Pilvaker: kiherélve

Kultúra

Slam poetry ment tegnap az ünnepen a köztévében. A Pilvaker '14 a legmerészebb várakozásainkat is alulmúlta.

„A slam poetry a líra és az előadó-művészet különleges elegyeként átfedést képez a költészet és a hiphop műfaja között. A lényege, hogy minél több emberhez eljuttassa a költészetet. A nagyszabású produkció szervezői a szavak forradalmát végrehajtó mai költők fellépését a nagy elődök emlékének ajánlották” – így harangozta be a Magyar Televízió a tegnapi Pilvakert. Az elmúlt évek talán egyetlen értékelhető és szerethető nemzeti ünnepi produkciója 2012-ben épp azt bizonyította, hogy lehet igazán kúl dolgot is művelni március 15-e tiszteletére, Petőfi meg a rap sokkal inkább passzol, mint mondjuk az, hogy Varga Miklós százezredszer is elénekli a Nemzeti dalt.

Idén arra ment ki a játék, hogy a két évvel ezelőtti sikert felülmúlják, de miután már tavaly kiderült, hogy a Pilvaker '14 helyszíne az Erkel Színház lesz, és a Magyar Televízió is közvetíteni fogja, sejteni lehetett, hogy domesztikálás készülődik. Aztán egy hete valóban beigazolódott, amit az elmúlt négy évben biztosan megtanulhattunk: amiben részt vesz a köztévé, ott nyílt szövegelésnek, kritikának nincs helye. Így hát 11 szlemmer lemondta a fellépést, s kiadott egy közös nyilatkozatot, melyben ez  áll: „Sajnáljuk, hogy a forradalom, a sajtó- és szólásszabadság ünnepén nem mondhatjuk el az Erkel színpadán, mit gondolunk ezekről az értékekről, a helyzet feloldására azonban valóban nem volt más mód.” Ezzel a gesztussal a Pilvaker palackjából pont a spiritusz párolgott el. Ennek ellenére nem fújták le az előadást. Sőt úgy tettek, mintha mi sem történt volna. De milyen lehet egy slam poetry nélküli slam poetry est?

Fluor nyomja

Fluor nyomja

Fotó: Somay Mark

Az idősebbek talán még emlékeznek Koltay Gábor Itt élned, halnod kell című „történelmi élőképére”, amit a jeles rendező 1985-ben, „felszabadulásunk negyvenedik évfordulójára” állított színpadra a Hősök terén. Koltay a maga kis állami ünnepségét az akkor menő rockzenével, korabeli sztárokkal (Deák Bill Gyulától Varga Miklósig) és látványos show-elemekkel próbálta népszerűvé tenni. Most mintha ugyanerről lett volna szó: Szente Vajk divatos előadókkal, mi több, vicces elemekkel átszőtt revüvel próbált eladni egy olyan rendezvényt, ami akár állami megrendelésre is készülhetett volna – az ifjúság számára.

Így hát a Pilvaker '14 a legmerészebb várakozásainkat is alulmúlta. Egy szóról szóra, gesztusról gesztusra megrendezett ünnepi előadást láthattunk, melyból az est kultúrfelelőse, Szente Vajk épp a legfontosabbat, a spontaneitást és aktualitást száműzte. Hiába voltak sokszor szellemes, Petőfi ihlette rapszövegek, és hiába sorakozott fel a hazai hiphopszcéna krémje, Dipa, Wolfie, Diaz, Sub Bass Monster vagy épp Fluor Tomi, ha betanult koreográfia szerint, láthatóan megilletődve és a feladatra koncentrálva kizárólag a rendezői utasításokat kellett teljesíteniük, amiről nehéz lenne eldönteni, hogy teljes félreértés vagy rafinált manipuláció volt-e. Ami a legkínosabb, hogy Koltay harminc évvel ezelőtti produkciójához hasonlóan itt is a pátosz vitte a prímet, no meg a teljes gondolattalanság. A pólóban-bocskaiban feszengő repperek, az egyébként nagyszerű zenekar, a Random Trip, amint laza jammelésből az A csitári hegyek alatt hegedűszólójára érkezik meg, Kautzky Armand és Szervét Tibor megjátszott felháborodása, hogy „ezek a mai fiatalok” mind-mind olyan gesztus, amikor a néző pirul. És akkor még nem is említettük a vicces vonalat: Kiss Ádám például azzal jött, hogy Petőfi, ha ma élne, a Starbucksba menne a Pilvax helyett, és Forradalom elnevezéssel csinálna Facebook-eseményt. Ugye mekkora poén?

Persze hagynánk is a fenébe ezt az egészet, de azért jegyezzük meg: ezzel a szánalmas, a köztévé sztenderdjeinek minden ízében megfelelni igyekvő produkcióval megint csak sikerült kiherélni és megalázni egy klassz kezdeményezést.

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk