„Putyin illegitim vezető” – Interjú Anne Applebaummal

  • 2014. március 14.

Külpol

Amerika legismertebb közép-európai tudósítója, jórészt az ő varsói és kijevi helyzetjelentései alapján követik az ottaniak az eseményeket. A The Washington Post Pulitzer-díjas kolumnistájával az ukrán–orosz konfliktusról beszélgettünk e heti lapszámunkban. Ebből adunk ízelítőt.

MN: Mennyiben változtathatta meg Putyin céljait a kijevi események eszkalációja?

AA: A fő cél a destabilizáció lett, de ahhoz nem lett volna szükség az invázióra. Putyin azonban komoly fenyegetést érzékelt a Kijevben eluralkodó új politikai nyelvezetben: a diskurzust, amely demokráciáról, átláthatóságról, antikorrupciós küzdelemről és sajtószabadságról szól, nem szívesen hallgatják Moszkvában. A 2004–2005-ös narancsos forradalom óta a Kreml különös figyelmet fordít arra, hogy irányítása alatt tartsa a sajtót, az ellenzéki csoportokat és a civil mozgalmakat. Lehet újságod Moszkvában, csak mindig figyelj oda, hogy ne olvassák túl sokan. Ami Kijevben történt, az pontosan az, amitől az orosz oligarchia a saját országán belül a leginkább tart. A most zajló agressziónak tehát van egy belföldre címzett példastatuáló üzenete is. Miután Oroszországban a gazdasági és a politikai hatalom végletesen összefonódott, a politikai irányítás feladása semmilyen szinten és egyetlen érdekelt fél számára sem opció. Ez élet-halál kérdés nekik. A harmadik motívum, bár erről csak közvetett információim vannak, hogy a putyini retorika az utóbbi időben egyre erőteljesebben eltolódott egyfajta etnikai alapú nacionalizmus és birodalmi nosztalgia irányába. A Krím félsziget elfoglalása illik ebbe a képbe. Ne felejtsük, Putyin valójában illegitim, autokrata vezető, akit nem demokratikusan választottak, egy kleptokráciát igazgat, ezért nagy szüksége van a népszerűsége megerősítésére.

false

 

Fotó: James Kegley

MN: Hogyan lehet szankcionálni Oroszországot?

AA: Megoldás lehet például, hogy az orosz szövetségi tanács tagjaitól az uniós országok megtagadják a vízumot. (A szövetségi tanács az orosz parlament felsőháza, amely a szavazataival megteremtette a Putyin-adminisztráció számára az illegális invázió lehetőségét.) Ez valódi fenyegetés számukra is, hiszen az orosz állami oligarchák és a családtagjaik nem belföldön tartják a pénzüket, jó részük nem is orosz földön él, hanem uniós országokban. Ha kérdezik őket, gyűlölik a Nyugatot, de közben a francia Riviérán van nyaralójuk, Londonban vesznek ingatlanokat, és ott járatják iskolába a gyerekeiket is. Az Európai Unióban nagyon lassú a döntési folyamat, én mégsem becsülném alá a döntéshozók hozzáállását. Szerintem az EU vezetői nagyon is komolyan veszik az ukrán ügyet.

 

A teljes interjút a csütörtökön megjelent Magyar Narancsban olvashatja.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.