A harag pszichológiája

És mindig dühbe jövünk

  • Mannhardt András
  • 2013. augusztus 18.

Lélek

A hét főbűn egyike, noha természetes reakció. A társadalom nem tud mit kezdeni vele, ezért tiltja, hiszen fennáll a veszélye, hogy a harag vagy a düh agresszivitást, erőszakot vált ki.

Mindannyiunk számára lelki teher, hogy a társadalom elvárja, viselkedjünk mindig nyugodtan és jól nevelten. De hogyan feleljünk meg ennek az igénynek? A mindennapokban szükségszerűen dühösek leszünk valami miatt, ám hogy mit kezdjünk az érzéssel, arra alig ismerünk használható módszereket. A "ne mutasd ki!", "a harag bűn" jellegű tanítások olyan dühkezelési technikák felé terelgetik az embert, amelyeknek káros lelki következményei lehetnek.

Haragmenedzsment

A harag skálája a bosszankodástól, mérgelődéstől a dühön és felháborodáson át egészen a dühöngésig, tombolásig terjed, ám a változatok csak intenzitásukban és időtartamukban különböznek. A lélektan a dühöt és a haragot szinonimaként használja, noha a kettő között különbséget érezhetünk: a düh rövidebb ideig fennálló, hevesebb érzelem, a harag ennek kitartóbb változata. A düh minden fajtája stresszreakció, ha valamiféle sérelem ért bennünket: akadályoztak, megaláztak, megfosztottak valamitől, fizikailag bántalmaztak és így tovább. A düh testileg-lelkileg felkészíti az embert a sérelem okozójával szembeni ellencsapásra. És pontosan ez a gond: mit tegyen az ember a benne feltámadó haraggal, ha az agressziót a társadalom elítéli és bünteti?

Ha dühösek leszünk, három dolgot tehetünk: kifejezésre juttatjuk, elfojtjuk vagy elcsitítjuk. Az ún. haragmenedzsment csúcsa, ha az embernek nem agresszívan sikerül megoldást találnia. Ha valaki feldühít bennünket, hozzuk tudomására nemtetszésünket, de ne sértéssel, támadással vágjunk vissza, hanem mondjuk meg neki, mik az elvárásaink vele szemben. A humor hasznos lehet, a szarkazmus már nem. Ahhoz, hogy képesek legyünk józanul, konstruktívan kifejezni haragunkat, először egy kicsit el kell távolodnunk a helyzettől, ami felmérgesített bennünket. Tartsunk kis szünetet, és gondoljunk arra, hogy a harag túlzásokra hajlamosít: sérelmünket a valóságosnál nagyobbnak láthatjuk, és az aránytalan válaszcsapást is arányosnak ítélhetjük.

A harag csillapítható a közismert relaxációs technikákkal - csakhogy ilyenkor nem a haragot kiváltó helyzettel és annak megoldásával foglalkozunk, így ez csak tüneti kezelés. A legrosszabb megoldás az elfojtás, amikor mérgünket nem mutatjuk ki, megpróbáljuk magunkba temetni. Akik tartósan ezt a módszert alkalmazzák, nemritkán depresszióssá válnak, sokukból epés, örökké zsémbes ember válik.

Elterjedt mítosz, hogy nem baj, ha valaki időnként jól kitombolja magát, majd szépen megbánja az egészet, és egy ideig megint elfogadhatóan viselkedik. Ám az efféle evickélés dühkitöréstől dühkitörésig konkrét betegség, úgy hívják: "ismétlődő explozív zavar". Jellemzője, hogy a beteg életében rendszeresen előfordulnak olyan pillanatok, amikor képtelen ellenállni az agresszív késztetéseknek, nekitámad másoknak, tör-zúz maga körül. Az agresszió mértéke aránytalan, sokkal nagyobb, mint amit a rohamot kiváltó ok érthetővé tenne.

Ez az állapot meglepően gyakori; Ronald C. Kessler amerikai szociológus felmérései szerint a felnőtt lakosság körében több mint 11, a tinédzserek között pedig közel 8 százalékos az előfordulása. Hazai adat nincs, de feltehetően mi sem állunk sokkal jobban, így szerény becslés szerint is több százezer embernek lehetnek kóros mértékű, ismétlődő dührohamai Magyarországon, s közülük, akárcsak az USA-ban, csak nagyon kevesen kapnak bármiféle kezelést. A mai ismeretek szerint az explozív zavart nem genetikai rendellenesség vagy valamiféle elháríthatatlan tényező okozza, hanem a haragmenedzsment legrosszabb formája, a düh rendszeres elfojtása.

Természetesen nemcsak a harag kezelése fontos, hanem kialakulásának megelőzése is. Ennek a legkézenfekvőbb módja, ha elkerüljük azokat a helyzeteket, amelyekről tudjuk, hogy úgyis feldühítenek. Például ne közlekedjünk arra, ahol rendszeresen dugóba kerülünk. Ám sokat segíthet a szemléletmód megváltoztatása is. A 2007-ben, kilencvenegy éves korában elhunyt pszichológus, Albert Ellis az általa kidolgozott racionális érzelmi viselkedésterápiát annak vizsgálatára alapozta, hogy az emberek milyen téves meggyőződésekkel okoznak maguknak lelki szenvedést. Ellis szerint az egyik ilyen felfogás a következő: "Az embereknek, akikkel kapcsolatba kerülök, minden körülmények között, mindig kedvesen, figyelmesen és tisztességesen KELL viselkedniük velem. Ha másképpen történik, az borzalmas, és akkor ezek rohadt, ócska, értéktelen emberek, akik mindig szemetek lesznek hozzám, és nem érdemlik meg, hogy az életük elviselhető legyen, és súlyosan meg kellene büntetni őket, amiért ilyen gyalázatos módon bántak velem." Ellis karikaturisztikus leírásából könnyű ráismerni azokra az emberekre, akik folyamatosan a nemes felháborodás állapotában élnek.

