Szerbia választás előtt: A múlt béklyójában

  • Végel László
  • 2007. január 18.

Külpol

Hét évvel Milosevic megbuktatása után, miközben Románia és Bulgária az uniós tagságot ünnepli, a szerbiai polgárok azon töprengenek, vajon ki csempészte sátrukba a csúnya lányt.

A bibliai történet szerint Jákob hét évig szolgált Lábánnál, hogy feleségül kapja a csodaszép Ráchelt. Hét év elteltével, az esküvői lakoma után, a lány apja, Lábán cselhez folyamodott. Jákob sátrába, a nászágyba idősebb, csúnya lányát, Leát csempészte be. Amikor Jákob felelősségre vonta Lábánt, az azzal mentegetődzött, hogy nem szokás a fiatalabbat férjhez adni az idősebb előtt. Javasolta, szolgáljon még hét évet, s akkor feleségül veheti Ráchelt.

Multikulturális sokk

Az ellenzéki politikusok (megint) csodát ígérnek. Az egyik - a demokratikus - gyors EU-csatlakozást, a másik - a szélsőjobboldali - Kosovo visszanyerését. A kormánypártaik többsége Kostunica kormányfővel az élen ennél is többet: szerintük a csodáért nem kell tenni semmit, jönni fog magától, Európa kénytelen lesz belátni tévedését. Egy új, még kis liberális-demokrata párt kivételével alig biztat valaki arra, ami elkerülhetetlen.

A választások tétje a kosovói kérdés politikai rendezése. A szerb társadalom hisztérikusan téblábol a reálpolitikai pesszimizmus és a messianista optimizmus között. Nyilvánosan mindenki Kosovo megőrzésére esküszik, de szűk körben a legnagyobb nacionalisták is elismerik, hogy elveszett. Függetlenül attól, hogy az egykori tartomány teljes vagy viszonylagos függetlenséget kap-e: hiszen a legjobbnak vélt kompromisszum is a szerb nemzet különleges balkáni küldetéséről szóló történelmi ábrándot dönti meg. Kosovo tehát nemcsak területi kérdés, hanem vízválasztó a nemzet politikai kultúrájában. Nemcsak az értelem, hanem az érzelem dilemmája is. Szerbiának nemcsak a területi integritás problematikájával kell vívódnia, hanem közel százéves politikai kultúrájával kell szembenéznie.

A századvégen ugyanis összeomlott a 20. századot meghatározó hagyomány. A történészeknek fel kell vetniük a kérdést, hogy tulajdonképpen mikor is veszítette el Szerbia Kosovót. Erre a kérdésre a legjobb választ Dubravka Stojanovic adta: akkor, amikor megszerezte, vagyis 1912-ben. Szerbia ugyanis a 19. században nemzetileg homogén állam volt. 1912-ben a balkáni háború győzteseként magához csatolta Kosovót, s a homogén nemzetállamban szocializálódott szerb politikai elit ekkor szembesült az ország multietnikus jellegével. A parlament döntött, mivel Kosovo területének lakossága politikailag és kulturálisan elmaradott, ezért rendőri-katonai közigazgatást vezettek be, ami az albánokat megfosztotta alkotmányos jogaiktól. Mai szakkifejezéssel élve Szerbia ekkor multikulturális sokkot élt át, amelyben konfliktusba kerültek a nemzeti érdekek és a demokratikus értékek. Ezzel a politikai kultúrával lépett be Szerbia az első világháborúba, amelyből - emberfeletti áldozatok árán - újra a győztesek oldalán került ki.

A szerb politikai elit jelentős része kételyekkel fogadta a versailles-i békében létrehozott Jugoszláviát. Azzal érvelt, hogy jobb lenne Szerbia állami határát kiterjeszteni az etnikai határokig, vagyis létrehozni Nagy-Szerbiát. Végül engedett az úgymond nyugati nyomásnak - bízva elsősorban a hadseregben. Az egyik sokk a másikat követte. Szerbia már 1912-ben sem tudta saját multietnikus mivoltát elfogadni, 1918-ban pedig egy nagy multietnikus államban találta magát. Nem kooperálni, hanem dominálni akart. A demokratikus értékek és a nemzeti érdekek közti feszültség növekedett. A szerb törekvések ellenállást váltottak ki a többi nemzetben, s mindez a második világháborúban vérfürdőre emlékeztető testvérharcot idézett elő.

Pirruszi győzelem?

