Argentin elnökválasztás: Menem kell?

  • - kovácsy -
  • 2003. május 15.

Külpol

Hiába végzett az élen az áprilisi első választási fordulóban Carlos Menem, már akkor kétséges volt, hogy vannak-e még népszerűségi tartalékai a győzelemhez. Ahogy közeledik a vasárnapi második forduló, a közvélemény-kutatások egyre határozottabban sejtetik, hogy Argentína következő, május 25-én már hivatalba is lépő elnöke Nestor Kirchner lesz.

Hiába végzett az élen az áprilisi első választási fordulóban Carlos Menem, már akkor kétséges volt, hogy vannak-e még népszerűségi tartalékai a győzelemhez. Ahogy közeledik a vasárnapi második forduló, a közvélemény-kutatások egyre határozottabban sejtetik, hogy Argentína következő, május 25-én már hivatalba is lépő elnöke Nestor Kirchner lesz.Pedig az ország vezető asztrológusai egyhangúlag Menemre tettek, ő maga pedig nem győzte hangoztatni kampánya során, hogy még sohasem veszített választáson. Csak hát a két egymást követő elnöki ciklusa enyhén szólva felemás emlékeket hagyott maga után. A másodikra eleve csak az alkotmány többé-kevésbé kierőszakolt módosításával nyílt lehetősége, és amikor 1999-ben meg kellett válnia tisztségétől, hamarosan vád alá helyezték bizonyos törvényellenes fegyverszállítások miatt, de gyanúba keveredett pénzmosási ügyletekkel kapcsolatban is. Másrészt pedig tíz elnöki éve alatt végül is ő hozta össze - igaz, a Nemzetközi Valutaalap asszisztenciája mellett - azt a gazdasági örökséget, amely az ország összeomlásához vezetett 2001-2002 fordulóján. Amikor hivatalba lépett, radikális gazdasági fordulatot vezényelt le, bőszen privatizált - amivel még ki is mozdította az országot a hatalmas állami szektor által alátámasztott mesterséges, torzult viszonyok közül, ahol a pénzmozgások a politikai érdekek és klientúraviszonyok mentén alakultak. A nemzeti valuta árfolyamát - egy az egyhez arányban - a dollárhoz kapcsolta a nevezetes valutatábla (currency board) segítségével, amely kizárta a bankjegynyomtatással történő pénzteremtést. Csakhogy a gazdaság reálfolyamatai is átalakultak, fokozódott a behozatal, a hazai termelés egyre csökkent, a lakosság megtakarításai külföldre áramoltak, belföldre viszont a dollárhitelek. Eközben nem lett fegyelmezettebb a központi költségvetés, és a bérek növekedése sem állt meg.

Rövidre fogva: 2001 vége felé bekövetkezett az összeomlás, a lakossági bankszámlák befagyasztása, véres tüntetések, fosztogatások, mígnem a hivatalban lévő elnök, Fernando de la Rúa bedobta a törülközőt. Kinevezett utóda, Adolfo Rodríguez Saá csak pár napig tartott ki hivatalában, aztán a mostani államfő, Eduardo Duhalde kapott megbízatást a törvényhozástól. Aztán Roberto Lavagna gazdasági miniszter közreműködésével sikerült megállítani a pénzromlást - a pezó árfolyamát természetesen már előtte leválasztották a dollárról -, és sikerült kikönyörögni a valutaalaptól is bizonyos engedményeket.

De a lakosságot mindez kevéssé érdekli. Annál inkább az a váratlan és elképesztő mértékű életszínvonal-romlás, amelyet pár rövid hónap alatt kellett átélnie Argentína szélesre duzzadt, tisztes jómódban élő középosztályának. Milliók szegényedtek el, jelenleg az argentinok több mint fele a létminimum határán és az alatt él, húsz százalék fölött van a munkanélküliség. Mindez totális politikai kiábránduláshoz vezetett. "Que se vayan todos!",

"Húzzanak el mindahányan!"

- ez volt a jelszó hónapokon át a politikai osztály egésze elleni tüntetéseken.

De nem húztak el. De la Rúa pártja, a perónista jobboldallal szemben álló radikálisok felmorzsolódtak ugyan a válságban, viszont a néhai populista vezér, Juan Perón Igazságosság Pártja tartja a frontot. Igaz ugyan, hogy a mostani elnökválasztás volt az első alkalom, amikor a juszticialisták nem tudtak megegyezni a jelöltjük személyét illetően. Így aztán mindjárt hárman indultak: Menem, Kirchner és Saá. Rajtuk kívül pedig tizenhat további jelölt volt az első fordulóban, akik közül a balról érkezett liberális Ricardo López Murphy iránt volt a legerősebb a nemzetközi bizalom. Nem szállt el a kampányában, mint például Saá (végül 5. helyezett), aki grandiózus közmunkákat, út- és csatornaépítéseket, a munkanélküliség teljes felszámolását, továbbá fűt és fát ígért - elegánsan megkerülve a százhúszmilliárd dolláros államadósság problémáját. Ott is volt a hármas befutóban, 16 százalékkal. ´t az Európában megszokott keresztényszocialistáknál keresztényként fundamentalistább, szocialistaként balosabb Elisa Carrió követte, aki a korrupció tematikáját helyezte kampánya középpontjába. (Mindketten a széthullott radikális táborból jöttek.)

A 72 éves Menem, aki korábbi népszerűségére, karizmája maradékaira és fiatal, chilei szépségkirálynőből lett feleségére épített, a régi időkre viszonylag reflektálatlanul emlékező legszegényebb rétegek, valamint a jómódúak körében népszerű. A csalódott, elkeseredett középosztály körében viszont

viszolygás és utálat

övezi. Kirchnernek az a legfőbb aduja, hogy az argentinok többsége hallani sem akar többé a volt államfőről. Az első fordulót követő napokban ráadásul sikerült elérnie, hogy fogadja a brazil és a chilei (mérsékelten baloldali) elnök is, amivel utólag alátámaszthatta kampányának azt az ígéretét, hogy a Menem-féle feltétlen Washington-hűséggel szemben inkább a regionális együttműködést erősítené. Emellett bizonyos perónista gyökerekre is utalt, amikor a társadalmi igazságosság fontosságát és a gazdaság állami felügyeletének erősítését emlegette - kérdés, hogy a háttérben figyelő IMF vezetőiben milyen benyomást keltve ezzel.

Miközben a bírálói azt emlegetik föl, hogy tartományi kormányzóként ugyanolyan erőszakosan építi és tartja fenn hatalmát, mint annak idején Menem országos szinten, megválasztása esetén sokkal nagyobb jelentősége lesz annak a ténynek, hogy a jelenlegi, kétségtelen sikereket felmutató kormányzat támogatását élvezi. A válság valamelyes rést nyitott a kilábalás felé: a pezó értékvesztése növelte a keresletet a hazai termékek iránt. Akik eddig külföldön nyaraltak, idén nyáron - tehát az elmúlt hónapokban - a hazai idegenforgalmi bevételeket növelték, és kiemelkedően jók voltak a mezőgazdasági terméseredmények is. Ráadásul fokozatosan feloldják a banki korlátozásokat, a középosztály újra hozzáférhet a megtakarításaihoz, és a gazdasági várakozások óvatos bizakodása önmagában is lendítőerő lehet. Talán Argentína következő elnökének csillaga felfelé fog ívelni.

- kovácsy -

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.