A kétségbeesés zsenije - Juhász Ferenc (1928–2015)

  • Spiró György
  • 2015. december 25.

Kultúra

Spiró György nekrológja.

Szegénynek és kiszolgáltatottnak született, a történelem feldobta, kivételes lehetőségekhez juttatta, korán kibontakozó tehetségét előbb díjazták, mintsem igazán megnyilvánult volna. Néhány évig beleillett a munkás-paraszt származású, nyílt tekintetű ifjú költő, a pártot és a rendszert, a fényes jövőt szolgáló népi értelmiségi szerepkörébe, maga volt a megtestesült szocialista realizmus, az emberiség boldogságának optimista énekese és letéteményese. Aztán a társadalmi gyakorlat láttán a szép eszmékből kiábrándult, mint a szocializmusnak nevezett korban oly sokan, mint az elmúlt kétszáz évben minden nemzedék legjobbjai.

A kommunizmus eszméit valló naiv, harcos és szükségképpen kiábránduló költők között van néhány rokona. A lengyel Władysław Broniewski, a bolsevikok ellen fegyveresen harcoló, majd a szovjet titkosszolgálat rabjaként gyötört, később a fasizmus ellen hadakozó légionista, utóbb sztálinista elveket hirdető költő hangütése néha Juhász költészetére emlékeztet. A szerb partizán Radovan Zogović, a meggyőződéses sztálinista Tito börtönéből hosszú évek múltán szabadulva írt megrázó remekműveket. Miroslav Krleža, az első horvát kommunisták egyike, aki a harmincas évek közepén a Petrica Kerempuh balladáiban sok évszázaddal korábbi nyelvbe és szerepbe bújva, ironizálva siratta el az eszmét, a 20. századi világirodalomban Makszim Gorkij után másodikként látva be és kiáltva világgá, miféle páratlanul embertelen világot építenek a szép, világmegváltó eszmékre hivatkozva.

Juhász Ferenc pályája mégis egyedi. Olyan mélyen a csalódást, a kétségbeesést szinte senki sem élte meg, és ekkora dühvel sem támadt a valóságra más. Ótestamentumi próféta lett belőle, a háromezer évvel ezelőttiek legközelebbi rokona. Évekig szórta, szórta magányában az átkait a világra, és siratta imádott magyar költőit, elsősorban Adyt és József Attilát, akikben megtalálta a maga elveszített tisztaságát, és akiknek pusztulását felmutatva megragadhatta a sorsául adatott förtelmes, gyilkos, képmutató, cinikus korszak lényegét.

Az irónia, a játékosság, a könnyedség első, Petőfi versformáit és témáit idéző korszakában is távol állt tőle. Komor hangzásra, tragikus látásra volt predesztinálva eleve, az elmúlásról szóló első nagy versét, a Rezi bordalt egészen fiatalon írta. Betegség és nyomor vette körül gyerekkorában, egyik kései, nem publikált rádióinterjújában tárgyilagosan számolt be arról, hogy az asztal alá menekült, valahányszor tisztviselő apja esténként részegen hazatért Biára. (Fiatalkori nagy műve, az 1950-ben megjelent Apám erről hallgat.) Az ötvenes évek nyomasztó légkörére velőig ható jajveszékeléssel válaszolt, és az egész országot siratta el Dózsa-eposzában, tévedhetetlen hallásával megújítva a párrímes, hangsúlyos magyar verselést, hosszú, változó szótagszámú sorokban oldva fel az ütemek gépiességét, ami számomra kozmikus, szürrealistának és expresszionistának mondott szóképzéseinél is fontosabb.

false

 

Fotó: Féner Tamás / MTI

 

Az illúziók elvesztését irtóztató erővel harsogta ki magából, ilyet még az orosz líra sem produkált a 20. században, holott az oroszokat érte el ez a végzet legelőször. Juhász Ferenc nem öngyilkos lett, mint Majakovszkij vagy Jeszenyin, hanem új formát, újfajta szóösszetételeket, új-archaikus szemléletet teremtve üvöltött. A következő megrendülést 56 okozta, Juhász sokáig hallgatott, hallgatásra is ítélték évekre, leglíraibb verseit ebben az időben írta. Aztán enyhült a kín, a gyász és a megrendülés átadta a helyét a túlélés gyakorlatának, olykor mámorának, következtek a nagyon hosszú versek az elszórt szép soraikkal, következett a kanonizáció.

Óriások voltak Juhász Ferenc kortársai: a világirodalom egyik legnagyobbja, Szabó Lőrinc, sok-sok csodálatos szerelmes vers alkotója; Weöres Sándor, a lírai szerepet tudatosan elutasító, csillámló nyelvű, hihetetlen humorú, színészi zsenivel megáldott költő; Pilinszky, a hideglelős lényeglátó. Nem azt állítom, hogy Juhász nagyobb náluk, méricskélni a művészi alkotásokat nem lehet, sőt bűn, az ő megrázó, felrázó, eszméltető ereje azonban velük összehasonlítva is páratlan. Talán a humortalansága is kellett hozzá, talán a naiv, gyermeki hiszékenysége is a pályája elején. Mástól le se nyelték volna 1954-ben A tékozló országot, de Juhász annyira az ő elkényeztetett fiuknak számított, hogy az Írószövetség lapja közölte először. Utána persze megbánták. Juhász még akkor is bízott abban, hogy a rendszer javítható, ezt a hitét csak a forradalom után adta fel, arra az időre, amikor a legnagyobb lírai verseit írta.

„Kit anya szült, az mind csalódik végül”, mondja József Attila, de nem mindegy, mekkorát. Juhász a kétségbeesésnek volt a zsenije, a megátalkodottja, s ezzel a kamaszkoruktól búcsúzni kényszerülő későbbi nemzedékek nagy dalnoka akkor is, ha e kései nemzedékek, mint az elmúlt évtizedekben látom, a líra ellen be vannak oltva, és felnövés elleni szerként világszerte kamu-irodalmat és kamu-művészetet fogyasztanak kábítószerül. De hát ebből is lesz ébredés, éppen olyan kínos és fájdalmas, mint eddig.

Amikor Kosztolányi 1929-ben nekitámadt Ady költészetének, József Attila azt írta: „A költő versei révén zseni, ha az, ezen nem változtat a népszavazás. De amennyiben Adynak harminc-negyven jó verse van, úgy azok nem férnek el Berzsenyi öt-hat költeménye mögött, a kuckóban.” A cikket ezzel fejezte be: „A nemzet: közös ihlet. A költészet a nemzet lelkében ható névvarázs.”

Juhász Ferenc az ötvenes és a hatvanas években az akkori közös ihletnek volt a költője, és nevet adott mindannak, amit nem lehetett kimondani. Nehéz korszak, nagy költészet, tanulság és mérce az újabb nehéz korszakok megélőinek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.