Így bűvölte el Fischer Iván Merkelt és Gorbacsovot

  • narancs.hu
  • 2014. november 14.

Kultúra

Most megnézheti, milyen produkcióval és mekkora sikerrel ünnepelte a berlini fal leomlását a Fischer Iván vezette alkalmi együttes, amelyben az összes berlini zenekar és kórus képviseltette magát.

Az MTI tudósítása szerint Fischer Iván „zenei flashmobjával” zárult a berlini fal leomlásának 25. évfordulója alkalmából tartott központi állami megemlékezés vasárnap este a német fővárosban. A Konzerthaus nagytermében tartott ünnepség megtervezésére és levezénylésére felkért karmester, a Konzerthaus és a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) zeneigazgatója a hivatalos beszédek elhangzása után Beethoven Fideliójának utolsó jelenetét adta elő egy alkalmi együttessel, amelyben az összes berlini zenekar és kórus képviseltette magát.

false

 

– Beethoven ebben a művében a felszabadulás és újraegyesülés ujjongó örömét írta meg, és ez a zene idézi fel leginkább a 25 évvel ezelőtti mámoros berlini éjszaka érzését – mondta az előadás előtt tartott rövid beszédében Fischer Iván.

A zeneigazgató kifejezte azt a reményét, hogy azok az emberek, akik máshol a világon még elnyomás alatt élnek, egyszer ugyanígy érezni fogják a felszabadulás gyönyörűségét.

A rövid beszéd után a terem különböző pontjaira beözönlő mintegy 250 zenész és énekes részvételével megkezdődött az előadás, amely kirobbanó sikert aratott – közölte az MTI-vel Váradi Júlia, a BFZ kommunikációs tanácsadója.

A vasárnap esti ünnepségen részt vettek a német közjogi méltóságok, a politika és a közélet szinte valamennyi vezető személyisége. Díszvendég volt Lech Walesa egykori lengyel államfő, Németh Miklós volt magyar kormányfő és Mihail Gorbacsov volt szovjet elnök.

A karmesterrel a fellépés előtt készült interjúnkat itt olvashatják, a hatalmas sikert arató fellépés pedig itt látható.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.