Kulturális hírek

  • 2002. július 25.

Külpol

n MONOKR"M A szín önálló élete címmel augusztus 20-ig látható a Műcsarnok nagy nyári kiállítása: a külföldi és magyar művészek utóbbi években festett monokróm munkáiból válogatott anyag zöme - így az amerikai Sanford Wurmfeld 2,8 m magas, 9 m átmérőjű panorámaképe, a színskála teljes spektrumát felvonultató Cyclorama is - a hageni Karl Ernst Osthaus Museumából származik.n VILÁGZENE, LEGFRISSEBB Az európai rádióadók world music-szerkesztői ezeket az albumokat játszották leggyakrabban júniusban:1. Sekouba Bambino: Sinikan (Guinea)2.
Salif Keita: Moffou (Mali)

3. Orishas: Emigrante (Kuba/Franciaország)

4. Zuco: 103 Tales Of High Fever (Hollandia)

5. DJ Cheb & Sabbah: Krishna Lila (USA/India)

6. Chebli: Promesse (Comore-szigetek)

7. Válogatás: Entre Mer Et Ciel/Island Blues

8. Suba: Tributo (Brazília)

9. Bollywood Brass Band: Rahmania (Nagy-Britannia)

10. Nouvelle: Free Bossa (Brazília)

n AZ ÚJ MANCHESTER A július 25-én kezdődött Nemzetközösségi Játékokra több új épülettel gazdagodott Manchester. Az Arup Associates tervei alapján új stadiont építettek. Megnyílt az Imperial War Museum North, a londoni Imperial War Museum filiáléja: a Daniel Libeskind tervezte, acél és alumínium borította épület egy fejlesztésre váró területen áll a városi csatorna mellett. A túlparton, 2000-ben nyílt meg a színházi és kiállítótermeket rejtő, csupa üveg és acél Lowry Center, a környék másik nevezetessége, melyet gyaloghíd köt össze az új hadtörténeti múzeummal. Bár az építtetők szerették volna, megvalósítását nem támogatták a lottó bevételeiből, ezért Libeskind kénytelen volt az eredetileg elképzelt 60 helyett 45 millió dolláros kerethez igazítani fantáziáját. Nemrég nyílt meg egy másik új múzeum is, a modern város élményét látványosságként bemutató Urbis, Ian Simpson tervei alapján. A japán Tadao Ando a Piccadilly Gardens egyik pavilonját tervezte, a jelentős preraffaelita kollekcióval rendelkező Manchester Art Gallery pedig megduplázta kiállítóterét.

n ÉPÍTÉSZETI VILÁGKONGRESSZUS Július 23-tól 26-ig tart Berlinben a Nemzetközi Építészszövetség 21. Világkongresszusa 90 ország kb. 6000 építésze és várostervezője részvételével. Az eseményhez kapcsolódva kiállítások és berlini városnézések mellett építészkritikus-fórumot, építészeti filmfesztivált, beruházói konferenciát és egy nemzetközi szakvásárt is rendeznek. A kongresszus mottója (Resource Architecture) arra utal, hogy a szervezők az épített ingatlanban megtestesülő szellemi érték és gazdasági lehetőség megteremtésének forrásaként, az új technológiák révén a természeti erőforrásokkal való takarékoskodás, a történelmi emlékek megőrzése, a városfejlesztés, sőt a társadalmi fejlődés eszközeként tekintenek az építészetre. Minderről bővebben a kongresszus honlapján: www.uia-berlin2002.com. A tanácskozás egyik főszponzora, a Graphisoft AG elnöke, Bojár Gábor a Tér és identitás szekcióban tart előadást Architecture - a Medium Offering Cultural Guidance? címmel.

n R"MA VISSZAAD Berlusconi miniszterelnök aláírta a dekrétumot, melynek értelmében Olaszország visszaadja Etiópiának az axumi obeliszket: a hieroglifák borította, kétezer éves, 24 m magas oszlopot, amely az etióp császárság egykori fővárosában, a mai ország északi részén lévő Axumban síremlékként szolgált, a hódító olasz csapatok 1937-ben, Mussolini parancsára vitték Rómába. Jelenleg a Colosseum közelében áll, visszaadását Etiópia a világháború vége óta követelte. Az Il Messaggero című lap élesen kritizálta a döntést. A 150 tonna súlyú oszlop szállítása nem lesz könnyű, valószínűleg darabokban történik majd.

