Debrecenben lép fel az Oscar-díjas Tim Robbins és társulata szeptemberben

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 2.

Kultúra

Nagy Ramazurira lehet számítani.

Tim Robbins Oscar- és Golden Globe-díjas színész látogat társulatával Debrecenbe: a The Actors' Gang két estén át, szeptember 18-án és 19-én vendégszerepel a Topsy Turvy (Ramazuri) című előadással a Csokonai Nemzeti Színházban – jelentették be a szervezők sajtótájékoztatón pénteken a debreceni teátrumban az MTI beszámolója szerint.

Puskás István (Fidesz-KDNP), Debrecen kultúráért felelős alpolgármestere a vendégszereplésről azt mondta, izgalmas, különleges darabbal érkezik a Los Angeles-i társulat Debrecenbe, ahol még nem járt „igazi hollywoodi legenda”. Hozzátette: a társulat először érkezik Magyarországra, és csak Debrecenben mutatják be a darabot. Mátyássy Szabolcs, a Csokonai Színház igazgatója jelezte: örömmel adnak helyet a bemutatónak, nagy megtiszteltetés számukra, hogy a Csokonai Teátrum színpadán lép fel Tim Robbins társulata.

 Vida Virág Debrecenből elszármazott, Los Angelesben élő kulturális újságíró, akinek a közreműködésével érkezik a társulat a városba, felidézte: a Tim Robbins társulatában játszó magyar Kiss Dóra révén ismerkedett meg az Oscar-díjas színész-rendezővel, aki a társulatával már szinte az egész világot bejárta, de Magyarországon még nem léptek fel. Vida Virág kezdeményezésére mutatkoznak be Debrecenben, ahova Poznanból, egy fesztiválról érkeznek. A sajtótájékoztatón elhangzott: Tim Robbins negyvenhárom évvel ezelőtt, 1981-ben alapította meg Los Angelesben a The Actors' Gang társulatot. Állandó játszóhelyük az amerikai város Culver City negyedében van, de a világ számos pontján vendégszerepeltek már. Művészeti vezetőjük, számos előadásuk írója, rendezője és zeneszerzője Tim Robbins.

Robbins számtalan hollywoodi alkotásban volt látható, például a Remény rabjai (1994) című filmben Morgan Freemannel együtt, vagy a Titokzatos folyó (2003) címűben, amelyért a legjobb férfi mellékszereplőnek járó Oscar-díjat, valamint Golden Globe-díjat kapott. Emellett két másik filmért, A játékos (1993) és a Rövidre vágva (1994) című filmben játszott szerepéért nyert el Golden Globe-díjat. A Ments meg, Uram című filmért rendezőként jelölték az Oscar-díjra – ismertették a tájékoztató sajtóanyagában. Kiemelték: Tim Robbins a Topsy Turvy színművet a pandémia alatt írta, az ihlette. A történet egy görög kórusról szól, amelynek tagjai a pandémia megfékezésére bevezetett korlátozások miatt nem találkozhatnak. A kórus kettészakad, van, aki továbbra is személyesen (titokban) próbálna, más viszont szabálykövető szeretne maradni. A színmű „valós” szála mellett megjelenik egy metaforikus vonal is a görög istenek megjelenésével. A színdarab nyelvezete humoros, de mély mondanivalót hordoz. A darab 1 óra 45 perc szünet nélkül, amit magyarul feliratoznak.

Bár maga Tim Robbins nem szerepel a darabban, az előadást követően lehetőség nyílik egy színpadi beszélgetésre, amelynek keretében a nézők kérdéseket tehetnek fel neki.

Tim Robbins a sajtótájékoztatóra küldött videóüzenetében úgy fogalmazott: nagyon várja ő és a társulat a találkozást Debrecenben. „Nagyon várjuk, hogy megosszuk veletek a történetet, hogy egy légtérben lehessünk, közösséget vállalva veletek, megteremtve a párbeszéd lehetőségét, megbeszélni mindent, ami fontos ezekben a nehéz időkben” – üzente. A Topsy Turvy című előadásra már vásárolhatók jegyek online és a Csokonai Színház jegypénztáraiban.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.