Kulturális hírek

  • 2002. március 14.

Külpol

Két héttel a Nemzeti Színház megnyitása után, április 1-jén a Káel Csaba rendezten TAVASZI FESZTIVÁL Az Európai kézfogások mottó jegyében immár huszonkettedszer rendezik meg március 16. és április 1.
között a Budapesti Tavaszi Fesztivált. A száznyolcvan esemény szabadtéri kavalkáddal indul a Hősök terén. Egy héttel később ugyancsak ide érkezik a Clark Ádám térről a Titkok folyója: a Duna című zenés utcaszínházi látványosság, de a programok zöme négy fal közé várja az érdeklődőket. A statisztika szerint a látogatók 70 százaléka hazai, 30 százaléka külföldi, akik átlagosan 80 ezer forint fölötti összeget költenek el itt ilyenkor fejenként.

A Budapesti Tavaszi Fesztivál részeként kezdődik az 50 éves Baden-Württemberg tartomány kulturális életét reprezentáló rendezvénysorozat. A Szépművészeti Múzeum a Stuttgarti Galéria gyűjteményét mutatja be Rajzok és akvarellek a német romantika korából címmel, a Katona József Színházban a stuttgarti Theater Tri-bühne játssza Yasmina Reza Élet háromszor című darabját, a Stuttgarti Állami Operaház az Operaházban adja elő Händel Alcina című operáját. A baden-württembergi kulturális fesztivál október végéig, sőt a Néprajzi Múzeum és az Ulmi Dunai Sváb Központi Múzeum Háztörténetek - Duna menti sorsok című kiállításával együtt 2003. február végéig tart.

A Budapesti Tavaszi Fesztivál külföldi vendégei között lesz Gennagyij Rozsgyesztvenszkij (a Budapesti Fesztiválzenekart vezényli), Nikolaus Harnoncourt (a Concentus Musicus Wien és az Arnold Schönberg Chor élén lép pódiumra), Igor Ojsztrah (a Liszt Ferenc Kamarazenekarral hegedül), Helmuth Rilling (a stuttgarti Internationale Bachakademie együttesét dirigálja), Borisz Berezovszkij (a Nemzeti Filharmonikusokkal zongorázik), Jurij Bashmet (a Moszkvai Szólisták élén hegedül), Gidon Kremer (hegedű-kamarakoncertet ad), Kiri Te Kanawa (a MÁV Szimfonikusok kíséretében énekel) és Andreas Vollenweider (az Oregon együttessel hárfázik). A táncesemények közül kiemelkedik a Nederlands Dans Theater, a Compania Andaluza de Danza és Josef Nadj orléans-i együttesének fellépése, illetve a Trafó nemzetközi Carmen-fesztiválja. Az Operett Raktárszínházában lesz az ősbemutatója Vajda Gergely, Almási-Tóth András és Borbély Szilárd A Gólem című, zsidó történetek és dallamok felhasználásával készített darabjának. A Budapesti Tavaszi Fesztivál fővárosi eseményeit debreceni, egri, gödöllői, győri, kaposvári, kecskeméti, pécsi, soproni, szentendrei, szolnoki és szombathelyi programok egészítik ki, a főváros vendége ez évben Nyíregyháza.

n SZIGET: ÚJ STRUKTúRA Idén önálló márkanévvel jelentkezik a tízéves Sziget Fesztivál: az 1996 óta névadó szponzorként szerepelt Pepsi mostantól az egyik főtámogatóként kapcsolódik hozzá. A másik hasonló státusú partner, a Pannon GSM 33 százalékkal emeli a Sziget Kft. rendezvényei (Sziget Fesztivál, Sportsziget, Budapest Parádé) támogatását. E két cég adja a Sziget idei kereskedelmi szponzori bevételeinek közel felét. A költségvetés egymilliárd forint körül várható, ennek kb. 40 százaléka a kereskedelmi, 7-8 százaléka az állami szférából érkező támogatás, 4-5 százalékot vendéglátásból, a többit jegyeladásból származó összegek fedezik.

