28 millióért, rekordáron kelt el egy Zsolnay-váza

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. december 17.

Kultúra

Egy száz év után előkerült Tihanyi Lajos-festmény pedig 130 millió forintért talált gazdára.

Rekordáron kínált római stílusú Zsolnay-óriásvázát, 100 év után előkerült Tihanyi Lajos-képet és egy fontos Gulácsy Lajos-festményt is hirdettek a Virág Judit Galéria téli aukcióján, amelyet szombaton rendeztek meg a Budapest Kongresszusi Központban.

Az MTI-hez eljuttatott előzetes közlemény szerint is eddigi története egyik legerősebb aukciójára készült a galéria, elsősorban a húsz Zsolnay-darab, köztük az óriásváza miatt, amelyről Törő István, a galéria társtulajdonosa azt mondta, „magányos, társtalan remekmű, amely a historizmus és a szecesszió határán billeg és kreativitásával, technikai tökéletességével önbizalmat sugároz”.

A váza kikiáltási ára 15 millió forint volt – ekkora összegről még egy Zsolnay-tárgy licitje sem indult –, és végül rekordáron, 28 millió forintért kelt el.

 
 
Fotó: MTI/Mohai Balázs
 

 Az aukción szintén kiemelt műként szerepelt Vaszary János 1912-es Tóvárosi tájkép, Tata című alkotása, 55 millió forintos kikiáltási áron. Vaszary János 1909-től kezdve feleségével, Rosenbach Máriával a tavaszi és nyári hónapokat Tata-Tóvároson töltötte. A tatai tavat ábrázoló kép kompozícióját Vaszary főleg a sárga, a lila, a kék és a zöld színek összeütköztetésére alapozta. A műalkotásért a vevő 70 millió forintot adott.

Tihanyi Lajos Tájkép Margit híddal című festménye 130 millió forintért, Boromisza Tibor A szatmárnémeti piac misztikus megvilágításban című képe 40 millióért, Gulácsy Lajos Régi instrumentumon játszó hölgye pedig 140 millióért kelt el. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.