Erdődi Katalin lesz a Trafó következő igazgatója

  • narancs.hu
  • 2023. december 13.

Kultúra

"A Trafó nem csupán egy művészeti-kulturális intézmény, hanem a társadalmi nyilvánosság fóruma is", fogalmazott a leendő vezető.

A szakmai bizottság javaslata alapján a Fővárosi Közgyűlés Erdődi Katalint választotta meg a Trafó Kortárs Művészetek Háza ügyvezető igazgatói posztjára. Az új igazgató 2025. január 1-én veszi át Barda Beátától a pozíciót, és 2029. december 31-éig vezeti majd az intézményt.

Erdődi Katalin közel húsz év szakmai tapasztalattal rendelkező független kurátor, dramaturg és szakíró. Magyarországon és nemzetközi szinten egyaránt aktív, jelenleg a prágai Matter of Art kortárs művészeti biennálé 2024. évi kiadásának társkurátora. Pályázatában a Trafó új művészeti vezetőjeként Böröcz Judit kreatív producert, kutatót, előadóművészeti és multidiszciplináris alkotót jelölte meg. A teljes pályázatot a Revizor közölte: az alábbi linken olvasható.

A Fenntartó által 2023. október 17-én kiírt pályázatra ketten jelentkeztek: Boross Martinnak, a Stereo Akt művészeti vezetőjének a pályázata is elérhető a Revizor oldalán.

Erdődi Katalin a Fővárosi Közgyűlés bejelentését követően így nyilatkozott:

„A Trafó egyedülálló és rendkívül értékes munkát végző művészeti intézmény Magyarországon, ezért óriási megtiszteltetés számomra, hogy nemcsak egykori programszervezőjeként, hanem 2025-től intézményvezetőként is részese lehetek a történetének.

Arra fogok törekedni, hogy a Trafó a jövőben is a szabad és kritikus gondolkodás, valamint a kísérletező művészeti munka meghatározó színtere legyen.

Emellett szeretném erősíteni a hazai és nemzetközi alkotók, valamint a Trafó profiljához tartozó művészeti területek (előadó-művészet, képzőművészet, zene) közötti párbeszédet. Úgy gondolom, hogy a Trafó nem csak Magyarországon, nemzetközi szinten is progresszív, a kortárs művészetek terén iránymutató intézménnyé válhat, ehhez a művészeti területek közötti áthallásokra, szinergiákra és összefonódásokra, egy sokkal transzdiszciplinárisabb működésre kell koncentrálnia.

Számomra a Trafó nem csupán egy művészeti-kulturális intézmény, hanem a társadalmi nyilvánosság fóruma is, ezért az újító művészeti törekvések és a kísérletezés támogatása mellett

fontosnak tartom, hogy művészeti eszközökkel olyan társadalmi témákat és kérdéseket hangosítson ki, olyan közösségeknek és véleményeknek adjon hangot, amelyek a szélesebb társadalmi nyilvánosságban nem tudnak kellőképpen megjelenni.”

Erdődi Katalin 2019 és 2020 között Bécs városának a független előadó-művészeti terület (tánc, színház, performansz, cirkusz) önkormányzati finanszírozásáról, projektalapú és működési támogatásáról döntő szakmai kuratórium tagjaként tevékenykedett. Magyarországon a Trafó Kortárs Művészetek Háza programszervezőjeként, a Flórián Műhely, az Arcus Temporum Fesztivál és a Kortárs Drámafesztivál munkatársaként, valamint a LudwigInzert kurátoraként dolgozott.

Emellett olyan fontos hazai kezdeményezések társalapítója, mint a helyszínspecifikus és köztéri művészeteket bemutató PLACCC Fesztivál (Nánay Fannival), a kortárstáncot városi terekben népszerűsítő Body Moving (Kőhegyi Ilonával és Pintér Gáborral), valamint a városi méhészetet és a részvételi művészetet összekapcsoló Közösségi Méz.

Az utóbbi években Magyarországon elsősorban a rurális térségek helyzetével, a vidéki társadalom változásaival foglalkozott olyan együttműködésen alapuló művészeti munkákon keresztül, mint a Dinnyeköztársaság (2021, Thealter), a Hírdalcsokor (2020-2021, OFF-Biennále Budapest), valamint a Szeretek gazda lenni, az is szeretnék maradni (2017-2018, Ludwig Múzeum) projektek. 2020-ban társadalmilag elkötelezett, inkluzív kurátori munkájáért a közép-kelet- és dél-kelet-európai kurátorok és kulturális szakemberek eredményeit méltató Igor Zabel-díjban részesült.

A Trafó 25. éves fennállásának évfordulóján, október 17-én, Karácsony Gergely főpolgármester a Trafóról mint „a hagyomány megújításának és az újítás hagyományának egyik legizgalmasabb kulturális színtere” nyilatkozott. Budapestnek „nemcsak meglévő kulturális értékeit kell védenie, nemcsak a hagyományokat kell ápolnia, hanem mindig teret kell adni az újnak, a frissnek, vigyázni kell rá, támogatni, amikor megszületik, és ott állni mellette, amikor veszély fenyegeti. Mert egy modern város nemcsak őrzője a réginek, hanem társa a kortársnak.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.