Szíriában most megint a dzsihadisták erősödnek

  • narancs.hu
  • 2024. december 4.

Külpol

Ezek ugyanazok, akik az Iszlám Államot létrehozták – figyelmeztet a magyar haditudósító.

Iszlamista lázadók november 27-én megtámadták a szír kormányerőket, bevonultak Aleppó belvárosába.

Mérce írása emlékeztet, a 2011-ben kitört polgárháború úgy jutott nyugvópontra négy éve, hogy az Irán és Oroszország által támogatott kormányerők visszaszorították a török hadsereg által segített iszlamista frakciókat az észak-nyugati Idlib tartományba.

Most az orosz-ukrán háború miatt az orosz csapatok egy részét kivonták Szíriából, az Izrael és a Hezbollah között zajló konliktus pedig Irán figyelmét köti le. Ez alkalmat adott a szíriai iszlamistáknak és szövetségeseiknek arra, hogy előretörjenek. 

A Szíriában 1971 óta uralmon lévő Aszad-dinasztia állama ellen 2011-12-ben lázadtak fel az ország népei. Kezdetben demokratikus követelések fogalmazódtak meg, de aztán felekezeti háborúvá vált a konfliktus. A felkelő csoportok – az Egyesült Államok és közel-keleti országok támogatásával – sikeresen támadtak, városokat foglaltak el. 2014-től a szélsőséges iszlamista terrorszervezet, az Iszlám Állam (ISIS) lett a legerősebb hatalom az országban. Uralma ellen egy idő után nemzetközi koalíció szerveződött, a kurd Népvédelmi Egységek harcoltak ellene sikerrel. A kurdokat az Egyesült Államok, míg a kormányerőket Oroszország segítette katonákkal és hadianyaggal.

Az Aszad-rezsimnek az orosz és iráni segítséggel sikerült visszafoglalnia a fővárost, Aleppót. Az ISIS elleni hadműveletek után négy részre szakadt Szíria. A kurdok autonóm területe az északkeleti részen található, Aszad és a kormány Szíria központi részén erősítette meg uralmát, az iszlamista frakciókhoz tartozó lázadók Idlib tartományba vonultak vissza, és voltak szintén iszlamista, a kurdok önszerveződését rossz szemmel néző Törökország által támogatott milíciák, amelyek a kurdok lakta régióról választottak le maguknak két nagyobb területet. 2020-ban tűzszünet jött létre, a lázadók Idlib környékére tömörültek. Onnan jöttek most elő.

Ami most ott zajlik, az „az Iszlám Állam nevű halálszekta reneszánsza” – írta Jászberényi Sándor író, haditudósító szerdai Facebook-bejegyzésében. 

Szerinte lezajlott már ugyanez, a lázadók nettó dzsihadisták, és a jelenség akkor éri majd el a sajtó ingerküszöbét, amikor „ismét országnyi területeket ellenőriznek olyan csoportok, akik szerint a zene hallgatása bűn, a rabszolgatartás rendjén van, a nőket haszonállatként lehet adni-venni. A csonkításról, kínzásról, bestiális erőszakról most szót sem ejtenék”. Ugyanaz a forgatókönyv valósul meg, ami tíz éve: jöttek a dzsihadisták, a kormánykatonák komolyabb ellenállás nélkül feladták Aleppót, amelyet a kurdok próbálnak megvédeni, és most senki sem segít nekik.

„A szíriai események Európában nincsenek a címlapokon, mert a figyelmünket az ukrajnai háború köti le.

Nem is nagyon fogunk foglalkozni a rohamosan destabilizálódó Szíriával egészen addig, amíg megint menekültek százezrei nem állnak a határainkon.

Akkor meg már megint késő lesz” – írja Jászberényi.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.