Ezúttal Máltán köthetett ki a menedékkérőket szállító Aquarius, utasait öt ország között osztják szét

  • MTI/narancs.hu
  • 2018. augusztus 15.

Külpol

A hajó öt napig vesztegelt a Földközi-tengeren. És nem is először.

Megérkezett Vallettába szerda délután az Aquarius mentőhajó fedélzetén 141 menedékkérővel, miután öt napig vesztegelt a Földközi-tengeren, mert több kikötő is megtagadta fogadását.

Az SOS Méditerranée és az Orvosok Határok Nélkül (MSF) segélyszervezetek által fenntartott hajó utasait végül Franciaország, Németország, Spanyolország, Portugália és Luxemburg fogadja be.

A máltai kormány a megegyezést követően engedélyezte, hogy az Aquarius kikössön Vallettában. A mentőhajó helyi idő szerint délután két óra körül vetett horgonyt a máltai fővárosban. Az SOS Méditerranée bejelentette, hogy az Aquarius – utasai partra szállása után – újra nekivág a tengernek. A menedékkérőket először orvosi ellenőrzésnek vetik alá, majd egy fogadóközpontba szállítják őket. Ezt követően útnak indulnak a befogadó országok felé.

Az Orvosok Határok Nélkül közleményében megkönnyebbülésének adott hangot, hogy biztonságos helyet sikerült találni a 141 embernek, akiket pénteken mentettek ki a Földközi-tengerből. Az Aquarius utasainak többsége szomáliai és eritreai állampolgár, így jó esélyük van arra, hogy menedéket kapjanak Európában.

A migránsok között két terhes nő és 73 gyerek van. A gyerekek közül ketten kétévesnél kisebbek, 67-en pedig felnőtt kísérő nélkül vágtak neki a veszélyes útnak.

„Nem támaszkodhatunk eseti válaszokra, fenntartható megoldásokra van szükségünk” – hangsúlyozta ugyanakkor Dimitrisz Avramopulosz migrációs ügyekért, uniós belügyekért és uniós polgárságért felelős EU-biztos. „Nemcsak egy vagy néhány tagállam felelőssége ez, hanem az egész Európai Unióé” – tette hozzá.

Az elmúlt napokban Spanyolország, Tunézia és Málta is megtagadta, hogy fogadja az Aquariust, amelynek utasai Líbiából kiindulva vágtak neki a Földközi-tengernek. Málta azzal érvelt, hogy ezért a közelebb található Líbiának, Tunéziának vagy Olaszországnak kellene befogadnia őket.

Az Aquarius legénysége júniusban több mint 600 embert mentett ki a tengerből, de akkor is többnapos várakozásra kényszerült, mert sem az olasz, sem a máltai kormány nem engedélyezte a kikötését. Akkor végül Valenciába nyert bebocsátást.

Befutott az Aquarius Valencia kikötőjébe: először megvizsgálják a menekültek egészségi állapotát

Kiszállás dél körül. Miután az SOS Méditerranée és az Orvosok Határok Nélkül (MSF) segélyszervezetek által fenntartott Aquarius kimentett 629 embert, köztük kísérő nélküli kiskorúakat és várandós nőket is a Földközi-tengerből, nem kapott engedélyt sem az olasz, sem pedig a máltai hatóságoktól arra, hogy kikössenek.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.