RMDSZ-támogatás az új román kormánynak: Legkedvesebb ellenségeik

  • Ara-Kovács Attila
  • 2001. január 18.

Külpol

a kampányban, az irántuk megnyilvánuló bizalom mégis annak az illúziónak szólt,
amit múltjukkal kapcsolatban táplál a legtöbb román. Vagyis: ők talán mégis leállítják a reformokat, államilag garantált munka- és létbiztonságot teremtenek, és minden visszazökken majd a régi, rossz, de mégis elviselhető kerékvágásba.Aválasztásokat követően a világ elszörnyedve nézett keleti szomszédunkra, míg a legtöbb józanul gondolkodó helyi elem vég- érvényesen elveszíteni vélt minden reményt, amely sorsát Európához - a gazdasági boldoguláshoz - köthetné. Alighanem e sokk - Corneliu Vadim Tudor szélsőséges pártjának ellenzéki előretörése - hathatott a legjózanítóbban azokra, akik végül mégis kormányt alakíthattak Bukarestben. Olyan hatalom hullott az államelnök Iliescu és a miniszterelnök N-stase ölébe, mely mindenki számára csak verítéket és könnyeket ígérhet, vagy pedig a Nagy Románia Párt eljövendő dominanciáját, amely - aligha kétséges - ezen alternatívát polgárháborús vérrel egészítheti ki.

Sorsszerű kényszer

nehezedett tehát mindenkire, és a választásokat megnyerő baloldali utódpárt, a Társadalmi Demokrácia Pártja (PDSR) meglepően eredeti kormányalakítása legalább olyan sokkot okozott - ám immáron pozitív, megnyugtató értelemben -, mint a korábbi kiábrándító választási végeredmény.

Iliescuék persze - ma már egyértelmű - nem bíztak mindent a véletlenre. Körülbelül egy éve folytak azok a háttértárgyalások, amelyek megalapozták a jelenlegi furcsa kormányzatot. Igaz, a PDSR-nek 1996 előtt már voltak hasonló tapasztalatai, de akkor Tudor nagyromániásaival volt kénytelen egyfajta sajátos kormányzati árnyék-együttműködésre. Most viszont - minthogy parlamenti többsége szintúgy nincs meg - az erdélyi magyarok pártjával, az RMDSZ-szel, a liberálisokkal (PNL) valamint Petre Roman Demokrata Pártjával (PD) állapodott meg. E pártok nem vesznek ugyan részt a kormányzásban, tehát nem valódi koalícióról van szó, de támogatják N-stase miniszterelnök, illetve Iliescu államelnök döntéseit, cserébe olyan politikai célokért, amelyek megvalósulását a kabinet garantálja. (A parlament, azaz az alsóház 345 képviselői helyéből a PDSR 155-öt, a PNL 30-at, a PD 31-et, míg az RMDSZ 27-et szerzett meg: Iliescuéknak tehát elvben egy párt külső támogatása is elég lenne a kormányzáshoz.)

E támogatói ív résztvevői közel sem viszonyulnak egyformán a kormányhoz. A liberális párttal, valamint az RMDSZ-szel kötött megállapodás szerint e két párt 2001 folyamán nem nyújt be bizalmatlansági indítványt a kabinet ellen, ez utóbbi pedig a lényeges döntésekkor konzultál velük, illetve figyelembe veszi prioritásaikat. N-stase például máris ígéretet tett arra, hogy rövidesen a parlamentben is megszavazzák a szenátus által már elfogadott közigazgatási törvényt, amely lehetővé teszi a kisebbségi anyanyelv hivatalos használatát olyan településeken, ahol a nemzetiségek létszáma eléri a húsz százalékot. A liberálisok ugyanakkor némileg közelebb állnak a jelenlegi kormánypárthoz, és szakértők úgy vélik: akár már az év végén, de jövőre mindenképpen beléphetnek a kormányba. Annál is inkább, mert N-stase határozottan liberális irányba akarja terelni a belső gazdasági és társadalmi átalakítást.

A harmadik tényezővel, a Demokrata Párttal N-staséék csak a két fél programprioritásait rögzítő megállapodást kötöttek, s a fenntartások közöttük már az első pillanattól kezdve jól érzékelhetők. Olyannyira, hogy a kormányprogram parlamenti vitáját követően Petre Romanék együtt szavaztak a Nagy Románia Párttal, természetesen N-stase ellen.

A jelek arra utalnak, hogy a kormány - miként a kormánypárt is - időt akar nyerni; egyrészt ahhoz, hogy megszilárdíthassa helyzetét, s ezáltal bizonyítson a külföld előtt. E pillanatban ugyanis a választók által megelőlegezett bizalomból még futja odahaza, ugyanakkor a dolgok mégiscsak azon múlnak: képesek lesznek-e annyi külföldi működő tőkét bevonni a honi gazdaságba, hogy a feltartóztathatatlannak bizonyuló gazdasági krízist megfékezzék, és pillanatnyi lélegzetvételhez juttassák mind a vállalkozásokat, mind a nélkülöző polgárokat. Ha a külföld bizalmát megszerezték, és erre a konszolidációra N-stase egy évet szán, akkor újragondolhatják majd mindazt, amit a kormányalakítás pillanatában kényszerből kellett megcselekedniük.

Korábban az efféle hatalmi számítások mindig abból indultak ki: meddig lehet

engedni a magyaroknak,

és mikor jön el az a pillanat, amikor tulajdonképpen kockázatmentesen félreállíthatók lesznek. Ám egy ideje az efféle latolgatás már kimenőfélben van a divatból; jellemző, hogy az RMDSZ és a N-stase által aláírt megállapodást - magyar részről - lényegében senki sem ellenezte. Igaz, az RMDSZ-en belüli ellenzék - és főként Tőkés László - szarvait Orbán Viktornak sikerült múlt decemberben letörnie; a Magyarok Világszövetségétől megvont pénz, illetve a püspök megalázása a MÁÉRT-konferencián az RMDSZ-ellenzéket - még ha ideiglenesen is - látványosan megbénította. A kormánymegállapodással kapcsolatos összhangnak mégsem ez volt igazi szülője, sokkal inkább az érdekek - s jelesül: a gazdasági érdekek - azonossága. Az erdélyi magyar vállalkozások, mint tudjuk, az RMDSZ 1996-2000 közötti kormányrészvétele alatt jelentősen fejlődtek, és ezek megerősödő gazdasági pozícióikat ma is főként úgy tudják megőrizni, sőt gyarapítani, ha a magyar párt megmarad kormányközelinek. Nem véletlen, hogy az RMDSZ több fontos posztra joggal tarthat számot, így a magyarok által lakott megyék alprefektusai - köztársaságimegbízott-helyettesei, alispánjai - is nagy valószínűséggel magyarok lesznek.

És nagy valószínűsége van annak is, hogy a kabinet és a magyar párt együttműködése azután sem bomlik fel, ha lejár a most megkötött kormányzati paktum. Együttműködésüket, sőt N-stase ráutaltságát az RMDSZ-re két várható politikai fejlemény is indokolja. A miniszterelnök és az államfő, Ion Iliescu viszonya az elmúlt időszakban kiéleződött, tehát a kormánypárton belül máris olyan viták kezdődtek, amelyek ideológiai szempontból - Nyugat-orientáltság versus óromán különút - könnyen, szinte elkerülhetetlenül súlyos politikai konfliktusokká válhatnak. Akárcsak a korábbi kormányon lévő "polgári" kabineteknek, N-stasééknak is jól jöhet még az RMDSZ nyugatos lojalitása; ne feledjük, a Ciorbea-, majd a V-c-roiu-, végül az Is-rescu-kormány is - a legfontosabb döntésekkor - többnyire csak a magyar pártra számíthatott. Elemzők pedig a 2000 novemberében tartott parlamenti választásokkor gyakran hányták a román elit szemére, hogy képtelen olyan komolyan, konstruktívan és következetesen politizálni, mint az RMDSZ. Azt sem szabad elfelejteni, hogy e párt nem csak Erdélyben kapott szavazatokat; egy utóbb publikált értékelés szerint kisebbségi lakosok - az etnikai csoportoktól a melegekig - jelentékeny arányban adták voksaikat az RMDSZ-re. És ezt, tekintettel a pártján kívüli szélsőségesekre, illetve a pártján belüli szélsőségesekre és konzervatívokra, alighanem N-stase is figyelembe veszi, amikor kialakítja stratégiáját.

Fontos tényező e téren, hogy ma Romániában

közel sem érzékelhető

az az etnikai intolerancia,

illetve Magyarország-ellenesség, ami 1996-ig állandója volt a politikai életnek. Igaz, a Társadalmi Demokrácia Pártjának visszatérte a hatalomba sokak reményében a múlt ebbéli visszahozatalát is jelentheti. Nem kevesen úgy élik meg a jelenlegi helyzetet, mint visszatérést a korábbi szélsőségekhez. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat vezetője, Kozma atya elleni romániai "magántámadás" épp- úgy ennek a következménye lehet, mint az, hogy máris olyan friss korrupciós ügyekre derült fény, melyeknek politikai - a PDSR kormányalakításához kötődő - háttere egy pillanatig sem lehet vitás (Bos-nceanu-botrány). Kérdés, lesz-e elég ereje N-stasénak, hogy átlépjen saját politikai múltján. Több jel utal rá, hogy igen. És van néhány - ilyen a kisebbségi minisztérium megszüntetése, illetve a kisebbségi kérdés átminősítése "egyéb" ügyekké -, amelyik viszont nem.

Ara-Kovács Attila

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.