Malajzia

Biztonsági játék

  • - kovácsy -
  • 2013. június 10.

Külpol

Anwar Ibrahim utoljára a 90-es évek közepén állt ennyire közel ahhoz, hogy Malajzia miniszterelnöke legyen - igaz, akkor még ifjú, feltörekvő kormánypárti politikusként, viszont máris az ország második embereként. Hogy aztán mégis másként alakultak a dolgok, abban nem kizárólag a Najib Razak vezette kormánykoalíció népszerűségének volt szerepe.

A vasárnapi választásokon az utóbbi, a Barisan Nasional (BN - Nemzeti Front) 133-at szerzett meg a 222 parlamenti mandátumból, ami bőven elég az abszolút többséghez, kevés azonban a kétharmadhoz, amit öt éve vesztett el. A világ legrégebben (1957, Malajzia függetlenné válása óta) kormányzó koalíciója, ezen belül az Egyesült Maláj Nemzeti Szervezet, az UMNO annak a (ma 87 éves) Mahathir Mohamad 1981 és 2003 közötti kormányfőnek a letéteményese vagy szellemi örököse, akinek a nevéhez az ország modernizációs pályára állítása, másrészt egy jogkorlátozó, autoriter és korrupcióval átszőtt rendszer kialakítása köthető. A rezsim egyik sarokköve a már korábban meghirdetett új gazdaságpolitika, a maláj NEP, amelynek lényegi eleme egyfajta

negatív numerus clausus,

tehát annak a rögzítése, hogy a gazdasági élet fontos pozícióiban, a közszolgálatban vagy éppen az egyetemekre felvettek között legalább mekkora százalékot kell betöltenie "a föld népének", a bumiputráknak, vagyis a maláj őslakosoknak. Maga a kérdés amiatt vetődött fel, mert a brit fennhatóság idején sok kínai és valamivel kevesebb indiai költözött az apró maláj szultánságok területére, amelyekből később államszövetség alakult. A beköltöző iparosokból és kereskedőkből egy jómódú városi réteg alakult ki, és a hivatalos elképzelések pozitív diszkrimináció útján gondolták ezt az egyenlőtlenséget orvosolni, miután 1969-ben a csőcselék kínai tulajdonú boltok felgyújtásával, százak meggyilkolásával adott hangot elégedetlenségének. (Jelenleg a lakosságon belül a malájok 67, a kínaiak 25, az indiaiak 7 százalékot képviselnek.) Az előírások az évek során az ellenkező irányú társadalmi nyomás hatására, illetve kiéleződésük megelőzésére enyhültek. A maláj egyetemeken például a helyek legalább 70 százalékát bumiputráknak tartják fenn, így a többiek részben magán- vagy külföldi intézményeket kénytelenek választani. Ebből egyrészt az következik, hogy egy részük haza sem tér, másrészt az, hogy a malájokat kevéssé ösztönzi a versenyhelyzet hiánya, így a képzettségi különbségek gyakorlatilag fennmaradnak.

Az örök vesztes: Anwar Ibrahim

Az örök vesztes: Anwar Ibrahim

Fotó: Europress Fotóügynökség

Ami pedig a gazdasági életet illeti, a maláj kézben lévő cégek támogatása - például állami megrendelésekkel - melegágya a korrupciónak, és amúgy is csak egy szűk kiváltságos réteg érdekeit szolgálja. Ezt ismerik fel újabban a fejlettebb, vagyis kevésbé mezőgazdasági jellegű szövetségi államokban azok a (főleg városi és főleg fiatal) malájok, akik az ellenzéki tábort gyarapították az elmúlt években. A fejlettségi különbségek jelentős részben a természeti adottságok függvényei, a legkevésbé fejlett Kelet-Malajzia (Malaysia Timur), amely nem is a Maláj-félszigeten, hanem Borneó északi részén található, és két nagy, de kevéssé népes szövetségi államból (Sarawak, Sabah) áll.

Sabah egyik szavazókörzetében semmivel sem magyarázható növekedést mértek a regisztrált szavazók számát illetően, de másutt is tapasztaltak hasonló változást, és még furcsább volt, hogy ez gyakran olyan körzetekben következett be, ahol a kormánykoalíciónak csak szűk többséggel sikerült győznie.

Ellenzéki vádak szerint manipulálta az eredményt az állítólagos vendégmunkások leszavaztatása a kormánykoalíció javára, illetve az is, hogy az előre leszavaztatott kétszázezer rendőr és katona ujját megjelölő tinta távolról sem bizonyult letörölhetetlennek. A választókörzetek lakosságszáma szélsőségesen eltérő, ebből adódik, hogy a 133:89-es mandátumarány-nyal ellentétes irányú szavazati arány áll fenn: míg az MB-re 5,24 millióan, a Pakatan Rakyatra (PR, A Nép Szövetsége) 5,62 millióan voksoltak, hiába osztogatták zsákszámra a rizst a kormánykoalíció választási gyűlésein.

A PR ezzel szemben inkább csak adományokat gyűjtött, és a változásért kampányolt. A pártszövetség három fő oszlopa a PR kormányfőjelöltje, Anwar Ibrahim vezette Népi Igazság Párt (Party Keadilan Rakyat) mellett egy főleg kínaiakat vonzó és egy mérsékelt iszlamista - pontosabban: "iszlamista demokrata" - formáció. Anwar Ibrahim régi játékos a maláj politikai életben, sokáig egyenesen Mahathir Mohamad reménybeli örökösének számított. Ellentéteik a hatalmi visszaélések rendszerét érő bírálatai kapcsán mérgesedtek el, és végül kevéssé alátámasztott korrupciós vádak ürügyén Mohamad menesztette. Bíróság elé kellett állnia homoszexuális kapcsolat vádjával is (ez Malajziában elvileg büntetendő, gyakorlatilag ritkák a vádemelésig jutó esetek). Évekkel később őt is felmentették, és 2008-ban sikerült visszatérnie a politikai életbe képviselőként, egyszersmind az ellenzék vezéregyéniségeként. A rakyat, a politikai értelemben vett nép szemében főleg a korrupció teszi ellenszenvessé a jelenlegi kormányt - az ügyek sokasága egészen Nadjib Razak személyéig érinti a rezsimet (francia tengeralattjárók vásárlásakor, még védelmi miniszterként engedett állítólag a csábításnak). A másik kampánytéma a megkülönböztetés rendszere volt, de természetesen a fiatal választók számára az ubah, a változás is elég erős hívószó volt a kampányban. Mint láttuk, ez elegendőnek is bizonyult a szavazatok többségének az elnyeréséhez. A győzelemhez viszont az adott körülmények között elsöprő többség kellett volna, aminek legfőbb akadálya részben a kormány eddigi jó gazdasági teljesítménye, részben a soha ki nem próbált ellenzéki koalíció kockázatos volta lehetett.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”