Értékes Reigl Judit-festmény került a Kiscelli Múzeumba

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. szeptember 7.

Kultúra

A Kívül című nagy méretű festmény a franciaországi Fonds de dotation Judit Reigl adománya.

Reigl Judit besorolhatatlan: volt szürrealista, absztrakt, majd figurális időszaka, de művészetét valójában nem lehet beskatulyázni - mondta el a Kívül című festmény csütörtöki ünnepélyes átadásán a Kiscelli Múzeumban Franciaország magyarországi nagykövete. Claire Legras hozzátette, Reigl Judit csaknem hetven évet élt Franciaországban, születésének centenáriuma pedig jó alkalom megünnepelni mindkét hazájában.

A Kiscelli Múzeum most felbecsülhetetlen értékű műalkotással gyarapodik - hangsúlyozta a diplomata, hozzáfűzve: ez az első alkalom, hogy az alapítvány ekkora értékű művet adományoz egy magyarországi közgyűjteménynek. A műalkotás jelenleg a múzeum Szárnyalás-Vol-Flight. Reigl Judit figurális festészete című kiállításában látható.

Claire Legras elmondása szerint a Kívül című festmény egy ég felé emelkedő figurát ábrázol, amely mintha megpróbálna földi mivoltából kiszakadni. Ez az erőteljes munka kiválóan bemutatja Reigl Juditnak azt a szándékát, hogy szabad művész maradjon, kizárólag saját szabályai mentén alkosson - jegyezte meg.    Franciaországot büszkeséggel tölti el, hogy - sok más magyarhoz hasonlóan - ReiglJudit ott találta meg azt a szabadságot, amelyben alkothatott.

 
Roberta Bernard, a Fonds de dotation Judit Reigl elnöke (j) átadja Reigl Judit Kívül című nagy méretű festményét Molnárné Aczél Eszternek, a Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtár vezetőjének a Szárnyalás-Vol-Flight. Reigl Judit figurális festészete című kiállítás és az ahhoz kapcsolódó ünnepélyes műtárgy-adományozás sajtótájékoztatóján a fővárosi Kiscelli Múzeumba
Fotó: Balogh Zoltán / MTI

Róka Enikő kurátor felidézte, hogy 2015-ben Cserba Júlia közvetítésével sikerült felvenniük a kapcsolatot Reigl Judittal. Ennek egy grafika adományozása lett az eredménye, amely azóta is fontos műtárgya a gyűjteménynek. Már Reigl Judit halála után, 2020-ban került sor a következő kapcsolatfelvételre a Fonds de dotation Judit Reigl alapítvánnyal, amely több műből álló listát küldött a Kiscelli Múzeumnak. Rendkívül nehéz volt a választás, de ennek a műnek a reprodukcióját maga Reigl Judit is a műtermében helyezte el, ami mutatja a kép fontosságát.

A most adományozott munka nemcsak a Kívül sorozatnak képezi fontos darabját, hanem egy korábbi alkotói korszak nyomai is megfigyelhetők rajta, így bepillantást nyújt Reigl Judit munkamódszerébe.

Roberta Bernard, a Fonds de dotation Judit Reigl elnöke felidézte, hogy az alapítvány Reigl Judit kezdeményezésére jött létre azzal a céllal, hogy fenntartsa, megőrizze és népszerűsítse az alkotó életművét. Molnárné Aczél Eszter, a Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtár vezetője azt hangsúlyozta, hogy a most megvalósult műtárgy-adományozás nemcsak a gyűjtemény számára rendkívüli jelentőségű, hanem országos szinten is.

A Kívül című festmény október 27-ig megtekinthető a Kiscelli Múzeum Templomterében, a Reigl Judit 1980-as évek és 2012 között készült, figurális alkotásait bemutató, Róka Enikő, Cserba Júlia és Gát János által rendezett kiállításon.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.