Kulturális hírek

  • 2004. június 3.

Külpol

SZIGET 2004 Megkezdõdött a jegyárusítás az augusztus 4-11. közötti, 12.
Sziget Fesztiválra. A helyszínen 4000 Ft lesz a napijegy. A kempingjogot is tartalmazó hetijegy ára június 15-ig 16 ezer, attól kezdve 20 ezer, a fesztivál startjától a helyszínen 24 ezer Ft. Elõvétel interneten is lehetséges: www.sziget.hu. A több mint 60 helyszín - közte öt nagyszínpad - ezernyi programot kínál, a szokásos multikulturális bõségben, habár épp a nagy nagyszínpad egyelõre nem dúskál óriási nevekben. Mivel az idõjárási szempontból ideális augusztus eleji idõpont kiesik az európai turnéidõszakból, ez "komoly gondot jelent" - olvasható a fesztivál honlapján a program összeállításával kapcsolatban, de azért itt is akadnak ismertebb fellépõk: Bloodhound Gang, Ash, Seeed, Thirld Wirld, Die €rzte, Busta Rhymes, Európa Kiadó, Sex Action.

A Világzenei Nagyszínpad legnagyobb ágyúi: Orchestra Baobab, Misty In Roots, Afro Celt Sound System, Omara Portuondo, Rokia Traoré, Rachid Taha, Klezmatics, Chumbawamba, Boban Markovic Oi Va Voi, s ez alkalomra újra összeáll az eredeti Kolinda is. Ízelítõ a Roma Sátor szintén abszolút nemzetközi mûsorából: Dhoad Gypsies of Rajasthan (India), Esma Redzepova (Macedónia), Kumpanya Istanbul (Törökország) stb. A WAN2 Színpadon megint minden lesz, Freestylers, Fishbone, Talvin Singh, Roni Size, La Familia stb., a színházi programból csak a kanadai Holy Body Tattoo és a londoni Tiger Lillies koprodukcióját, az isztambuli Whirling Dervishes pörgését és a dél-afrikai Thesele társulat utcagyerek-musicaljét említjük, s akkor a Metal Színpadról (Gathering, Saxon, Cannibal Corpse) és a Globe Party-sátorról (Paul Oakenfold, Josh Wink, Jeff Mills, Grooverider) még nem is beszéltünk.

FAHRENHEIT 9/11 Megoldódni látszik Michael Moore cannes-i nyertes Fahrenheit 9/11 címû dokumentumfilmje amerikai forgalmazásának problémája: miután a gyártást finanszírozó Miramax tulajdonosa, a Disney nem volt hajlandó forgalmazni a Bush-kormányzatot kritizáló produkciót, a Miramax mûvészfilmstúdiót alapító Bob és Harvey Weinstein (pontosabban a fívérek Miramaxtól is független cége) megvásárolta a forgalmazási jogot a film eddigi költségeit fedezõ, mintegy hatmillió dollárért. Közben Michael Moore bejelentette: van egy filminterjúja Nick Berggel, az iraki börtönbeli kínzások nyilvánosságra kerülése után bosszúból lefejezett amerikai tússzal. A rendezõ nem kívánja közzétenni a Fahrenheit 9/11 számára készült, de a filmbõl végül kimaradt kb. húszperces anyagot, de a meggyilkolt fiatalember szüleivel tárgyal a felvétel sorsáról.

USHER A CSÚCSON Eddig csak 1964-ben a Beatles, 1978-ban pedig a Bee Gees volt képes rá, most Usher is véghezvitte: a 24 éves rhythm & blues énekes egyszerre három számmal szerepel a Billboard listáján az elsõ tíz között. Vezet a Burn, negyedik a Yeah!, kilencedik a Confessions Part II. Mindhárom hallható Confessions címû albumán is, mely nyolc hete vezeti az amerikai albumlistát, s megjelenése elsõ hetében millió fölötti példányszámot produkált.

