Naftali Bennett: az iráni elnökválasztás eredménye az utolsó figyelmeztetés

  • narancs.hu
  • 2021. június 20.

Külpol

Úgyhogy a nagyhatalmaknak ne térjenek vissza az iráni atomprogramról folytatott tárgyalásokhoz.

Naftali Bennett izraeli kormányfő az iráni elnökválasztás eredményére reagálva vasárnap kijelentette: a keményvonalas Ebrahím Raíszi megválasztása utolsó figyelmeztetésül szolgálhat a nagyhatalmak számára, hogy ne térjenek vissza az iráni atomprogramról folytatott tárgyalásokhoz.

A nagyhatalmaknak "meg kell érteniük, hogy kivel van dolguk, és hogy miféle rezsimet óhajtanak erősíteni" – fogalmazott Naftali Bennett az általa vezetett új izraeli kormány első rendes ülésén. Az összes lehetőség közül éppen "a teheráni hóhérra" esett (Irán legfőbb vezetője, Ali) Hamenei választása", arra az emberre, aki több ezer iráni ellenzéki haláláért felelős – mondta az izraeli kormányfő. "Nem szabad, hogy egy hóhérrezsimnek tömegpusztító fegyverei legyenek" - fűzte hozzá.

Ebrahim Raíszi ellen jelenleg is amerikai szankciók vannak érvényben amiatt, hogy 1988-ban szerepe volt több ezer politikai fogoly kivégzésében.

Jaír Lapid izraeli külügyminiszter szombat este azt írta a Twitteren, hogy Raíszi megválasztása "fel kell, hogy élessze az iráni atomprogram leállítása melletti eltökéltséget", hogy véget vessenek Teherán "romboló erőfeszítéseinek a (közel-keleti) régióban".

Az új, keményvonalasnak tartott iráni elnök megválasztásának, megfigyelők szerint, az lehet az egyik következménye, hogy az eddiginél is nyíltabb lesz az ellenségeskedés a zsidó állam és az iszlám köztársaság között. Teherán emellett feltehetően fokozottabban támogatja majd az Izrael-ellenes milíciákat, valamint Bassár el-Aszad szíriai elnököt. (MTI)

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.