Két héten belül a Hezbollah harmadik vezetőjét is megölhette Izrael

  • narancs.hu
  • 2024. október 5.

Külpol

Hásem Szafieddin külsőleg is hasonlított a szervezetet 1992 óta irányító karizmatikus Naszrallahra.

Izraeli források szerint a péntek hajnali Bejrút elleni légitámadásban meghalt Hásem Szafieddin, aki a Hezbollah következő vezetője lett volna a szervezetet három évtizeden át vezető Naszrallah szeptember 27-i likvidálása után. Szafieddin egyelőre hivatalosan nem megerősített halála azt jelenti, hogy Izrael két hét alatt a libanoni központú Hezbollah harmadik vezetőjét likvidálta Hasszán Naszrallah és Nabil Kaouk után – írja a 444.

A csütörtökről péntekre virradó légitámadás az eddigi legintenzívebb volt a Hezbollah elleni legújabb libanoni háborúban. Az izraeli légierő Bejrút déli részét, a város Dahija kerületét bombázta, összesen 73 tonnányi bombát dobtak le.

Itt a hírek szerint egy bunkerben éppen a Hezbollah legfőbb döntéshozó szerve, a Sura Tanács ülésezett, hogy megválasszák Naszrallah utódját. A nagyméretű kráterek arra utalnak, hogy valóban földalatti bunkereket támadhattak, azokból pedig a képek alapján nem sok maradhatott.

Hivatalos hír egyelőre nincs az áldozatok számáról, és arról sem, hogy Szafieddin bizonyíthatóan meghalt-e a támadásban. Izraeli biztonsági források ugyanakkor szombaton megerősítették a Sky News arab kiadásának, hogy Szafieddin halott. Libanoni források szerint a pusztítás olyan mértékű volt, hogy egyelőre nincs esély bejutni kutatni a romok között, és biztosak benne, hogy senki nem élhette túl a légitámadást. Szafieddin péntek óta elérhetetlen.

Hásem Szafieddin Naszrallah legvalószínűbb utódjának számított. A nyolcvanas évek eleje óta vett részt a Hezbollahban, külsőleg is hasonlított a szervezetet 1992 óta irányító karizmatikus Naszrallahra, akinek a halála sokkolta a Hezbollah tagjait és szimpatizánsait. Rokoni szálak is voltak közöttük, anyai ágon unokatestvérek voltak. Szafiedin hozzá hasonlóan egyházi háttérrel rendelkezett, a síita iszlám klerikusaként viselte a Mohamed leszármazottainak jelképét, a fekete turbánt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.