Terrorizmus miatt bűnösnek mondták ki Paul Rusesabaginát Kigaliban

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 20.

Külpol

Ő az a férfi, akinek az embermentő hősiességéről forgatták a Hotel Ruanda című filmet.

Terrorizmushoz köthető vádpontokban bűnösnek találta hétfőn egy ruandai bíróság Paul Rusesabaginát, azt az egykori szállodaigazgatót, akit az 1994-es ruandai népirtásról szóló, Hotel Ruanda című filmben életmentő hősként mutattak be – írta meg az MTI. Összesen húsz vádlottat talált bűnösnek a bíróság amiatt, hogy részt vett az MRCD-FLN nevű terrorszervezetben, amelynek tagjai a népirtás idején embereket támadtak meg az otthonaikban vagy az autóikban.

Ruandában 1994 nyarán száz nap leforgása alatt a hutu népcsoporthoz tartozó szélsőségesek több mint 800 ezer – többnyire tuszi etnikumú – embert gyilkoltak meg módszeresen. A hutu Rusesabagina, akinek a felesége tuszi, az atrocitásokat látva az menekülő tuszik és hutu támogatóik segítségére sietett.

A vérengzés utáni időszakban bátorságáért hazájában hősként ünnepelték, a nemzetközi közvélemény pedig Terry George rendező 2004-ben bemutatott és Oscar-díjra is jelölt életrajzi filmjének köszönhetően ismerte meg Rusesabagina történetét.

2005-ben Rusesabagina interjút adott a Magyar Narancsnak, a kérdésre, hogy miért hagyta el a népirtás után a hazáját, a következőt mondta: „A népirtás után másfél évvel költöztem Belgiumba. Miért vártam? Mert tudtam, hogy nincs mit szégyenkeznem, nem ártottam senkinek. Később azonban több halálos fenyegetést kaptam, és elhatároztam, hogy nem maradok tovább. Egy belga tulajdonban lévő cégnél dolgoztam, sok belgát ismertem a munkám révén. Ruanda történelmi múltjában is Belgiumhoz kötődik, hiszen sokáig belga protektorátus alá tartozott. Ezért nekünk sokkal könnyebb a belga kultúrához szoknunk, mint bármelyik más európai országéhoz.”

A 67 éves Rusesabaginát tavaly vették őrizetbe Dubajban. Állítása szerint a hatóságok elrabolták őt, és Ruandába vitték, hogy vádat emeljenek ellene. Fogvatartása idején egy titkos börtönben kínozták és vallatták, illetve magánzárkában tartották, és azt is hosszú ideig akadályozták, hogy kapcsolatba lépjen ügyvédeivel.

Rusesabagina visszautasította az ellene felhozott vádakat, azzal érvelve, hogy esetében politikailag motivált ügyről van szó azért, mert Paul Kagame ruandai elnök nyílt bírálója.

Kagame huszonhét éve irányítja az afrikai államot, egyre fokozódó diktatorikus körülmények között, amire Rusesabagina ügye kapcsán is számos nemzetközi szervezet felhívta a figyelmet. Rusesabagina ellen kilenc pontban emeltek vádat, a többi között terrorszervezetben való részvétel, irreguláris fegyveres csoport alapítása, terrorizmus finanszírozása, illetve terrorcselekményként elkövetett gyilkosság, emberrablás és rablás elkövetése miatt. Rusesabagina ugyanis vezető szerepet töltött be a Ruandai Mozgalom a Demokratikus Változásért nevű ellenzéki ernyőszervezetben. A Kagame-rezsim vádja szerint ennek a mozgalomnak a fegyveres szárnya az a Nemzeti Felszabadítási Front, amely több ember halálát okozó támadásért tehető felelőssé. Az ügyészség életfogytig tartó börtönbüntetés kiszabását kérte az ügyében Rusesabaginára.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.