POLAR-DÍJ B. B. King, a legendás bluesgitáros és Ligeti György zeneszerzõ kapta az idei Polar zenei díjat és a velejáró egy-egymillió koronát. A zenei Nobel-díjként funkcionáló elismerést a néhai Stig Anderson, az Abba menedzsere alapította, s minden évben a "komoly-" és a "könnyûzene" egy-egy kiválóságát tüntetik ki vele. A 13. alkalommal kiosztott díjat XVI. Gusztáv Károly svéd király adta át a 78 éves Kingnek és a 81 éves, gyengélkedõ Ligeti képviselõjének ugyanott, ahol a Nobel-ceremóniát is rendezik. Kingnek a blues elterjesztésében szerzett, több mint fél évszázados érdemeit ismerték el, Ligeti teljesítményébõl pedig a zeneként felfogható hangok birodalmának kitágítását és képzelõerõben gazdag, teljesen egyéni stílusának kialakítását emelte ki a méltatás.

KÖNYVHÉT ELÕTT A 75. évébe érkezett Ünnepi Könyvhét kinõtte régi helyét, így a rendezvény központi helyszíne június 3-7. között a Szent István téren lesz, míg a Vörösmarty tér a Gyermekkönyvnapoknak ad otthont június 4-6-ig. 112 hazai és határon túli kiadó 363 kötetet idõzített a könyvhétre. Ide tartozó, nem ünnepi hír, hogy feloszlatta magát a kulturális minisztériummal folytatandó tárgyalássorozat céljából alakult Irodalmi Kerekasztal, mert a benne részt vevõ nyolc írószervezet számos kérdésben még egymással sem tudott megegyezni.

LOVEPARADE HELYETT LOVE WEEK Miután véglegessé vált, hogy tizenöt év után idén elõször nem lesz Berlinben Loveparade (lásd: Narancs, április 22.), a szervezõk áthidaló megoldást találtak ki: július 3-12. között egy több mint száz partiból álló klubfesztivállal vészelik át a nyárnak ezt a szakaszát. A Love Week egy nagy helyett sok kis vonulást és elsõ osztályú dj-ket ígér.

MORZE

GYÁSZ 87 éves korában elhunyt Roger W. Straus: társaival együtt 1946-ban New Yorkban megalapította a Farrar, Straus & Giroux kiadót, amely olyan kortárs klasszikusokat jelentetett meg, mint Brodszkij, Eliot, I. B. Singer, Szolzsenyicin, Malamud, Robert Lowell, Susan Sontag vagy Tom Wolfe. Straus sokáig õrizte kiadója függetlenségét, míg végül tíz éve eladta a német Holtzbrinck médiacsoportnak.

74 éves korában rákbetegségben elhunyt Werner Tübke, az egykori NDK egyik legjelentõsebb festõmûvésze, azon kevesek egyike, akiknek hírneve az NSZK-t is elérte.

TISZTA DÁVID Legutóbb 1873-ban tisztították meg a szobrot, amikor beköltöztették az épületbe, most nyolc hónapi munka után Michelangelo Dávidja ragyogó tisztán fogadhatja látogatóit a firenzei Galleria dell'Accademiában. A Cinzia Parnigoni fõrestaurátor vezette felújítás 165 ezer euróba került, a munka azonban folytatódik, mert idén szeptemberben az 500 éves, öt méter magas szobor bal bokáján repedések jelentek meg.

TÛZ SAATCHINÁL Száznál is több szobor, festmény és koncept-mû semmisült meg abban a tûzben, amely a Momart mûkereskedõ és raktározó cég kelet-londoni helyiségében pusztított. Charles Saatchi, a legismertebb kortárs brit magángyûjtõ kollekciójának egy része pusztult el, köztük Tracey Emin vagy Jake és Dinos Chapman munkái is.

HANGVERSENY A HOLOKAUSZT EMLÉKÉRE Június 5-én az IBS Színpadon, a koncentrációs táborokban elpusztított Pavel Haas, Hans Krása, Gideon Klein és Viktor Ullmann mûveibõl összeállított koncerttel zárul a Magyar Rádió tavaszi kortárszenei sorozatának 31. évadja. Ullmann utolsó mûve, az 1944-ben írott Rilke Kristóf kornétás szerelmének és halálának legendája elõadásában részt vesz Schiff András és Dietrich Fischer-Diskau is.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.