n CAPA, CARTIER-BRESSON Egy napon nyílik kiállítása a budai várban a huszadik századi fotó két klasszikusának: március 21-től a Magyar Nemzeti Galériában Szemtől szemben címmel láthatók a magyar származású Robert Capa (Friedmann Endre, 1913-1954) spanyol polgárháborús felvételei, míg a Ludwig Múzeumban Henri Cartier-Bresson (1908) életművéből mutatnak be egy válogatást Retrospektív címmel a Budapesti Francia Intézet és a Magnum szervezésében - e fotóügynökséget ő maga alapította 1947-ben Robert Capa és David Seymour társaságában. Mindkét kiállítás a Budapesti Tavaszi Fesztivál rendezvénye. Illusztrációnk: Capa: Frederico Borrell Garcia lojalista milicista halála (1936), illetve Cartier-Bresson: Madrid (1933).

n ARANYJUBILEUM Erzsébet angol királynő trónra lépésének ötvenedik évfordulójához, az Arany Jubileum május végi ünnepléséhez időzítve a Virgin Records ismét megjelenteti a Sex Pistols God Save The Queen című kislemezét, mely tiszteletlen szövege és a királynő arcát biztosítótűvel ékesítő borítója révén a punkmozgalom tetőpontjának számító 1977 egyik emblematikus terméke volt. A God Save The Queen ma már aligha kavar akkora vihart, mint annak idején, s hatását ráadásul ellensúlyozhatja az a koncert, amelyet június 3-án tekinthet meg 12 ezer, sorsolás útján kiválasztott szerencsés a Buckingham-palota kertjében: fellép Paul McCartney, Elton John, Eric Clapton, Tom Jones, Aretha Franklin, Cliff Richard, Tony Bennett, Annie Lennox és a Beach Boyst alapító Brian Wilson. Két nappal korábban ugyanitt, ugyancsak 12 ezer néző lehet jelen többek között Kiri Te Kanawa énekesnő, Msztyiszlav Rosztropovics csellista és a Roberto Alagna-Angela Gheorghiu operakettős hangversenyén. A Pistols-lemez piacra dobásánál is ünneprontóbb gesztus, hogy a londoni Royal National Theater épp most hagyja el nevéből a királyi jelzőt: a színház vezetősége azt reméli, hogy így, kevésbé arisztokratikusan, vonzóbbak lehetnek a közönség számára.Bánk bán vetítésével nyitják meg a három év alatt egymilliárd forintból Uránia Nemzeti Filmszínházként újjáépített mozit. Április 8-án itt lesz a premierje Bereményi Géza Hídemberének, 16-án, a holokauszt-emléknapon a magyar zsidók ezreit megmentő Giorgio Perlascáról készült, Egy igaz ember című filmet mutatják be, majd a néprajzi és antropológiai filmek fesztivál-ja után, április 20-án a Chacho romot, Szabó Ildikó alkotását.

n DÍJ Esterházy Péter író, Demetriosz Babionitisz görög nyelvész, Maris Caklais lett költő, Radoszt Ivanova bolgár néprajzkutató, Nedjeljko Fabrio horvát író, Aurel Stroe román zeneszerző és Lech Trzeciakowski lengyel történész veheti át május 3-án Bécsben az idei Herder-díjat. Mindegyikük egyéves ösztöndíjra javasolhatja egy-egy fiatal pályatársát, Esterházy jelöltje Jónás Tamás költő.

A budapesti Ludwig Múzeumban március 17-ig látható a Strabag (a Magyar Aszfalt jogutóda) idei festészetí díjának fődíjasa, Radák Eszter, valamint az alkotói támogatásban részesült Dániel András, Haász Katalin, Iski Kocsis Tibor és Kupcsik Adrián kiállítása.

Az idei magyar Pulitzer-díjasok: Bajomi Lázár Péter (sajtótörténet), Bajor Nagy Ernő (életműdíj, Szabad Föld), Kuszálik Péter (sajtótörténet), Molnár Gál Péter (kritika, Népszabadság), Pünkösti Árpád (tényfeltáró riport, Népszabadság), Szegő András (publicisztika), Szepesi György (rádiózás, MR), Tettamanti Béla (képi megjelenítés), illetve a Világóra alkotóközössége (Kossuth rádió). Televíziós díjat nem adtak ki.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.