„Az emberek félnek áldozatok lenni”

Molnár László Simon mentálhigiénés szakember

  • Artner Szilvia
  • 2018. december 15.

Lélek

Négy évet töltött egy szerzetesrendben, jelenleg a Máltai Szeretetszolgálatnál dolgozik, a magyarországi Rogers Központ – Alapítvány az Autonóm Emberért kurátora. A katolikus egyházon belüli szexuális gyermekbántalmazások természetéről és egy ezt vizsgáló újszerű tanulmányról beszélgettünk.

Magyar Narancs: Marie Keenan tanulmánykötete, A gyerme­kek szexuális bántalmazása és a katolikus egyház a bántalmazó papok történeteiből alkotott modell segítségével elemzi a katolikus egyházon belüli gyermekbántalmazás jelenségét, az elkövetői narratívákat. Mennyire ismert ez a módszer a hazai terápiás gyakorlatban?

Molnár László Simon: A könyv és az általa megismertetett módszer nemcsak az egyház keretein belül dolgozók számára hasznos, hanem mindenkinek, aki a hatalmi struktúrákon alapuló szervezetekben dolgozik, vagy olyan emberekkel foglalkozik, akik elszenvedték az ezekből az alá- és fölérendeltségi viszonyokból adódó erőszakot. A családon belüli erőszak és a #metoo is ezzel összefüggő jelenségek. Nálunk azon a tényen túl, hogy megtörtént a bántalmazás, nem nagyon tudni az esetek hátteréről. A papok által elkövetett abúzus kapcsán nemhogy az elkövetői narratíváról nem hallani, de sem a teológiai, sem a rehabilitációs, sem az igazságszolgáltatási dimenzió­kat nem veszi sorra semmiféle tudományos kutatás. Keenan szerint nem az a kulcskérdés a szexuális abúzusok kapcsán, hogy mi történt, hanem hogy milyen szervezet az, amiben ilyesmi meg tud történni. Milyen az a társadalom, ahol nincsenek információk ezekről a szervezetekről, milyen szervezeti kultúránk van, milyen a családszerkezet az adott országban. A kötet legnagyobb erénye számomra, hogy nemcsak az egyházi abúzusról szól, hanem a hatalommal való visszaélés kérdéseiről.

false

 

 

MN: Mi jut eszébe először, amikor gyerekek ellen elkövetett abúzusról hall az egyházon belül?

MLS: A hatalom. A hatalommal való visszaélés, a kontrollálatlanság. Hogy a hatalom tulajdonosa olyan kiváltságokkal bír, amiket meg tud osztani, ezért nem áll érdekében senkinek, hogy kritizálja, mert akkor elesne a kiváltságoktól.

MN: Arról vannak fogalmaink, hogy a családon belüli abúzus milyen nagyságrendű. De milyen léptékű lehet a papi visszaélés a hatalommal?

MLS: Nálunk az a látszat, hogy alig történik ilyesmi. A pannonhalmi ügy volt kirívó, de azt is már az iskolából kikerült felnőttek mondták el utólag, és nem történt különösebben semmi az esetek feltárásának érdekében. Egyébként valószínűleg tényleg kisebb mértékű Magyarországon a visszaélés, hiszen az egyház sem olyan erős, mint Írországban vagy Olaszországban – de a máshol történt esetek híre is alig jut el hozzánk. A chilei botrány még mindig zajlik, az egész püspöki kar lemondott, ami nem kis dolog. Máshol erről naponta cikkeznek, és nem csak a világi sajtóban. Franciaországban egyházmegyénként van független vizsgálóbizottság a hasonló esetek megelőzésére. Ha optimisták vagyunk, és azt mondjuk, hogy nálunk nincs mit feltárni, akkor is megéri pénzt költeni a prevencióra.

MN: Eljutnak azért hozzánk sokkoló hírek. Legutóbb a süketnéma gyerekek nevelésére alapított olasz katolikus intézményhálózat, az Istituto Antonio Provolo veronai részlegénél történt szexuális bűncselekmények híre. Ám a puszta híren kívül semmi több.

MLS: Nem rendelkezünk eszközökkel és módszerekkel arra, hogy egyáltalán beszélni tudjunk a rendszerszerű visszaélésekről. A hazai gyerekvédelmi rendszer a családon belüli erőszakot sem tudja kiszűrni. Vagy nézzük meg a #metoo kampányt, amely az áldozathibáztatásban merült ki végül! Hogyan lehetne a problémákat inkább tagadó rendszerben az alapos kutatást, de akár az elkövetői narratívát számonkérni?

MN: Mit gondol, mennyire játszik szerepet a papi elkövetőknél a cölibátus? Segítene, ha eltörölnék?

MLS: Nem a cölibátussal van a baj, hanem azzal, amit ezzel kapcsolatban tanítanak. Nem jó, ha azt gondoljuk róla, hogy magasabb rendű létforma, mint a szexualitás megélése egy kapcsolatban. Sok olyan tapasztalatom van szerzeteskoromból vagy akár az utána, illetve az előtte lévő időszakból arról, hogy a cölibátus nemcsak a cölebszek, vagyis az azt gyakorlók életében hozhat létre diszfunkciókat, de a többi emberében is. Ha a hívők azt gondolják, hogy a cölibátus istennek tetszőbb életforma, akkor könnyen meghasonlanak a saját szexualitásukban. A cölibátusnak úgy van értelme, ha azt tételezzük, hogy a szexualitás abszolút érték, és akik lemondanak róla, azok is azt hirdetik, hogy az fontos és istennek tetsző dolog. A papságnak egyébként nem lételeme a cölibátus, amire jó példa, hogy a görögkatolikus papok házasodhatnak, pedig a hitük ugyanaz, csak a rítusok mások.

Az abúzusban nem egyértelmű a cölibátus szerepe, hiszen vannak olyan elkövetők, akik nem cölibátusban élnek. A hierarchia és a nem rendben lévő szexualitás az oka minden gyermekek ellen elkövetett szexuális bűncselekménynek. Való igaz, hogy akinek problémája van a szexualitással, annak a cölebsz életforma biztonságot adhat, de nem jelent megoldást.

MN: Akkor most közelítünk az elkövetők profiljához?

MLS: Tudjuk, hogy aki gyerekkorában bántalmazott volt, az átlagnál nagyobb valószínűséggel válhat bántalmazóvá. A büntetést ilyen alapon természetesen nem úszhatják meg, de érdemes úgy tekinteni az elkövetőkre, hogy másfelől áldozatok. Jó meglátni bennük az embert. A szexualitással kapcsolatos bűnöket amúgy is tabuként kezeljük, ahogy magát a szexualitást is. Nem tartozik a szemünkben azok közé a bűnök közé, amiket meg lehet bocsátani, vagy amiből fel lehet épülni. Ha valaki kirabolt egy ékszerboltot, arról nem feltételezzük, hogy egész életében azt fogja csinálni, ha leüli a büntetését, és megadjuk neki az esélyt a mentális változásra. A szexuális elkövetők esetében nem hiszünk a javulásban, főleg nem a pedofil elkövetőknél, és különösen nem a papi elkövetőknél.

A legnagyobb baj az, hogy általában nem tudunk differenciáltan gondolkodni a szexualitásról, és míg más bűncselekmények esetében figyelembe vesszük a szándékot vagy a körülményeket, a szexuális bűncselekményeknél egyedül azt vizsgálják, hogy megtörtént-e az aktus vagy nem.

MN: Nyilván arra utal, hogy hogyan is várhatnánk ezt el egy egyházi intézménytől…

MLS: Igen, de miért kellene egy papnak mindenhez értenie? Amikor egy ilyen eset híre eljut a püspökhöz, nem véletlen, ha tanácstalan, hiszen alapvetően teológus, nem pedig jogász vagy pszichológus. Olyan készségeket várunk tőle, mintha superman lenne. Az a baj, hogy nem vonnak be megfelelő szakembereket. Az áldozat meg nehezen áll elő azzal egy papnak, hogy mi történt vele.

Bármilyen vallási közösségnek az a veszélyeztető tényezője, hogy szentként tekintünk rá, nem fordul meg a fejünkben, hogy kellenének fékek. Bátran bízunk halmozottan problémás gyerekeket egyházi intézményre, gondolván, hogy ott aztán tényleg nem eshet bajuk. Még egy viszonylag átlátható szervezetben is megvan az összejátszás, a visszaélés lehetősége, még a szigorúan beépített fékeket is ki lehet játszani, hát még, ha nincs semmiféle kontroll.

MN: Mi segítheti a megelőzést a leginkább?

MLS: Független vizsgálóbizottságok, amelyekhez fordulni lehet, ha valami történik, de lehet ügyelet jellege is. A hatalom megosztása tehet még transzparenssé egy intézményt. A legfontosabb az, hogy kezdjünk el arról beszélni, hogy mitől szenvednek az embe­rek itt és most. A #metoo-tól kezdve a szenvedélybetegségekig. Az emberek könnyebben fordulnak segítségért, ha tudják, hogy hová lehet, és úgy tudják, hogy normális, ha segítséget kérnek. Az emberek ugyanis félnek áldozatok lenni. A papi identitás tisztába tétele is fontos, mert megvan a lehetősége az egyházon belül annak, hogy kívülállók részt vegyenek a munkában. Ha egy pap azt gondolja, hogy neki „mindenhatónak” kell lennie, akkor nem fogja átengedni a nem feltétlenül papi feladatokat sem civileknek. Amíg a kompetenciák is tisztázatlanok, addig nem tudunk a hatalom megosztásáról beszélni. Minden szervezeten belül meg kellene történnie az efféle szereptisztázásnak. Nem véletlen, hogy a gendertudományt a nemek összemosása tudományának akarják beállítani, pedig épp a jogok, a szerepek, a hatalom megosztásáról szól, és a szexuális bűncselekmények megelőzése szempontjából is alapvetően szükség van rá. Teológiai szempontból is érdemes végiggondolni a női és a férfiszerepek értelmezéseit. A Bibliában sok ellentmondásos történet van ilyen szempontból, és sokszor elfelejtjük, hogy az nem történelemkönyv, hanem szimbolikus üzenet, költészet és allegória. De hát mindig azt érti szó szerint a hatalom, ami a saját létének az igazolásához szükséges.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.