Az orosz csodafegyver

Sebbel-lobbal

Külpol

Csodafegyverként harangozta be Vlagyimir Putyin az orosz hadsereg saját fejlesztésű, harci repülőkről indítható, a hangsebesség többszörösével repülő, de a működési elvét tekintve mégis inkább hagyományos ballisztikus rakétáját. Ám a Kinzsal (Tőr) korántsem sebezhetetlen: az első, harci körülmények között bevetett „hiperszonikus” fegyveren kifogott az ukrán légvédelem.

Hiperszonikus fegyverekként azokat a katonai célú repülő objektumokat tartjuk számon, amelyek a hangsebesség 5–20-szorosával képesek repülni – ez nagyjából 1,6–8 kilométer/másodperc sebességnek felel meg. Ennél nagyobb sebességgel nem érdemes kísérletezni a földi légkörben, elvégre annak anyaga ilyen óriási mozgási energia hatására plazmaállapotúvá alakul, ami kommunikációs, illetve irányítási gondokat okoz. Természetesen a lézerfegyverekkel ezeknél nagyobb sebességgel támadnak, de ott nincs szükség nagy méretű, hagyományos anyagból álló objektumok villámgyors mozgatására.

A hiperszonikus fegyvereknek több fajtája létezik, amelyek eltérő mechanizmus szerint gyorsulhatnak. A hiperszonikus siklójárműnek (hypersonic glide vehicle – HGV) nevezhető, a levegőben a hangsebesség sokszorosával haladó eszközt eredetileg ballisztikus pályán bocsátották fel: kilőtték például egy (földi) rakétavetőből, minekutána a Föld gravitációjának köszönhetően parabolikus röppályát fut, és a gyorsulás következtében éri el a rendkívüli sebességet. A hiperszonikus cirkálórakéták már saját hajtóművel rendelkeznek, amely nagy sebességgel szívja be az oxidációhoz szükséges levegőt (hiperszonikus sebességnél ez szinte öngerjesztő folyamat), a hajtómű (scramjet) ezt a beszívott levegőt összenyomja, s így magas hőmérsékletre hevíti fel a gyújtási pont előtt. Ilyen hajtóműveket nem csupán rakétákra, de repülőgépekre is szerelhetnek. De speciális ágyúk segítségével is hiperszonikus sebességre gyorsítható egy lövedék: elektromágneses erőtér segítségével gyorsító berendezésekkel, sínágyúkkal akár 3 kilométer/másodperc sebességet is el lehet érni. De a ballisztikus röppályán útjára bocsátott, majd a földi légkörbe visszatérő űreszközök maguk is hiperszonikus sebességgel haladnak: az amerikai űrsiklók, vagy az egyetlen próbarepülést megért orosz Buran is legalább Mach 25 sebességgel tért vissza a légkörbe.

Hová, hová?

De mi értelme van ilyen nagy sebességű lövedékekkel lecsapni az ellenségre, ha jól tudjuk, hogy a kisebb sebességű, de kellően nagy robbanótöltettel felszerelt rakéták, drónok, pilóta nélküli repülők is kellően nagy pusztítást tudnak végezni? Nos, a hiperszonikus lövedékek röppályájuk során óriási mozgási energiára tesznek szert, s már csak a becsapódás során felszabaduló hatalmas energia következtében is hatalmas pusztító erővel bírnak; ami persze hagyományos robbanófejekkel továbbfokozható. A fejlesztésük során azzal is számoltak, hogy ezeket éppen a hatalmas sebességüknek köszönhetően jóval nehezebb lesz bemérni, illetve a most ismert rakétaelhárító fegyverekkel megsemmisíteni. Ebben a tekintetben nyilván különös figyelemmel kísért fejlemény volt a hiperszonikus fegyverek első ismert harctéri bevetése az orosz hadsereg ukrajnai agressziója során.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.

Bizonytalan hátországok

Több szempontból is különleges elnökválasztás zajlott le az Egyesült Államokban: hosszú idő után először kapott országosan is több szavazatot a győztes republikánus jelölt; nemcsak az elnök, hanem a szenátusi és a kongresszusi többség is republikánus lesz; és Donald Trump személyében először költözik a Fehér Házba elítélt bűnöző.