Németország: Euro, arany, balhé

  • 1997. június 19.

Külpol

Semmi baj, mondogatják. De hiszik-e igazán? Az euro beindítását. A kiegyezést a franciákkal. A megegyezést a szociáldemokratákkal. A költségvetési hiány csökkentését. A koalíció fennmaradását.

Ahogy kinéz, ketten maradnak végül: Kohl és Waigel. S amikor legutóbb rámentek az aranyra, érződött, hogy tényleg beszorultak. A német jegybank aranykészletének felértékelése, az ebből adódó nyereség átcsúsztatása a költségvetésbe pénzcsinálással lett volna egyenlő - ezt azonban nem véletlenül tiltja a törvény a kormánynak. A példátlan szándék, a beavatkozás a jegybank függetlenségébe, az Európának ajánlott német recept átírása külföldön röhejbe, odahaza a bankárok hörgésébe fulladt.

"Istenben nem minden német hisz, de a jegybankban igen" - mondta egyszer Jacques Delors, a volt EU-elnök. Pontosabban a márkában, amelynek a jegybank földi helytartója csupán. Most pedig kétely gyötri a német lelket. Mert

élveteg mediterránnak

esetleg mindegy, lesz-e olyan szilárd az euro, mint a tárgyiasult német lényeg. A hozzájárulás feltételei ugyan szigorúak, érinthetetlenségén független európai jegybank őrködik majd, és a túlságosan költekezőket büntetés fenyegeti. De az euróba mások is belebeszélhetnek.

A franciák máris akadékoskodnak (Jospinnek villantani kell valamit választási ígéreteiből) - a költséges európai foglalkoztatási programoknak azonban beintett a bonni koalíció. Nem mintha a konzervatív-liberális koalíció bevallaná, hogy a munkanélküliség nem konjunkturális, hanem - legalábbis erőteljes jövedelemelvonás és szakszervezeti bérszabályozás esetén - strukturális tény; Kohl még mindig nem vonta vissza, hogy az ezredfordulóig megfelezik a munkanélküliséget. De annyit azért tanultak a hetvenes évek szociáldemokrata kormányzásából, hogy állami programok végső soron csak adósságot hoznak állások helyett.

Egyelőre az is bizonytalan, hogy Németország meg tud-e felelni a kritériumnak, amelyhez makacsul ragaszkodik: nem haladja-e meg idén a költségvetési hiány a bruttó társadalmi termék három százalékát? Az OECD előrejelzése szerint igen, amivel

fuccs lenne

1999. január elején az európai valutauniónak. S nem látszik kiút. Bármiféle adóemelés ellen - jövőre választások - a koalíciós liberálisok kapálóznak, a szociális kiadások kurtítását - jövőre választások - a szövetségi tanácsot uraló szociáldemokraták utasítják el. Új felállás is nehezen képzelhető el. A szabaddemokraták léte a kereszténydemokratákhoz kapcsolódik. A szocdemek meg hülyék lesznek belemenni egy nagykoalícióba, amikor - jövőre választások - a zöldekkel oldalukon győzelmet szimatolnak.

Adná még magát, hogy egyelőre hagyni az egész euro-balhét. A német jegybank aggódó elnöke, Hans Tietmeyer állítólag ezért lobbizik a kulisszák mögött - de egyelőre kőkeményen ütközik a kancellárba és a pénzügyminiszterbe. Helmut Kohl

terve történelmi:

a német egyesítés után megcsinálná az európait is. "Aki egyszer halaszt, talán mindörökre halaszt" - szólott a kancellár. S a mind ritkább konzervatív ormok egyikéről lepillantva a rózsaszínbe hajló Európára, igazolva látja balsejtelmeit.

A kancellár, mert halasztani semmiképpen nem akar, inkább belemegy a kritériumok lazításába, hallatszanak a legutóbbi találgatások - egyetértésben Franciaországgal, amely az OECD-prognózis szerint ugyancsak túllépi a megengedett költségvetési hiányt. Kohl már a német egyesítéskor bizonyította, hogy a pénzügyeknél azért fontosabb számára a politika: a keletnémet márka komolytalanul előnyös átvállalása volt az első súlyos csapás a fiskális észre.

A nyolcvanas években

a konzervliberális

koalíciónak még jó esélye volt, hogy megvalósítsa a reagani-thatcheri váltást, a kevesebb állam, több piac német, vagyis enyhített, konszenzusos változatát. Csökkent az állami kiadások aránya a társadalmi termékhez viszonyítva, mérséklődött az új hitelek felvétele, és volt olyan év, hogy - először ´53 óta - megszűnt az infláció. Megszületett az állami monopóliumok privatizálásának terve, barkácsolni kezdtek a társadalombiztosítási rendszereken.

A kilencvenes években mindez folytatódott, kiegészülve a radikális adócsökkentés elképzelésével - csak a történelem vett időközben váratlan fordulatot. A keletnémet gazdaság még mindig nem állt saját lábára a példátlan, eddig több százmilliárd márkás vérátömlesztéstől, a volt NDK eltartása, a még mindig évi 13 milliárd márkás központi szubvenció viszont megrendítette az államháztartást. A közkiadások aránya a társadalmi termékhez viszonyítva 50 százalék fölé szökött, az állami (szövetségi, tartományi és önkormányzati) összadósság a 80-as évek végi egybillió helyett kétbillió márka fölé, a társadalmi termékkel összevetve 40 százalékról több mint 60 százalékra emelkedett. Hozzátartozik a képhez, hogy az ország nyugati fele komolyabb

érvágás nélkül

úszta meg a dolgot. Ahogy a kancellár megígérte, senkinek sem ment rosszabbul, az állam egyetlen kitartottjának, a felduzzasztott bürokrácia folyosóin lődörgő köztisztviselőknek, az ártámogatott mezőgazdáknak és a szubvencionált szénbányászoknak sem.

Kelet-Németország talpra állítása még be sem fejeződött, amikor Bonn újabb, ezúttal európai kihívás előtt áll. S éppen az előbbi, az NDK pénzt nem kímélő bekebelezése veszélyezteti most az európai valutaunió szilárdságát. Lehet, hogy ebbe az egészbe a Kohl-kormány jövőre belerokkan, s a kancellár történelmi álma már csak távollétében teljesül.

Sausic Berlin

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.