"Erényügyi hivatal" lett az afgán nőügyi minisztériumból

  • MTI/narancs.hu
  • 2021. szeptember 18.

Külpol

Már ki is cserélték a táblát a hivatal épületén. 

"Erényügyi hivatal" lép a nők helyzetével foglalkozó minisztérium helyébe a tálibok uralta Afganisztánban – erre enged következtetni, hogy helyszíni jelentések szerint pénteken Kabulban az eddigi nőügyi minisztérium épületén kicserélték a táblát, és az új tábla szerint a hivatal a jövőben "az erény előmozdításáért és az erkölcstelenségek megakadályozásáért" felel.

A tálibok ugyanezen a néven működtettek erényügyi hivatalt, amikor az 1990-es évek második felében Afganisztánt irányították.

A Twitteren megjelent képek tanúsága szerint a korábbi minisztérium női dolgozói az épület előtt tiltakoztak az elbocsátásuk miatt.

A tálibok néhány hete vették át újra a hatalmat Afganisztánban, miután a nyugati országok kivonták a katonáikat, és a nyugatiakkal szövetséges kormány megdőlt. Afganisztán új urai utasították a nőket, hogy "a saját biztonságuk érdekében" egyelőre ne járjanak munkába, hanem maradjanak otthon, amíg a nemek teljes elkülönítését megvalósítják a munkahelyeken.

Az első tálib uralom idején, 1996 és 2001 között a nők csak férfirokon kíséretében hagyhatták el az otthonukat. Aki megszegte ezt a szabályt, azt korbácsütésekre ítélték.

Az erényügyi hivatal felügyelte például azt, hogy mindenki teljesítse a napi ötszöri imádkozás kötelezettségét, valamint ellenőrizte az előírtnak megfelelő szakállhosszúságot is.

További cikkeink Afganisztánról itt találhatók! 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.