Ilaira Salis is felszólal az EP-vitán Orbánnal

  • narancs.hu
  • 2024. október 8.

Külpol

Salis azzal vádolják a magyar hatóságok, hogy kitörés napi utcai támadások egyik főszervezője volt.

„Fel fogok szólalni, hogy a tapasztalataimról beszéljek, és a magyar elnökségről is általánosságban” – mondta a Telexnek Ilaira Salis, a baloldali GUE/NGL olasz EP-képviselője arra a kérdésre, ő lesz-e az egyik felszólaló azon a szerdai vitán, ahol Orbán Viktor ismertetni az magyar EU tanácsi elnökség programját. 

 
Ilaira Salis (forrás: Ilaira Salis / Facebook)
 

A rövid beszélgetés azért is lesz pikáns, mert Salist azzal vádolják a magyar hatóságok, hogy a tavaly februári, kitörés napi utcai támadások egyik fő szervezője volt. Akkor egy külföldi csapat viperával és gázspray-vel brutálisan támadott rá terepruhás emberekre, akiket náciknak gondoltak.

„Láttam Magyarország legrosszabb oldalát, mert ott voltam egy börtöncellában 15 hónapig” - mondta a nyáron az EP-be jutott Salis, hozzátéve, hogy ez szerinte politikai eljárás volt, és a kormány tagjai már azelőtt búnösként beszéltek róla, hogy a bíróság elé kerül. Salis arra is felhívta a figyelmet, hogy a támadásoknak egy német gyanúsítottja is van, neki még mindig nincs kiírva a tárgyalása sem.

Orbán maga is elég kemény vitára számíthat, hiszen a Néppártból Manfred Weber és Magyar Péter is vele fog foglalkozni. A magyar miniszterelnök ma érkezik Strasbourgba, ahol a Facebookja alapján „csihipuhira” készül.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.