Horvát elnökválasztás: Tiszteletkör

  • 1997. június 19.

Külpol

Az elmúlt vasárnap Tudjman horvát elnököt az ő hűséges népe már az első körben újraválasztotta. És ez még a két ellenjelöltnek is jó hír lehet: a kampánynak vége, így biztos, hogy egyikőjüket sem fogják megint megpofozni.
Az elmúlt vasárnap Tudjman horvát elnököt az ő hűséges népe már az első körben újraválasztotta. És ez még a két ellenjelöltnek is jó hír lehet: a kampánynak vége, így biztos, hogy egyikőjüket sem fogják megint megpofozni.

Az Idősödő Elnök, aki, tudjuk, hosszú élete során volt már Tito legkedvencebb kisunokája és kommunista tábornok, történész, nacionalista máskéntgondolkodó és házi őrizetes, vén, naiv hülye, valamint etnikai tisztogató is, ezúttal a szavazatok közel 60 százalékát szerezte meg, valamivel többet, mint 1992-ben, amikor másodszor választották újra. A két ellenjelölt közül Vlado Gotovac, a Horvát Szociálliberális Párt jelöltje mindössze 17 százalékot kapott, annak dacára, hogy kilenc ellenzéki párt támogatta őt; Tudjman másik riválisa, Zdravko Tomac, aki a reformkommunista Horvát Szociáldemokrata Párt (SDP) jelöltjeként indult, 22-t.

Oszt akkor mi van?

Igazából semmi. Tényleg semmi: a volt Jugoszlávia országaiban 1990 óta töméntelenül sok választást tartottak, de arra a Jugoszláv Kommunista Szövetség 1990-es buktája óta még nem volt példa - Szlovéniától és néhány helyhatósági választástól eltekintve -, hogy ne a mindenkori és mindenholi kormánypárt vagy államelnök győzött volna. Tudjman kora nyári szabadgyakorlata is csak a jól bevált figurákat tartalmazta: az ellenjelöltek államellenes elemekké nyilvánítását, az állami média teljes kisajátítását, valamint az ellenjelöltek és a rájuk szavazók megfélemlítését (Vlado Gotovacot egy nagygyűlésén például tettleg is fejbe ütlegelte egy horvát katonatiszt, amiből nyilván a saját testi épségükre vonatkozóan is súlyos következtetéseket vontak le azok, akik Gotovacra gondolták volna leadni voksukat). Az önmaga újraválasztását mint a horvát állam fennmaradásának alfáját és omegáját prezentáló Tudjman elnök a kampány heteiben mindent felavatott, ami az útjába került, ellátogatott Vukovarra, amit ugyan Horvátország még nem kapott vissza az ENSZ-től, de ettől még csak izgalmasabb lett az egész, és valahogy mindig ott volt a közelben a híradó. Igazi csoda lett volna, ha végül is nem ő jön be.

Ennek ellenére az első választási adatok elemzése nem minden tanulság nélkül való. A választási részvétel 57 százalékos volt, ami viszonylag alacsonynak mondható: Tudjman végül is a szavazásra jogosultak körülbelül 30 százalékának voksával lett örökös tiszteletbeli bajnok (és a sportszerűségi verseny győztese). És bár fölénye a horvátországi nagyvárosokban, Zágrábban és Splitben is megnyugtató (a hétfő esti adatok szerint), Isztriában nem sikerült az 50 százalékot elérnie (nem mintha ez a végeredmény szempontjából bármit is számítana), Bosznia-Hercegovinában pedig nyilvánvaló kudarc érte.

Könyékig Boszniában

A boszniai horvátok ugyanis - akárcsak a korábbi horvát parlamenti választásokon - szavazhattak a horvát elnökválasztáson is. Igaz ugyan, hogy nincs Bosznia-Hercegovinának olyan alkotmánya (pedig van neki legalább kettő), amelyik ezt lehetővé tenné, és hogy ez a tény alapvetően kérdőjelez meg minden demokratikus népképviseleti alapelvet, de a 300 ezer, egy másik államtól imigyen elcsenhető szavazat várományosa természetesen az Elnök volt: és hát ki az a szívtelen gazember, aki, csak mert a határ buta helyen van meghúzva, megkeserítené egy Koros Államférfi utolsó szép éveit? A boszniai horvátok azonban tojtak Tudjmanra, és jobbára nem mentek el szavazni: az az ötvenezer szavazat, amit Tudjman Alija Izetbegovic államából bekasszírozott, jobbára Hercegovinából származott - a közép-boszniai és szarajevói horvátok pedig úgy gondolták, hogy nekik nem elnökük Tudjman, és ők egy másik országban élnek. (Ami persze továbbra sem fogja zavarni a horvát elnököt, hogy minden horvát elnökének tekintse magát, de akkor is. Legalább mi tudjuk.) És persze nem szavaztak Tudjmanra a Horvátországból kipaterolt szerbek sem: ez a dolog speciel, hogy a vagy félmillió (volt) horvátországi szerb - akik visszatelepülését minden, a balkáni rendezésről érvényben lévő dokumentum előírja - is élhetne egyik alapvető állampolgári jogával, senkinek eszébe sem jutott. (És ha már itt tartunk: a még mindig ENSZ-protektorátus alatt álló, de rövidesen minden valószínűség szerint Horvátországhoz visszakerülő kelet-szlavóniai szerbek 15 százaléka szavazott: lehet, hogy pont épp ennyien nem akarnak elmenni majd.)

Horvátország tehát, summa summarum, maradt, ami volt: az alkotmányos demokrácia minden kellékével látszatra felszerelt puha diktatúra, amely nem kalkulál saját szerb polgáraival, számít viszont egy másik állam horvátjaira; az élén Nagyapó áll, aki kiveri a rendetlenek popsiját, aki a kezében tartja a pártját, a parlamentet, a bíróságokat, a médiát, és aki ezt a meglehetősen kétes értékű győzelmet és alig harmincszázalékos támogatottságát valószínűleg elsöprő, fantasztikus, nagy, nemzeti diadalnak fogja beállítani. És akit nem nagyon érdekel, hogy a nemzetközi tényezők egyre rondábban fintorognak a viselt dolgai hallatán. Horvátországot az emberi jogok tiszteletben nem tartása, Bosznia-politikája és a szerbek visszatelepülésének tudatos akadályozása miatt időről időre nemzetközi izolációval fenyegeti a Nyugat; és ha ezt eddig mindig sikerült is megúsznia, az például nyilván nem véletlen, hogy a NATO-csatlakozásról még viccből sem jutott senkinek az eszébe déli szomszédunk. Horvátország maradt, ahol volt: könyékig Boszniában, kötésig a diktatúrában, nyakig a Balkánban.

Bojtár B. Endre

Stojan Obradovic (STINA)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.