Magyar némafilm-töredékek kortárs zenei aláfestéssel

  • narancs.hu
  • 2023. június 10.

Kultúra

A dráma ezúttal nem színpadi történésekből, hanem kép és zene párbeszédéből bontakozik ki.

Az Opéra Cinématique című kétrészes koncerten tanúi lehetünk az 1900 és 1927 között készült magyar némafilmrészletek  és az élőzene dialógusának – olvasható a Budapest Music Center ajánlójában.

A filmtörténet első harminc évében, amikor a filmek még hang nélkül peregtek a mozikban, Magyarországon mintegy hatszáz játékfilm készült – köztük a világhírű Korda Sándor és Kertész Mihály több tucat alkotása –, ám ezekből csupán néhány tíz maradt fenn egészében vagy töredékes formában, hiszen sem a hangosfilmek gyors elterjedése, sem az archívumok hiánya nem kedvezett a műfaj fennmaradásának. Az első magyar mozgókép, A táncz című rövidfilm 1901-ben született, és egy tánctörténeti előadást volt hivatott illusztrálni.

A nemzetközileg is elismert, virágzó magyar némafilmgyártás túlélőit keresi, gyűjti egybe és restaurálja a Nemzeti Filmintézet archívuma,

amelynek egyre gyarapodó, immár több mint 80 tételt számláló anyaga a magyar kortárs zene jeles képviselőit is megihlette.

Június 12-én 19 órától a Moment’s Notice Trio és vendégeinek a pillanatban születő zenei diskurzusai értelmezik tovább a magyar filmgyártás első aranykorának termését, amely játékfilmrészletek és töredékek formájában támad fel a vetítővásznon.

Június 14-én 19 órától a némafilmek a Fekete-Kovács Kornél művészeti vezetése alatt álló Modern Art Orchestra szólista-zeneszerzőinek kompozícióival fonódnak össze. A műsorban nemcsak játékfilmrészletek, hanem a 20. század első felének dokumentált életképei is megelevenednek majd. A dráma tehát ezúttal nem színpadi történésekből, hanem kép és zene párbeszédéből bontakozik ki – olvasható a BMC ajánlójában.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.