Szerbia az orosz csapdában

Teljes szívvel

  • Végel László
  • 2022. március 30.

Külpol

Április 3-án Szerbiában is elnök- és parlamenti választásokat tartanak. Az államelnök Vučić és pártja magasan vezetnek, a szétforgácsolódott demokratikus ellenzék máig nem állt talpra a 2020-as bojkott után, s közben a nép túlnyomó többsége Putyinnak szurkol. A szörnyű háborús tükörben az ország önmagával néz szembe.

Az egyébként is zavaros politikai térben az orosz agresszió minden eddiginél nagyobb zűrzavart keltett. Az erősen felaprózott, határozott alternatívát nem kínáló ellenzéki pártok közötti ellentétek súlyosan elfajultak – de a kormányzó Szerb Haladó Párt (SNS) programja abban az egyébként szinte elképzelhetetlen esetben sem szenvedne vereséget, ha a párt maga igen, hiszen az ellenzék is az ő programjukat valósítaná meg.

Míg az ukrajnai háború kitörése előtt e pártok a demokratikus értékeket, az autokrata rendszer felszámolását hirdették, az ukrajnai városok bombázása után maguk is a NATO-ellenes narratívára, a Nyugat- és Amerika-ellenességre zendítettek rá. A közéletben pedig felerősödött a Putyin iránti rokonszenv. Egy – de csak egy! – újvidéki civil szervezet követelte, hogy fosszák meg Vlagyimir Putyint Újvidék városának díszpolgári címétől, ezt azonban a polgármester határozottan elutasította: „nincs napirenden”. A többi néma csend – mely csend azonban nem váratlan. Az utóbbi egy-két évtizedben Szerbiában valóságos Putyin-kultusz alakult ki. Az orosz vezér Újvidéken kívül még vagy egy tucat város díszpolgára, amelyek közül kitűnnek a vajdaságiak: Újvidék, Zombor, Apatin, Hódság, Kikinda, Šid; de felsorakozott Mladenovac, Raška, Loznica, Vladičin Han, Ljubovija, Svilajnac is. A legbizarrabb pedig, hogy a szerbek lakta, észak-koszovói Zvečan egész Koszovó díszpolgárává ütötte Vlagyimir Vlagyimirovicsot. De az oroszok sem maradtak adósak. Aleksandar Vučić államelnököt az Alekszander Nyevszkij-renddel tüntették ki, aminek a visszautasítását még az ellenzék sem javasolta.

Nem csak az energia

Szerbia 100 százalékban az orosz gáztól függ, és az olajipar is orosz tulajdonban van; ez utóbbit a kormánypártok és az ellenzéki pártok együtt játszották – a közgazdászok vélekedése szerint áron alul – orosz kézre. (A Gaz­prom 2008-ban szerzett többségi részesedést a NIS szerb olajipari vállalatban.) Ezt a lépést annak idején egyaránt támogatta Boris Tadić demokrata pártelnök, Vojislav Šešelj, a szélsőséges Szerb Radikális Párt első embere és Vojislav Koštunica, a nacionalista pártvezető is. De az is nyilvánvaló, hogy a teljes energetikai kiszolgáltatottság az Oroszország iránti feltétlen bizalom következménye; egyfajta politikai hitvallásé tehát. Szerbiát erős érzelmi, történelmi és kulturális hagyományok fűzik Oroszországhoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.