Interjú

„Orbán nyereség is”

Guy Verhofstadt, az ALDE pártcsalád frakcióvezetője, Belgium egykori miniszterelnöke

Külpol

Orbán Viktor egyik legkérlelhetetlenebb európai kritikusa, itthon fel is került ellenségként a propagandaplakátokra. Guy Verhofstadt a Momentum konferenciájára érkezett Budapestre. Az Európai Parlament liberális pártcsaládjának 70 éves politikusával Orbánról, a migrációról, egy hatékonyan működő Európai Unióról beszélgettünk.

Magyar Narancs: Milyen érzés, hogy a magyar kormánykommunikációban Soros Györggyel együtt ön a fő ellenség?

Guy Verhofstadt: Így van még? Most nem látok plakátokat. De szeretek Budapestre látogatni, utoljára 2019-ben voltam itt az európai parlamenti választási kampány idején. Akkor ahová mentem, ellentüntetők jelentek meg, ami nagyon furcsa volt, mert még Belgiumban sem voltak soha ellentüntetőim. Vicces élmény volt.

A 2022-es választásokat követve megdöbbenve láttam, hogy nincs vita. Mindenhol van vita a kampányokban, de Magyarországon ez teljesen hiányzott, csak kijelentések voltak. Nem volt valódi verseny a víziók között. Az a benyomásom, hogy ez már nem illiberális demokrácia, ahogy Orbán Viktor mondta, hanem egyre inkább választási autokrácia. A demokrácia alapja nemcsak a szólásszabadság, hanem a politikai vita is, ami alapján az emberek dönteni tudnak. Még az illiberális demokráciákban is vannak minimumelvárások, és ezek egyike a politikai vita, továbbá az, hogy az összes jelölt ugyanolyan feltételekkel kampányolhasson a választások előtt. Ezek a feltételek szerintem Magyarországon már nem teljesülnek.

MN: Magyarországon úgy ismerik, mint Orbán Viktor legnagyobb európai kritikusát. Ön szerint Orbán és a kormánya tünete az Európai Unió bajainak, vagy inkább az okozója a problémáknak?

GV: Nagyon régóta ismerem Orbánt, ezért vagyok nagy kritikusa. Szerintem róla az elmúlt hónapokban kiderült, hogy Putyin trójai falova, aki mindent megpróbál blokkolni. De bizonyos értelemben Orbán nyereség is, hiszen ő lehet a kiváltója az Európai Unió reformjának. Például még mindig egyhangú döntéshozatallal vagyunk kénytelenek dolgozni, és Orbán ezt kihasználva mindenkit minden egyes alkalommal meg tud zsarolni. Amit ő művel, az a végső bizonyítéka annak, hogy váltani kell egy valódi demokratikus unióra. Fura, de Orbán tényleg jó eszköz ehhez.

MN: Annak ellenére, hogy Magyarországon a többi európai országhoz képest is nagyobb az infláció és rosszabb a gazdaság helyzete, a Fidesz simán megnyerte a választásokat tavaly, sőt azóta sem vesztett a népszerűségéből. Ennek mi lehet az oka ön szerint?

GV: Ennek az oka a politikai vita és a verseny hiánya. Ott vannak például az inflációs adatok, amelyeket Orbán a háborúra fog, miközben más országokban ezek a mutatók jóval kevésbé rosszak. De erről Magyarországon nincs vibráló politikai vita.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."