Szlovák EU-népszavazás: Csikorog a kiskapu

Külpol

Pénteken és szombaton ajánló jellegű népszavazást tartanak Szlovákiában az ország európai uniós csatlakozásáról, a csatlakozni vágyó országok közül ötödikként. Ötvenszázalékos részvétel szükséges a szavazás érvényességéhez, ha csak akkora lenne a választók érdeklődése, mint nálunk volt, a parlamenti kiskapun oson be az ország az Európai Unióba.

Pénteken és szombaton ajánló jellegű népszavazást tartanak Szlovákiában az ország európai uniós csatlakozásáról, a csatlakozni vágyó országok közül ötödikként. Ötvenszázalékos részvétel szükséges a szavazás érvényességéhez, ha csak akkora lenne a választók érdeklődése, mint nálunk volt, a parlamenti kiskapun oson be az ország az Európai Unióba.Mert Pozsony esetében sem az a kérdés, mekkora a támogatottsága a csatlakozásnak (jókora), hanem hogy az apátia és a biztos eredmény tudata otthon marasztalja-e a választók nagy részét. Persze a kiskapuk fülsiketítően csikorognak, ezért egyelőre inkább nem is beszél róluk senki politikus. Méltatlan lenne egy érvénytelen népszavazás után, a hátsó ajtón megközelíteni Európát.

Pedig nagyon komolyan fennáll a veszély, hogy érvénytelen lesz a népszavazás, olyannyira, hogy már Csáky Pál, a Magyar Koalíció Pártja (MKP) alelnöke, az integrációs ügyekért és konkrétan az uniós kampányért is felelős miniszterelnök-helyettes is elképzelhetőnek tartja. A közvélemény-kutatások a magyarországi népszavazást megelőzőekhez hasonlatosak, 40-42 százaléknyi biztos szavazót jósolnak, ehhez kell hozzáadni 25-28 százaléknyi "majdnem biztos, hogy elmegyek" résztvevőt. Bár ezt összeadva 70 százalék körüli eredmény jön ki, Csáky 55 százalékkal is elégedett lenne, de már a kudarcot sem zárja ki, és tudja, mit beszél. A kudarc a székébe kerülhet. A szlová-kiai sajtó, az ellenzék, de a kormánykoalíciós partnerek sem találtak eddig dicsérő szót a kampányra, és akkor még visszafogták magukat, nehogy teljesen elvegyék a polgárok szavazókedvét. Ám a szombati urnazárás után, 14 óra 5 perckor össztüzet nyitnak Csákyra. Ez biztosabb, mint hogy Magyarország jövőre Európa-bajnok lesz fociban.

Minden Európával kezdődött

Ki tudja, miért, Csáky és csapata azt gondolta, Varga Miklós 80-as évekbeli songjával lehet a szlovák atyafiakat a szavazóhelyiségekbe és ezzel Európába terelni. A dalt egyetlenegyszer, ünnepélyesen elénekelték egy euroszoba-avató bulin. A szlovák verzió nem kevésbé patetikus, mint a magyar ősváltozat, egy csillagról szól, amely a sötét éjszakában reményt sugároz, és vezeti, na nem a napkeleti bölcseket, hanem a népet, és nem a barikádokra, hanem Brüsszelbe vagy hova, mígnem váratlanul az EU-zászlón landol, és Szlovákia saját csillagaként fénylik ott. Csak a kisebbik baj, hogy a bővítés után nem festenek újakat a már meglevő 12 csillagos EU-lobogóra, a nagyobbik, hogy a szerzői jogdíjakat senki sem intézte el, és a Varga Mihály-Varga Miklós duó letiltotta a számot. Az egyetlen szlovákiai magyar napilap, az Új Szó másnap az "EU-kampány: Dalban rontom el" főcímmel jelent meg, a szlovák sajtó pedig Európa helyett Afrikába vagy még melegebb helyre küldte Csákyt, de ő nem jött zavarba. Kijelentette, az Európa sose volt a szlovák EU-himnusz, fogalma sincs, kinek jutott eszébe, ki rendelte meg, felelős nincs, a dal pedig saját életet élt, mondhatni szűznemzéssel keletkezett. Nem úgy a végül egy alapítvány által bedobott, s Csá-kyéktól függetlenül nem hivatalos himnusszá fogadott Lets go Slovakia című, hihetetlenül primitív szintirigmus, amely ha lehet, még jobban elriasztja a választani szándékozókat. Az uniós népszavazást (ami nem jelenti azt, hogy Csáky pozícióját is) valószínűleg a szlovák hokisok menthetik meg: bár nem védték meg világbajnoki címüket, Pozsonyban a bronz legalább olyan szépen csillog, mint az arany, mert a vébék történetében először és éppen a bronzmeccsen verték meg legtöbb komplexusuk okozóját, a cseh válogatottat. Negyedosztályú kocsmává változott a pozsonyi belváros (annak minden melléktermékével), s elég furcsán hatottak Mikulás Dzurinda kormányfő szavai, aki nem a harmadik helyet ünnepelte, hanem a cseh B csapat legyőzését. Áldásos a bosszú mozgósító hatása.

Az EU-kampány egyébként kéthetes (volt) Szlovákiában, a szavazás előtt két nap csend. A közszolgálati tévé és rádió hihetetlenül izgalmas politikai kerekasztalokat sugárzott vezető politikusokkal, majd félórás monológokat is, hogy ne beszéljenek egyszerre, és még azokat az alapkérdéseket se válaszolta meg senki rövid reklámfilmekben, hogy lesz-e mák az unióban, vagy nyitható-e cukrászda Bécsben. Mivel a szlovákiai magyarok magyar tévécsatornákat néznek, szlovákokat meg nemigen, állítják, sokkal többet tudtak meg a magyar kampányból. Ezzel nincs is semmi baj, elvégre ugyanoda igyekszik a két ország.

Már az unióban vannak

A baj a bodrogközi magyar romákkal van. Mivel csak magyar tévét néznek, újságot nem olvasnak, úgy gondolják, már meg is volt a népszavazás, és bár nem vettek részt rajta, máris az unióban vannak. Egy kelet-szlovákiai cigány szervezet felméréséből derült ki mindez, sőt még több. Azt is firtatták ugyanis roma körökben, ki az ország (Szlovákia) miniszterelnöke, és a legtöbben bizony a jó öreg Horn Gyulát jelölték meg. Nehéz eldönteni, hogy Meciar, Dzurinda, Medgyessy vagy Orbán Viktor kapta-e ezzel a nagyobb pofont, lám, ilyen váratlan problémákat is felvet a szlovák népszavazás. A Hatvannégy Vármegye retromozgalom számára pedig felcsillant a remény: a határok abban a pillanatban megszűnnek, amint nem veszünk róluk tudomást.

Molnár Norbert

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.