Két héten belül a Hezbollah harmadik vezetőjét is megölhette Izrael

  • narancs.hu
  • 2024. október 5.

Külpol

Hásem Szafieddin külsőleg is hasonlított a szervezetet 1992 óta irányító karizmatikus Naszrallahra.

Izraeli források szerint a péntek hajnali Bejrút elleni légitámadásban meghalt Hásem Szafieddin, aki a Hezbollah következő vezetője lett volna a szervezetet három évtizeden át vezető Naszrallah szeptember 27-i likvidálása után. Szafieddin egyelőre hivatalosan nem megerősített halála azt jelenti, hogy Izrael két hét alatt a libanoni központú Hezbollah harmadik vezetőjét likvidálta Hasszán Naszrallah és Nabil Kaouk után – írja a 444.

A csütörtökről péntekre virradó légitámadás az eddigi legintenzívebb volt a Hezbollah elleni legújabb libanoni háborúban. Az izraeli légierő Bejrút déli részét, a város Dahija kerületét bombázta, összesen 73 tonnányi bombát dobtak le.

Itt a hírek szerint egy bunkerben éppen a Hezbollah legfőbb döntéshozó szerve, a Sura Tanács ülésezett, hogy megválasszák Naszrallah utódját. A nagyméretű kráterek arra utalnak, hogy valóban földalatti bunkereket támadhattak, azokból pedig a képek alapján nem sok maradhatott.

Hivatalos hír egyelőre nincs az áldozatok számáról, és arról sem, hogy Szafieddin bizonyíthatóan meghalt-e a támadásban. Izraeli biztonsági források ugyanakkor szombaton megerősítették a Sky News arab kiadásának, hogy Szafieddin halott. Libanoni források szerint a pusztítás olyan mértékű volt, hogy egyelőre nincs esély bejutni kutatni a romok között, és biztosak benne, hogy senki nem élhette túl a légitámadást. Szafieddin péntek óta elérhetetlen.

Hásem Szafieddin Naszrallah legvalószínűbb utódjának számított. A nyolcvanas évek eleje óta vett részt a Hezbollahban, külsőleg is hasonlított a szervezetet 1992 óta irányító karizmatikus Naszrallahra, akinek a halála sokkolta a Hezbollah tagjait és szimpatizánsait. Rokoni szálak is voltak közöttük, anyai ágon unokatestvérek voltak. Szafiedin hozzá hasonlóan egyházi háttérrel rendelkezett, a síita iszlám klerikusaként viselte a Mohamed leszármazottainak jelképét, a fekete turbánt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.