Bezárhat az Átrium

  • narancs.hu
  • 2019. január 28.

Kultúra

Ötszáz támogatóval kihúzzák ezt az évadot, ezerrel megkezdhetik a következőt.

Budapest befogadó színházként is működő magánszínháza, az Átrium az elmúlt évek legnagyobb sikerszériái közül többet is jegyez: itt látható Az Őrült Nők Ketrece, az Igenis, miniszterelnök úr”, vagy épp a Chicago.

Az intézmény üzemeltetését két éve vette át a színház repertoárjának gerincét addig is alkotó Kultúrbrigád csapata. A magyar színházi szférába az elmúlt évadban százmillió forint magántőkét sikerült bevonniuk négy bemutatójukhoz, továbbá 80 millió forintot a ház újjáépítésére. Zsedényi Balázs, az Átrium produkciós menedzsere a hvg.hu-nak elmondta, hogy továbbra sem tudnak semmi konkrétat az előirányzott 37,5 milliárd forintos költségvetési támogatás elosztásáról. Állítólag elég pénz áll rendelkezésre ahhoz, hogy minden tisztességesen működő színházat vagy előadó-művészeti szervezetet kifizessenek a 2018-as jegybevételek alapján. Erre sajnos nem lehet évadot, repertoárt tervezni – mondja Zsedényi.

A napokban a Magyar Színházi Társaság (korábban tévesen azt írtuk: a MASZK és a Független Előadó-művészeti Szövetség) kezdeményezésére összeült a Nemzeti Előadó-művészeti Érdekegyeztető Tanács, amelyen a Katona igazgatójától a vidéki színházakig huszonöt intézmény és érdekvédelmi szervezet képviselői jelen voltak. Arról volt szó, hogy ezen az ülésen ismertetik az új támogatási rendszer kereteit, jogi környezetét. Sajnos a tájékoztató elmaradt, későbbi időpontra halasztották.

A produkciós menedzser szerint aki azt állítja, hogy 2019-ben a színházak biztonságban vannak, az vagy nem érti a rendszert, vagy nem akarja érteni. Az előadó-művészeti szervezetek a 2017-es jegybevételük alapján hívhatták le 2018-ban a tao-támogatásukat, az az évi bizonyított költségeik finanszírozására. A 2018-as jegybevétel alapján senki nem kapta meg a taót. Három hónapja úgy működnek a színházak, hogy nem tudják, milyen bevételekre számíthatnak, valószínűségekre hirdetnek műsort.

Az Alaptörvényben elvileg szerepel az, hogy nem lehet úgy megváltoztatni egy jogszabályt, hogy a felkészülési időt nem adják meg a szereplőknek. A tao egy kétéves ciklusú rendszer volt, az egyik évben jogosultság keletkezett, a következő évben pedig jogosultságot pénzre lehetett váltani, és még abban az évben el kellett költeni. Ennek a rendszernek a kivezetése így minimum két évet igényelt volna, hogy zökkenőmentesen és kalkulálhatóan történjen.

Az üzletmenet szempontjából képtelenség, hogy a működés szempontjából visszamenőleges hatállyal vették el a színházaktól a nettó jegybevételük nyolcvan százalékának megfelelő tervezett bevételi lehetőséget, az Átrium esetében az intézmény saját produkciói összbevételének mintegy 40 százalékát.

Nagyjából 220 millió forintot vettek el tőlük visszamenőleges hatállyal – állítja a produkciós menedzser. A Pintér Béla és Társulata és az Operettszínház saját produkcióit játssza náluk, így ennek a tao-jogosultsága náluk keletkezik. Nagyjából ekkora éves fenntartói támogatással működik egy kőszínház, ezt kapja meg alanyi jogon, mielőtt még bármilyen jegybevételt vagy taót realizált volna.

Az Átrium jelenlegi működése fenntarthatatlan – kongatta meg a vészharangot Zsedényi.

Pár hétig még kitart a tartalék, azután az Átrium tényleg bezárhat. Addig is gyűjtenek. Ha akad ötszáz támogató, akkor kitarthatnak az évad végéig. Ezer támogató esetén a következő évadot is elkezdhetik.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”