Interjú

„Orbán nyereség is”

Guy Verhofstadt, az ALDE pártcsalád frakcióvezetője, Belgium egykori miniszterelnöke

Külpol

Orbán Viktor egyik legkérlelhetetlenebb európai kritikusa, itthon fel is került ellenségként a propagandaplakátokra. Guy Verhofstadt a Momentum konferenciájára érkezett Budapestre. Az Európai Parlament liberális pártcsaládjának 70 éves politikusával Orbánról, a migrációról, egy hatékonyan működő Európai Unióról beszélgettünk.

Magyar Narancs: Milyen érzés, hogy a magyar kormánykommunikációban Soros Györggyel együtt ön a fő ellenség?

Guy Verhofstadt: Így van még? Most nem látok plakátokat. De szeretek Budapestre látogatni, utoljára 2019-ben voltam itt az európai parlamenti választási kampány idején. Akkor ahová mentem, ellentüntetők jelentek meg, ami nagyon furcsa volt, mert még Belgiumban sem voltak soha ellentüntetőim. Vicces élmény volt.

A 2022-es választásokat követve megdöbbenve láttam, hogy nincs vita. Mindenhol van vita a kampányokban, de Magyarországon ez teljesen hiányzott, csak kijelentések voltak. Nem volt valódi verseny a víziók között. Az a benyomásom, hogy ez már nem illiberális demokrácia, ahogy Orbán Viktor mondta, hanem egyre inkább választási autokrácia. A demokrácia alapja nemcsak a szólásszabadság, hanem a politikai vita is, ami alapján az emberek dönteni tudnak. Még az illiberális demokráciákban is vannak minimumelvárások, és ezek egyike a politikai vita, továbbá az, hogy az összes jelölt ugyanolyan feltételekkel kampányolhasson a választások előtt. Ezek a feltételek szerintem Magyarországon már nem teljesülnek.

MN: Magyarországon úgy ismerik, mint Orbán Viktor legnagyobb európai kritikusát. Ön szerint Orbán és a kormánya tünete az Európai Unió bajainak, vagy inkább az okozója a problémáknak?

GV: Nagyon régóta ismerem Orbánt, ezért vagyok nagy kritikusa. Szerintem róla az elmúlt hónapokban kiderült, hogy Putyin trójai falova, aki mindent megpróbál blokkolni. De bizonyos értelemben Orbán nyereség is, hiszen ő lehet a kiváltója az Európai Unió reformjának. Például még mindig egyhangú döntéshozatallal vagyunk kénytelenek dolgozni, és Orbán ezt kihasználva mindenkit minden egyes alkalommal meg tud zsarolni. Amit ő művel, az a végső bizonyítéka annak, hogy váltani kell egy valódi demokratikus unióra. Fura, de Orbán tényleg jó eszköz ehhez.

MN: Annak ellenére, hogy Magyarországon a többi európai országhoz képest is nagyobb az infláció és rosszabb a gazdaság helyzete, a Fidesz simán megnyerte a választásokat tavaly, sőt azóta sem vesztett a népszerűségéből. Ennek mi lehet az oka ön szerint?

GV: Ennek az oka a politikai vita és a verseny hiánya. Ott vannak például az inflációs adatok, amelyeket Orbán a háborúra fog, miközben más országokban ezek a mutatók jóval kevésbé rosszak. De erről Magyarországon nincs vibráló politikai vita.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.