Szerbia választás előtt: A múlt béklyójában

  • Végel László
  • 2007. január 18.

Külpol

Hét évvel Milosevic megbuktatása után, miközben Románia és Bulgária az uniós tagságot ünnepli, a szerbiai polgárok azon töprengenek, vajon ki csempészte sátrukba a csúnya lányt.

A bibliai történet szerint Jákob hét évig szolgált Lábánnál, hogy feleségül kapja a csodaszép Ráchelt. Hét év elteltével, az esküvői lakoma után, a lány apja, Lábán cselhez folyamodott. Jákob sátrába, a nászágyba idősebb, csúnya lányát, Leát csempészte be. Amikor Jákob felelősségre vonta Lábánt, az azzal mentegetődzött, hogy nem szokás a fiatalabbat férjhez adni az idősebb előtt. Javasolta, szolgáljon még hét évet, s akkor feleségül veheti Ráchelt.

Multikulturális sokk

Az ellenzéki politikusok (megint) csodát ígérnek. Az egyik - a demokratikus - gyors EU-csatlakozást, a másik - a szélsőjobboldali - Kosovo visszanyerését. A kormánypártaik többsége Kostunica kormányfővel az élen ennél is többet: szerintük a csodáért nem kell tenni semmit, jönni fog magától, Európa kénytelen lesz belátni tévedését. Egy új, még kis liberális-demokrata párt kivételével alig biztat valaki arra, ami elkerülhetetlen.

A választások tétje a kosovói kérdés politikai rendezése. A szerb társadalom hisztérikusan téblábol a reálpolitikai pesszimizmus és a messianista optimizmus között. Nyilvánosan mindenki Kosovo megőrzésére esküszik, de szűk körben a legnagyobb nacionalisták is elismerik, hogy elveszett. Függetlenül attól, hogy az egykori tartomány teljes vagy viszonylagos függetlenséget kap-e: hiszen a legjobbnak vélt kompromisszum is a szerb nemzet különleges balkáni küldetéséről szóló történelmi ábrándot dönti meg. Kosovo tehát nemcsak területi kérdés, hanem vízválasztó a nemzet politikai kultúrájában. Nemcsak az értelem, hanem az érzelem dilemmája is. Szerbiának nemcsak a területi integritás problematikájával kell vívódnia, hanem közel százéves politikai kultúrájával kell szembenéznie.

A századvégen ugyanis összeomlott a 20. századot meghatározó hagyomány. A történészeknek fel kell vetniük a kérdést, hogy tulajdonképpen mikor is veszítette el Szerbia Kosovót. Erre a kérdésre a legjobb választ Dubravka Stojanovic adta: akkor, amikor megszerezte, vagyis 1912-ben. Szerbia ugyanis a 19. században nemzetileg homogén állam volt. 1912-ben a balkáni háború győzteseként magához csatolta Kosovót, s a homogén nemzetállamban szocializálódott szerb politikai elit ekkor szembesült az ország multietnikus jellegével. A parlament döntött, mivel Kosovo területének lakossága politikailag és kulturálisan elmaradott, ezért rendőri-katonai közigazgatást vezettek be, ami az albánokat megfosztotta alkotmányos jogaiktól. Mai szakkifejezéssel élve Szerbia ekkor multikulturális sokkot élt át, amelyben konfliktusba kerültek a nemzeti érdekek és a demokratikus értékek. Ezzel a politikai kultúrával lépett be Szerbia az első világháborúba, amelyből - emberfeletti áldozatok árán - újra a győztesek oldalán került ki.

A szerb politikai elit jelentős része kételyekkel fogadta a versailles-i békében létrehozott Jugoszláviát. Azzal érvelt, hogy jobb lenne Szerbia állami határát kiterjeszteni az etnikai határokig, vagyis létrehozni Nagy-Szerbiát. Végül engedett az úgymond nyugati nyomásnak - bízva elsősorban a hadseregben. Az egyik sokk a másikat követte. Szerbia már 1912-ben sem tudta saját multietnikus mivoltát elfogadni, 1918-ban pedig egy nagy multietnikus államban találta magát. Nem kooperálni, hanem dominálni akart. A demokratikus értékek és a nemzeti érdekek közti feszültség növekedett. A szerb törekvések ellenállást váltottak ki a többi nemzetben, s mindez a második világháborúban vérfürdőre emlékeztető testvérharcot idézett elő.

Pirruszi győzelem?

