Couchsurfing

Aludj nálam!

Lélek

"Jöhetsz hozzám, mert van hely" - ilyen egyszerű az utóbbi évtized egyik legintelligensebb nemzetközi civil kezdeményezése, a couchsurfing (CS). A kissé ügyetlenül megválasztott elnevezés (couch = kanapé, surfing = szörfölés) nagyon praktikus gyakorlat: összekapcsolja a szálláskeresőket és a szállásadókat.

Az 1999-ben bejegyzett CouchSurfing International a saját élmény és a józan ész szerencsés találkozásából született - az amerikai Casey Fenton rájött, hogy jobban megismerheti Reykjavíkot, ha egy helyi lakosnál száll meg. A sikeres próbálkozás nyomán a barátaival kialakított hálózatnak azóta több mint 4 millió tagja van - 2012 áprilisának első hetében például 46 354-en regisztráltak. Alighanem ez a legnagyobb az ilyen jellegű csoportok közül.

Az alapelv egyszerű: sokan szeretnének olcsóbban és érdekesebben utazni, másfelől új és értelmes funkciót találni lakásuknak, és utazás nélkül megismerkedni akár nagyon távoli kultúrák képviselőivel.

A CS két rokonszenves vonása, hogy nem cserealapon működik, és hogy a pénz nem játszik benne szerepet. Vagyis nemcsak akkor kérhetek szállást, ha én is befogadok másokat, és nemcsak attól, akit én befogadtam. Ezzel elkerülhető az óhatatlan összehasonlítás - a te lakásod a pályaudvarra néz, az enyém bezzeg parkra, nálad csak kávéztunk, én meg vacsorát is adtam... Az alapszolgáltatásért, ami csupán egy alvóhely, tilos pénzt elfogadni - de felajánlani sem szoktak, hiszen ezt mindenki tudja.

A jelentkezés egyszerű. Regisztrálni kell a couchsurfing.com oldalon, majd készíteni egy profilt a szokásos adatokkal (név, életkor, foglalkozás, a beszélt nyelvek, nem, nemzetiség és a település), saját képekkel és egy kis bemutatkozással, amiben a jelentkező röviden leírhatja életfilozófiáját, érdeklődési körét, úti céljait, s ezt később kiegészítheti CS-tapasztalataival. Meg kell jelölni, mit kínálunk: fekvőhely hiányában ez lehet egyszerűen csak "coffee or drink", vagyis egy kis csevegés a városba érkezőkkel. Ha szállást is biztosítunk, le kell írni, hogy milyet: a nappaliban egy kanapét, külön szobát vagy egy matracot valahol a lakásban. Lesz-e ágynemű, szabad-e dohányozni, van-e háziállat, jöhet-e kutya és így tovább. Ugyanitt bejelölhetjük, hogy hány embert tudunk fogadni, és "hány nap a túl sok".

A regisztráció után már csak válogatni kell. A potenciális szállásadóhoz kérések érkeznek, zárt levelezési rendszerben: a kérés és a válasz nem nyilvános, csak a szervezet üzemeltetői láthatják szükség esetén, biztonsági okokból. Természetesen semmi sem kötelező - bármelyik kérést bármilyen indokkal el lehet hárítani. A szállás keresése is alapvetően szimpátia és bizalom alapján történik. A profil referenciát tartalmaz azoktól, akik jártak már ott, de a vendéglátó is ír(hat) a vendégről. Ha bármilyen kellemetlenség történt, lehet negatív referenciát írni - a rendszer sem ezeket, sem a pozitívakat nem engedi törölni, így a visszajelzések biztonságot adnak a keresőnek és a kínálónak egyaránt. Ideális, hogy a vendéglátást mindenki úgy értelmezi, ahogy akarja: van, akinek belefér a közös városnézés, bulik, vacsorák, és van, aki minimális időt tölt a vendéggel. El kell magyarázni a lakáshasználattal kapcsolatos tudnivalókat, a fürdőszoba- és konyhahasználatot, a preferált időbeosztást, bármi egyéb feltételt. Kevesen vannak, akik nem adnak saját lakáskulcsot a vendégnek.

Akik sosem fogadtak szörfereket, csodálkoznak: "Vadidegeneket?", "Csak úgy?", "És nem fognak-e elvinni valamit?". Nagy biztonsággal mondható: nem. Én például két év alatt hozzávetőlegesen 140 embert láttam vendégül (mert egyszerre négy is elfér), és semmilyen rossz tapasztalatom nem volt, és másoktól sem hallottam ilyet - ami önmagában is a CS dicsőségére válik. Egy profil és a valóság természetesen sosem ugyanaz. Ám éppen ez a CS egyik fontos hozadéka: az ember önmagával is ismerkedik az idegenekhez való viszonyulásban. Megtörténhet, hogy a betoppanó mégsem egészen a mi típusunk, vagy bármi okból nem rokonszenves - de alapvető, hogy vele ugyanúgy kell bánni, mint mindenki mással. Ezért is jó, hogy ez nem rokoni vagy baráti meghívás, tehát bármikor vissza lehet húzódni, a kapcsolat határai tetszőlegesen húzhatók meg.

Mivel gyakran biciklivel közlekedem, szívesen választok bringás szörfert. Jött már Brüsszelből könyvtáros, aki Budapesten keresztül Észtországba tekert, hogy ott egy erdei pszichiátriai intézetben dolgozzon; két húszéves német fiú Saalfeldből Dél-Indiába biciklizett, azóta már vissza is értek. Egy törékeny kanadai lány és egy ausztrál fiú Párizsból az Alpokon át Isztambulba, majd a selyemúton Kínába ment biciklivel. Legutóbb egy fiatal angol író járt nálam, aki a híres útikönyvíró, P. L. Fermor nyomdokain Rotterdamból Isztambulba gyalogol, ez idő szerint éppen a gyalui havasokban. De fogadtam már argentin lindyhop-táncosnőket, finn teológushallgatókat, ukrán tangótáncost, francia zsonglőrt és kanadai meleg úszóbajnokot is. Ha pedig véletlenül egyszerre érkezik az iráni síita forradalmár és az egyiptomi szunnita lány, és a legnagyobb egyetértésben járják együtt napokig Budapestet, az embernek óhatatlanul olyan illúziója támad, hogy egy téglácskát hozzárakott a világbéke sokszor leomló épületéhez.

A nagyjából 17 ezer budapesti CS-tag mintegy harmada kínál szállást. Feltűnően sok közöttük az itt élő külföldi. A profilok olvasgatása szomorúan megerősíti a nyelvtudásunk ismert képét: a sokszor hibás, hanyag, szegényes hunglish nyelvezet sajnos még mindig a szlovák, lengyel, román átlag alá helyez minket. A couchsurfing használatának hazai terjedése nemcsak ezen javíthat, hanem a zsigeri xenofóbia ellen is hatékony lehet, és a határai közé zárkózó országot rányithatja a világra. Csak ki kell nyitni az ajtót - a fejekben és a valóságban is.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.