Szerbia jó oldalra állt: a győztes kommunista és antifasiszta Josip Broz Tito föderalizálta Jugoszláviát. Az egypártrendszerű diktatúra azonban nem oldotta a szerb nemzeti érdek és a demokratikus értékek közötti feszültséget, hanem elnyomta. Tito halála után Szerbiában felszínre került a régi feszültség. Szerbiának éppen az nem felelt meg, ami a titoizmusban a legjobb volt: a laza föderalizmuskoncepció. A szerb értelmiségi és politikai elitben felülkerekedett a nézet, hogy Jugoszlávia kárt okozott Szerbiának, Tito pedig szerbellenes volt. A nemzeti érdek és a demokratikus érték ellentmondása ezzel kiteljesedett. Szerbiában vezették be legkésőbb a többpártrendszert, akkor is azzal az aggállyal, hogy mi lesz, ha albán pártok alakulnak. Milosevic valójában kommunista pártakarattal felnyitotta azt a szelencét, amelybe a nemzeti érdek és a demokratikus értékek ellentétének szelleme volt elrejtve. Ugyanakkor Szerbia tiltakozott a legerőteljesebben a többi köztársaságban kialakuló többpártrendszer ellen. A demokratikus folyamatoktól való félelmében 1990 szeptemberében a szerb parlament új alkotmányt hozott, amelyben külön paragrafus szólt arról: amennyiben Szerbia érdekei veszélybe kerülnek, nem köteles a szövetségi alkotmányhoz tartani magát. Ez volt az első szecessziós jogi, parlamenti aktus, amelyet 1991-ben követett Szlovénia kiszakadása, majd ugyanazon év júniusában Horvátországé.

Szerbia tehát a 20. század végén ugyanazokkal a kérdésekkel került szembe, amelyekkel a századelőn küszködött. Kosovóban bevezették a katonai és rendőrségi megtorlással járó rendkívüli állapotot. A NATO-bombázások után Milosevic a kumanovói szerződésben elfogadta Kosovo nemzetközi felügyeletét, ahol Szerbia ideiglenesen nem gyakorolhatja szuverenitását. Slobodan Milosevic megbuktatásában részt vettek ugyan azok is, akik bírálták, mert háborúkat indított, de többségben azok voltak, akik a vesztett háborúkat rótták fel neki.

Milosevic 2000 októberében megbukott, de nemzetpolitikája tovább élt. Ellenzéke ugyanis csak árnyalatokban különbözött tőle. Valójában a 2000-ben győztes ellenzék 15 év alatt nem tudott alternatív, európai programot megfogalmazni, s nem volt képes áthidalni a 20. századi dilemmákat. Zoran Djindjic próbálkozása a meggyilkolásával végződött, ami után Szerbiában "restaurációs folyamat" indult. A rendőrség, az igazságügyi szervek tétlenek. A katonaságnál, a bíróságokon, a titkosszolgálatoknál elmaradt az átvilágítás. Nem nyitották meg a titkosrendőrségi aktákat, mint a többi volt szocialista országban. Milosevic átmentette a volt kommunista nómenklatúrát, az egykori szerbiai ellenzék, a jelenleg uralmon levő "demokratikus blokk" pedig átmentette Milosevic nómenklatúráját. A legújabb, tavaly ősszel elfogadott, Szerbiát szigorúan nemzetállamként meghatározó alkotmány a preambulumban leszögezi, hogy Kosovo most és mindörökre Szerbia elidegeníthetetlen része. Ilyen hűséges ellenzékkel még Milosevic is elégedett lehetne. Napjainkban a kilencvenes évek agresszív nacionalizmusát egyfajta depresszív xenofóbia, az eufóriát pedig az apátia váltotta fel. A közéletben továbbra is a nacionalisták dominálnak, de ők is vákuumban érzik magukat. A múlttal való szembenézést felváltotta az "emberarcú milosevicizmus" politikája. Nincs többé erő hátrálni, de előrelépni sem. Szerbia saját múltjának rabja, amellyel nem tud szembenézni.

Hét év

Ezt a kérdést nem oldják meg választások. Már az is eredménynek számít, ha nem győznek a szélsőséges erők. A felmérések szerint január 21-én a "demokratikus blokk" megnyeri a választásokat, és képes lesz kormánykoalíciót létrehozni. De ha kitartanak az eddigi programjuk mellett, akkor győzelmük újabb vereséggel lesz egyenlő. Ennél rosszabb csak azoknak a szélsőséges erőknek a győzelme lenne, amelyek a demokrata irányultságú pártok bizonytalansága, belső ellentmondásai miatt az elmúlt négy évben erősebbek lettek. Szerbiában a választások után következik a legnehezebb: a győzteseknek önmagukat kell legyőzniük. A Milosevic megbuktatása utáni hét évben vereséggé változtatták győzelmeiket. Hét év után a győztesek is rádöbbenhettek arra, hogy Milosevic (remélhetőleg) utolsó bosszújáról van szó. Ez a bosszú mindaddig eleven lesz, amíg a szerbiai társadalom nem tudja áthidalni a demokratikus értékek és a nemzeti érdek konfliktusát - mert a konfliktus nacionalizmust szül, vagy még annál is rosszabbat.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.