n GLOBÁLIS REKVIEM A Seattle Symphony Chorale kórus kezdeményezésére szeptember 11-én a világ számos pontján adják elő Mozart Requiemjét: a hangversenyek sora a nemzetközi dátumvonalnál, pontosabban Új-Zélandon és a Fülöp-szigeteken kezdődik reggel 8.46-kor (a New York-i Világkereskedelmi Központ elleni első terrortámadás időpontjában), és nyugat felé haladva, időzónánként mindig a helyi idő szerint ugyancsak 8.46-kor folytatódik újra meg újra, 24 órán keresztül. Az akciót szervező Rolling Requiem Committee szerint eddig harminc kórus jelentkezett, szeptember 11-ig e szám megsokszorozódhat. Bővebb info és kapcsolatfelvétel: www. rollingrequiem.org. A részt vevő kórusoknak elküldik az áldozatok listáját, s minden énekes egy-egy nevet visel majd a szíve fölött egy saját maga készítette jelvényen. A megemlékezés e formájának ötletét egy zenekedvelőtől kapta a seattle-i kórus baritonja, Terry Blumer. A szervezők egyike, a kórus egyik altja, Kathleen Ferrari egy nyugdíjas New York-i tűzoltó lánya: apjának hat régi társa veszett oda mentés közben.

n AZ OPERAHáZ FANTOMJA Először a világon a Madách Színház kapott engedélyt arra, hogy Andrew Lloyd Webber Az Operaház fantomja című musicaljét non-replica - tehát önálló művészi interpretációt megengedő - produkcióban bemutathassa, közölte Szirtes Tamás rendező tájékoztatása nyomán az MTI. A legköltségesebb hazai produkciónak várható premiert jövő júniusra tervezik, a darabot egy éven át 150-szer adják elő. Webber cége jóváhagyási joggal bír a szereposztást illetően.

n RUBENS: MEGVAN A VEV´? A torontói Globe and Mail című napilap értesülése szerint David Thomson kanadai milliárdos műgyűjtő vásárolta meg a Sotheby´s londoni árverésén 49,5 millió fontos rekordáron Rubens festményét, Az ártatlanok lemészárlását.

n KIROV NEW YORKBAN Először most, a Lincoln Center Festival keretében, a Metropolitan színpadán mutatta be New Yorkban világhírű produkcióját, a Don Quijotét a szentpétervári Kirov Balett: Alekszandr Golovin és Konsztantyin Korovin 1902-es díszletei előtt, a Marius Petipa és Alekszandr Gorszkij 1869 és 1906 között többször megújított koreográfiáit felhasználó előadás főszerepeit Vlagyimir Ponomarjov (Don Quijote) és Anton Lukovkin (Sancho Panza) táncolta.

n ÚJ FRANKFURTI F´NÖK Volker Neumann személyében új igazgatója van a Frankfurti Nemzetközi Könyvvásárnak: az 59 éves szakember a Goldmann kiadó, majd több mint húsz éven át a Bertelsmann könyvesrészlegének marketingvezetőjeként dolgozott.

n MONTREUX Keith Jarrett, Gary Peacock és Jack DeJohnette koncertjével zárult a 220 ezer nézőt vonzó 36. montreux-i jazzfesztivál. A főprogram 100 koncertjéből és az úgynevezett off-fesztivál 350 koncertjéből álló 17 napos eseménysorozat egyik csúcspontja - a jazz szigorúan vett határait régóta túllépő műsorpolitikának megfelelően - David Bowie Heathen című új albumának bemutatója volt.

n PÁNEU PIKNIK Az 1989 augusztusi Páneurópai Pikniket, a magyar-osztrák határ áttörését és az azt követő eseményeket mutatja be a budapesti Terror Háza Múzeum első időszaki kiállítása augusztus végéig.

n NEMZETI SZÍNHÁZ: PÁLYÁZAT Görgey Gábor kulturális miniszter a Magyar Színházi Társasággal történt egyeztetés után kiírta a pályázatot a Nemzeti Színház Rt. vezérigazgatói posztjára, január 1-jétől öt évre. Az október 1-jéig beérkező anyagokat harminc napon belül bírálják el.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.