin: "Egyszerű és őszinte szavaival legmélyebb érzéseinket fejezte ki" - írta többek között az orosz elnök.

CHAGALLT LOPTAK A New York-i Zsidó Múzeumból ellopták Marc Chagall Tanulmány: Vityebszk fölött című, alkotását. Betörés nyomait nem találták a múzeumban, viszont a teremben, ahol az egymillió dollár értékűre becsült kép függött, múlt csütörtökön estélyt tartottak.

NÉMET RESTITÚCI" Németország visszaadja Görögországnak egy i. e. 4. századból való emlékmű darabjait, melyeket 1875 óta a berlini Pergamon Múzeumban őriznek. A visszaszolgáltatandó darabokkal - és német pénzügyi segítséggel - Olympiában helyreállítják Philipposz makedón király emlékművét, a Philippeiont, aminek különös jelentősége van a 2004-es athéni olimpiai játékok fényében.

ÚJ ENO Az 1997-es The Drop után új albummal jelentkezett Brian Eno: a Drawn From Life közreműködői között szerepel Laurie Anderson is.

GYÁSZ 59 éves korában elhunyt Michael Hazlewood: az Angliában született, Amerikába települt zeneszerző nevéhez olyan slágerek fűződtek, mint az (All I Need Is) The Air That I Breathe és az It Never Rains In Southern California (mindkettőt Albert Hammonddal közösen írta).

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.