Kiállítás: Fából faragó király (Pálfi János játékai)

  • - legát -
  • 2001. október 4.

Lélek

Ajátékot nem csak filozófiai és gyakorlati értelemben kell komolyan venni, hanem az eszközök vonatkozásában is. Egy gondosan elkészített játék már önmagában örömforrás, hát még használat közben! Ilyenkor kizökken a világ, pokolba szaladnak a hétköznapok korra és nemre való tekintet nélkül, a menekülés azonban elmarad, helyette a tapasztalatszerzés sokszor fájdalmas folyamata válik elviselhetővé, sőt élvezetessé.

vKiállításAjátékot nem csak filozófiai és gyakorlati értelemben kell komolyan venni, hanem az eszközök vonatkozásában is. Egy gondosan elkészített játék már önmagában örömforrás, hát még használat közben! Ilyenkor kizökken a világ, pokolba szaladnak a hétköznapok korra és nemre való tekintet nélkül, a menekülés azonban elmarad, helyette a tapasztalatszerzés sokszor fájdalmas folyamata válik elviselhetővé, sőt élvezetessé.

Mivel a dolog gyakorlatilag minden embert érint így vagy úgy, egyáltalán nem meglepő, hogy a játékkészítés ma már ugyanúgy a nagyipar része, mint a kőolaj-finomítás vagy a baromfi-feldolgozás. Itt is természetesen a multik osztják a lapot, ha játékboltba tévedünk, ámuldozhatunk a csodákon vagy éppen kavaroghat a gyomrunk. Disneylandi bacchanália és kínai kópiák, rémes babák, rajzfilmfigurák, akcióhősök. A felhozatal mellett az üzenet is egyértelmű: a játékgyártás is a szórakoztatóipar része, a többiek, vagyis a képességfejlesztők, a szellemi-tornászok, a kis kreatívok csak a futottak még kategóriába tartoznak.

A játékboltban tehát elsősorban nagyipari termékeket találunk, és ezért hajlamosak vagyunk azt gondolni, más nem is létezik.

Pálfi János szentendrei kiállításán azonban minden az ellenkezőjére fordul, a negyvenhat éves mester fából készült játékait látva, hajlamosak leszünk azt hinni, a témában ismét a magányos hősök ideje jött el. A faipari iskolát végzett, majd dekorációval foglalkozó Pálfi minden bizonnyal akkor "ért haza", amikor elkezdett kisméretű bútorokat, járműveket fúrni-faragni saját készítésű gépeivel, kizárólag fa felhasználásával. Az eredmény lenyűgöző, a játékok egész egyszerűen bravúrosak, minden illesztés a helyén, semmi elbarmolás, olcsó megoldás. Mégse gondoljuk, hogy csupán arról lenne szó, hogy egy precíz mester bababútorral, mozdonnyal, furgonnal próbálja lekoppintani a való világot, és mi, felnőttek elismerően csettin-

tünk. Ezek a tárgyak a szó legnemesebb értelmében játékok, és csak azután míves alkotások.

Nem csoda, hogy a kiállítás vendégkönyvében is oldalakon át egymásba érnek az elismerő bejegyzések, becéző szavak, az ámulatot ragozó közhelyek. Mindezek közül a legértékesebb azonban mégis az lehet, amit egy általános iskolai osztály névsorát kiegészítendő írtak a könyvbe a gyerekek: Ez kirááály!

- legát -

(A kiállítás október 15-ig látható a szentendrei Művészet Malomban)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.