A harag haszna

A harag elsődleges funkciója, amiért kifejlődött az evolúció során, hogy sérelmünk esetén pillanatok alatt felkészítsen a harcra. Jellegzetes szimpatikus idegrendszeri válasz: szívverésünk felgyorsul, vérnyomásunk megemelkedik, izmaink extra adag oxigént kapnak, és stresszhormonok szabadulnak fel a szervezetünkben. Ezzel egyidejűleg kiépül az esetleges támadáshoz szükséges energetikai háttér is: emelkedik a vércukorszint, és fokozódik a szervezet energiahordozó molekulájának, az ATP-nek a szintézise. Egy pillanat alatt szinte másik lénnyé változunk át, akinek élettani működései a támadást, az agressziót szolgálják. De a harag még ennél is többet tesz azért, hogy sikeres harcossá váljunk - a gondolkodásunkat is megváltoztatja. Egy lélektani kísérletben a résztvevők felének azt az esetet kellett felidéznie, amikor a legdühösebb volt életében, a másik felének pedig azt, amikor a legjobban félt. Ezután mindenkinek meg kellett becsülnie, hogy egy sor kedvező és kedvezőtlen esemény - például jelentős szakmai sikert ér el vagy ellopják az autóját - milyen valószínűséggel fog megtörténni vele. A félelem pesszimistává tette az embereket, a harag viszont optimistává. Azok a személyek, akikben a harag érzését hozták felszínre, leértékelték a veszélyek bekövetkezésének valószínűségét, és sokkal biztosabbnak ítélték a sikereket. És ez így logikus: a harc megkezdéséhez éppen erre a bizakodó szemléletre van szükség. A félelem megbénít, a düh akcióba lendít.

Azt szokták mondani, hogy a harag rossz tanácsadó - ám ez így kicsit méltánytalan, mert attól függ, milyen ügyről van szó. Ha egy adott helyzetben a szembeszállás a legjobb döntés, akkor a harag nemcsak tanácsot ad, de fel is készít arra, hogy minél biztosabb legyen a sikerünk. A walesi bárdokban Arany János hajszálpontosan ábrázolja a harag és a félelem ellentétes hatásait. Amikor a "vitéz" "velsz urak" egymásra néztek, "Orcáikon, mint félelem, / Sápadt el a harag". (Érdekes, hogy a Hamletben is van egy hasonló rész, mely Arany János fordításában így hangzik: "Ekképp az öntudat / Belőlünk mind gyávát csinál, / S az elszántság természetes szinét / A gondolat halványra betegíti.") A velsz urak egymásra néznek, figyelik, vajon mit lép a másik, és hamar megszületik bennük a Hamlet által említett hervasztó gondolat, miszerint igen rosszul fognak járni, ha engednek a harag tanácsának. A szimpatikus idegrendszeri reakció megszűnik, a mozgósító harag helyét átveszi a bénító félelem. Vajon az adott helyzetben ez a legjobb, amit tenni lehet? Vagy mégis a walesi bárdok cselekedtek helyesen, akik haragjuktól fűtve verbális agressziót intéztek Edward király ellen? Nehéz a válasz, mert azt tudjuk ugyan, hogy a bárdok hogyan végezték, ám az urak sorsáról nincs híradás. Attól a pillanattól, hogy arcpírjuk elmúlt és vérnyomásuk szépen helyreállt, többé egyetlen szó sem esik róluk a versben. Már nem érdekelnek senkit.

Kétélű fegyver

A düh félelmetessé teszi az embert, mert azt jelzi, hogy készen áll a támadásra. A haragvó ember saját életnagysága fölé nő, személyének jelentősége átmenetileg fokozódik, jobban odafigyelnek rá, mint általában. Számos lélektani kutatás kimutatta, hogy a haragvó embert mások erősnek, dominánsnak, hajthatatlannak látják, ezért sok mindent könnyebben elér, mint nyugodt állapotban. Akivel érintkezésbe kerül, hamarabb feladja a vele szembeni ellenállást. Vajon ha a düh ilyen csodafegyver, nem lehetne-e jó hasznát venni például az üzleti életben?

A cégeknek határozott elvárásaik vannak a tekintetben, hogy munkatársaik milyen érzelmeket közvetítsenek az ügyfelek felé. A kedves, derűs hangulat a követelmény, esetleg a semleges, ha egészségügyi intézményről van szó. Van azonban egy kivételes kategória. Az adósságbehajtó cégek munkatársait arra képezik ki, hogy negatív érzelmeket sugalljanak: legyenek feszültek, sürgetők és egy kicsit ingerültek. Az eleve bűntudatos adósok ugyanis könnyebben engednek egy haragos tárgyalópartnernek.

Ezek szerint a harag ütőkártya az üzleti tárgyalás során? A helyzet nem ennyire egyszerű. Egy pszichológiai kísérlet kimutatta, hogy a dühös vevők kedvezőbb megegyezést tudtak kiharcolni, mint a nyugodtan viselkedők, de csak akkor, ha az eladó kényszerhelyzetben volt, mert nem volt másik vevője. Azok az eladók, akiknek nem feltétlenül a dühös emberrel kellett megegyezniük, a szokásosnál is kevésbé mutatkoztak engedékenynek.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.