Szerbia jó oldalra állt: a győztes kommunista és antifasiszta Josip Broz Tito föderalizálta Jugoszláviát. Az egypártrendszerű diktatúra azonban nem oldotta a szerb nemzeti érdek és a demokratikus értékek közötti feszültséget, hanem elnyomta. Tito halála után Szerbiában felszínre került a régi feszültség. Szerbiának éppen az nem felelt meg, ami a titoizmusban a legjobb volt: a laza föderalizmuskoncepció. A szerb értelmiségi és politikai elitben felülkerekedett a nézet, hogy Jugoszlávia kárt okozott Szerbiának, Tito pedig szerbellenes volt. A nemzeti érdek és a demokratikus érték ellentmondása ezzel kiteljesedett. Szerbiában vezették be legkésőbb a többpártrendszert, akkor is azzal az aggállyal, hogy mi lesz, ha albán pártok alakulnak. Milosevic valójában kommunista pártakarattal felnyitotta azt a szelencét, amelybe a nemzeti érdek és a demokratikus értékek ellentétének szelleme volt elrejtve. Ugyanakkor Szerbia tiltakozott a legerőteljesebben a többi köztársaságban kialakuló többpártrendszer ellen. A demokratikus folyamatoktól való félelmében 1990 szeptemberében a szerb parlament új alkotmányt hozott, amelyben külön paragrafus szólt arról: amennyiben Szerbia érdekei veszélybe kerülnek, nem köteles a szövetségi alkotmányhoz tartani magát. Ez volt az első szecessziós jogi, parlamenti aktus, amelyet 1991-ben követett Szlovénia kiszakadása, majd ugyanazon év júniusában Horvátországé.

Szerbia tehát a 20. század végén ugyanazokkal a kérdésekkel került szembe, amelyekkel a századelőn küszködött. Kosovóban bevezették a katonai és rendőrségi megtorlással járó rendkívüli állapotot. A NATO-bombázások után Milosevic a kumanovói szerződésben elfogadta Kosovo nemzetközi felügyeletét, ahol Szerbia ideiglenesen nem gyakorolhatja szuverenitását. Slobodan Milosevic megbuktatásában részt vettek ugyan azok is, akik bírálták, mert háborúkat indított, de többségben azok voltak, akik a vesztett háborúkat rótták fel neki.

Milosevic 2000 októberében megbukott, de nemzetpolitikája tovább élt. Ellenzéke ugyanis csak árnyalatokban különbözött tőle. Valójában a 2000-ben győztes ellenzék 15 év alatt nem tudott alternatív, európai programot megfogalmazni, s nem volt képes áthidalni a 20. századi dilemmákat. Zoran Djindjic próbálkozása a meggyilkolásával végződött, ami után Szerbiában "restaurációs folyamat" indult. A rendőrség, az igazságügyi szervek tétlenek. A katonaságnál, a bíróságokon, a titkosszolgálatoknál elmaradt az átvilágítás. Nem nyitották meg a titkosrendőrségi aktákat, mint a többi volt szocialista országban. Milosevic átmentette a volt kommunista nómenklatúrát, az egykori szerbiai ellenzék, a jelenleg uralmon levő "demokratikus blokk" pedig átmentette Milosevic nómenklatúráját. A legújabb, tavaly ősszel elfogadott, Szerbiát szigorúan nemzetállamként meghatározó alkotmány a preambulumban leszögezi, hogy Kosovo most és mindörökre Szerbia elidegeníthetetlen része. Ilyen hűséges ellenzékkel még Milosevic is elégedett lehetne. Napjainkban a kilencvenes évek agresszív nacionalizmusát egyfajta depresszív xenofóbia, az eufóriát pedig az apátia váltotta fel. A közéletben továbbra is a nacionalisták dominálnak, de ők is vákuumban érzik magukat. A múlttal való szembenézést felváltotta az "emberarcú milosevicizmus" politikája. Nincs többé erő hátrálni, de előrelépni sem. Szerbia saját múltjának rabja, amellyel nem tud szembenézni.

Hét év

Ezt a kérdést nem oldják meg választások. Már az is eredménynek számít, ha nem győznek a szélsőséges erők. A felmérések szerint január 21-én a "demokratikus blokk" megnyeri a választásokat, és képes lesz kormánykoalíciót létrehozni. De ha kitartanak az eddigi programjuk mellett, akkor győzelmük újabb vereséggel lesz egyenlő. Ennél rosszabb csak azoknak a szélsőséges erőknek a győzelme lenne, amelyek a demokrata irányultságú pártok bizonytalansága, belső ellentmondásai miatt az elmúlt négy évben erősebbek lettek. Szerbiában a választások után következik a legnehezebb: a győzteseknek önmagukat kell legyőzniük. A Milosevic megbuktatása utáni hét évben vereséggé változtatták győzelmeiket. Hét év után a győztesek is rádöbbenhettek arra, hogy Milosevic (remélhetőleg) utolsó bosszújáról van szó. Ez a bosszú mindaddig eleven lesz, amíg a szerbiai társadalom nem tudja áthidalni a demokratikus értékek és a nemzeti érdek konfliktusát - mert a konfliktus nacionalizmust szül, vagy még annál is rosszabbat.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."