Erdődi Katalin lesz a Trafó következő igazgatója

  • narancs.hu
  • 2023. december 13.

Kultúra

"A Trafó nem csupán egy művészeti-kulturális intézmény, hanem a társadalmi nyilvánosság fóruma is", fogalmazott a leendő vezető.

A szakmai bizottság javaslata alapján a Fővárosi Közgyűlés Erdődi Katalint választotta meg a Trafó Kortárs Művészetek Háza ügyvezető igazgatói posztjára. Az új igazgató 2025. január 1-én veszi át Barda Beátától a pozíciót, és 2029. december 31-éig vezeti majd az intézményt.

Erdődi Katalin közel húsz év szakmai tapasztalattal rendelkező független kurátor, dramaturg és szakíró. Magyarországon és nemzetközi szinten egyaránt aktív, jelenleg a prágai Matter of Art kortárs művészeti biennálé 2024. évi kiadásának társkurátora. Pályázatában a Trafó új művészeti vezetőjeként Böröcz Judit kreatív producert, kutatót, előadóművészeti és multidiszciplináris alkotót jelölte meg. A teljes pályázatot a Revizor közölte: az alábbi linken olvasható.

A Fenntartó által 2023. október 17-én kiírt pályázatra ketten jelentkeztek: Boross Martinnak, a Stereo Akt művészeti vezetőjének a pályázata is elérhető a Revizor oldalán.

Erdődi Katalin a Fővárosi Közgyűlés bejelentését követően így nyilatkozott:

„A Trafó egyedülálló és rendkívül értékes munkát végző művészeti intézmény Magyarországon, ezért óriási megtiszteltetés számomra, hogy nemcsak egykori programszervezőjeként, hanem 2025-től intézményvezetőként is részese lehetek a történetének.

Arra fogok törekedni, hogy a Trafó a jövőben is a szabad és kritikus gondolkodás, valamint a kísérletező művészeti munka meghatározó színtere legyen.

Emellett szeretném erősíteni a hazai és nemzetközi alkotók, valamint a Trafó profiljához tartozó művészeti területek (előadó-művészet, képzőművészet, zene) közötti párbeszédet. Úgy gondolom, hogy a Trafó nem csak Magyarországon, nemzetközi szinten is progresszív, a kortárs művészetek terén iránymutató intézménnyé válhat, ehhez a művészeti területek közötti áthallásokra, szinergiákra és összefonódásokra, egy sokkal transzdiszciplinárisabb működésre kell koncentrálnia.

Számomra a Trafó nem csupán egy művészeti-kulturális intézmény, hanem a társadalmi nyilvánosság fóruma is, ezért az újító művészeti törekvések és a kísérletezés támogatása mellett

fontosnak tartom, hogy művészeti eszközökkel olyan társadalmi témákat és kérdéseket hangosítson ki, olyan közösségeknek és véleményeknek adjon hangot, amelyek a szélesebb társadalmi nyilvánosságban nem tudnak kellőképpen megjelenni.”

Erdődi Katalin 2019 és 2020 között Bécs városának a független előadó-művészeti terület (tánc, színház, performansz, cirkusz) önkormányzati finanszírozásáról, projektalapú és működési támogatásáról döntő szakmai kuratórium tagjaként tevékenykedett. Magyarországon a Trafó Kortárs Művészetek Háza programszervezőjeként, a Flórián Műhely, az Arcus Temporum Fesztivál és a Kortárs Drámafesztivál munkatársaként, valamint a LudwigInzert kurátoraként dolgozott.

Emellett olyan fontos hazai kezdeményezések társalapítója, mint a helyszínspecifikus és köztéri művészeteket bemutató PLACCC Fesztivál (Nánay Fannival), a kortárstáncot városi terekben népszerűsítő Body Moving (Kőhegyi Ilonával és Pintér Gáborral), valamint a városi méhészetet és a részvételi művészetet összekapcsoló Közösségi Méz.

Az utóbbi években Magyarországon elsősorban a rurális térségek helyzetével, a vidéki társadalom változásaival foglalkozott olyan együttműködésen alapuló művészeti munkákon keresztül, mint a Dinnyeköztársaság (2021, Thealter), a Hírdalcsokor (2020-2021, OFF-Biennále Budapest), valamint a Szeretek gazda lenni, az is szeretnék maradni (2017-2018, Ludwig Múzeum) projektek. 2020-ban társadalmilag elkötelezett, inkluzív kurátori munkájáért a közép-kelet- és dél-kelet-európai kurátorok és kulturális szakemberek eredményeit méltató Igor Zabel-díjban részesült.

A Trafó 25. éves fennállásának évfordulóján, október 17-én, Karácsony Gergely főpolgármester a Trafóról mint „a hagyomány megújításának és az újítás hagyományának egyik legizgalmasabb kulturális színtere” nyilatkozott. Budapestnek „nemcsak meglévő kulturális értékeit kell védenie, nemcsak a hagyományokat kell ápolnia, hanem mindig teret kell adni az újnak, a frissnek, vigyázni kell rá, támogatni, amikor megszületik, és ott állni mellette, amikor veszély fenyegeti. Mert egy modern város nemcsak őrzője a réginek, hanem társa a kortársnak.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.