Az orosz csodafegyver

Sebbel-lobbal

Külpol

Csodafegyverként harangozta be Vlagyimir Putyin az orosz hadsereg saját fejlesztésű, harci repülőkről indítható, a hangsebesség többszörösével repülő, de a működési elvét tekintve mégis inkább hagyományos ballisztikus rakétáját. Ám a Kinzsal (Tőr) korántsem sebezhetetlen: az első, harci körülmények között bevetett „hiperszonikus” fegyveren kifogott az ukrán légvédelem.

Hiperszonikus fegyverekként azokat a katonai célú repülő objektumokat tartjuk számon, amelyek a hangsebesség 5–20-szorosával képesek repülni – ez nagyjából 1,6–8 kilométer/másodperc sebességnek felel meg. Ennél nagyobb sebességgel nem érdemes kísérletezni a földi légkörben, elvégre annak anyaga ilyen óriási mozgási energia hatására plazmaállapotúvá alakul, ami kommunikációs, illetve irányítási gondokat okoz. Természetesen a lézerfegyverekkel ezeknél nagyobb sebességgel támadnak, de ott nincs szükség nagy méretű, hagyományos anyagból álló objektumok villámgyors mozgatására.

A hiperszonikus fegyvereknek több fajtája létezik, amelyek eltérő mechanizmus szerint gyorsulhatnak. A hiperszonikus siklójárműnek (hypersonic glide vehicle – HGV) nevezhető, a levegőben a hangsebesség sokszorosával haladó eszközt eredetileg ballisztikus pályán bocsátották fel: kilőtték például egy (földi) rakétavetőből, minekutána a Föld gravitációjának köszönhetően parabolikus röppályát fut, és a gyorsulás következtében éri el a rendkívüli sebességet. A hiperszonikus cirkálórakéták már saját hajtóművel rendelkeznek, amely nagy sebességgel szívja be az oxidációhoz szükséges levegőt (hiperszonikus sebességnél ez szinte öngerjesztő folyamat), a hajtómű (scramjet) ezt a beszívott levegőt összenyomja, s így magas hőmérsékletre hevíti fel a gyújtási pont előtt. Ilyen hajtóműveket nem csupán rakétákra, de repülőgépekre is szerelhetnek. De speciális ágyúk segítségével is hiperszonikus sebességre gyorsítható egy lövedék: elektromágneses erőtér segítségével gyorsító berendezésekkel, sínágyúkkal akár 3 kilométer/másodperc sebességet is el lehet érni. De a ballisztikus röppályán útjára bocsátott, majd a földi légkörbe visszatérő űreszközök maguk is hiperszonikus sebességgel haladnak: az amerikai űrsiklók, vagy az egyetlen próbarepülést megért orosz Buran is legalább Mach 25 sebességgel tért vissza a légkörbe.

Hová, hová?

De mi értelme van ilyen nagy sebességű lövedékekkel lecsapni az ellenségre, ha jól tudjuk, hogy a kisebb sebességű, de kellően nagy robbanótöltettel felszerelt rakéták, drónok, pilóta nélküli repülők is kellően nagy pusztítást tudnak végezni? Nos, a hiperszonikus lövedékek röppályájuk során óriási mozgási energiára tesznek szert, s már csak a becsapódás során felszabaduló hatalmas energia következtében is hatalmas pusztító erővel bírnak; ami persze hagyományos robbanófejekkel továbbfokozható. A fejlesztésük során azzal is számoltak, hogy ezeket éppen a hatalmas sebességüknek köszönhetően jóval nehezebb lesz bemérni, illetve a most ismert rakétaelhárító fegyverekkel megsemmisíteni. Ebben a tekintetben nyilván különös figyelemmel kísért fejlemény volt a hiperszonikus fegyverek első ismert harctéri bevetése az orosz hadsereg ukrajnai agressziója során.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.