Hivatalos diagnózis lett az elhúzódó gyász

Kóros veszteség?

Lélek

Az elhúzódó gyász zavar diagnózisával a pszichiátria megteremtette magának a lehetőséget, hogy kijelölje, meddig és milyen mértékben lehet „normális” a gyász. Abban viszont nincs egyetértés, hogy a gyász patologizálása valóban a gyászolók érdekeit szolgálja-e.

Több mint egy évtizedes szakmai vita után idén márciusban új diagnózissal bővítették a Mentális Zavarok Diagnosztikai és Statisztikai Kézikönyvét (DSM): az ötödik kiadás frissített verziójába bekerült a prolonged grief disorder, vagyis az elhúzódó gyász zavar. Laikusként sem nehéz látni, miért húzódott rég­óta a kérdés, és hogy a hírt a szakmán belül miért fogadta egyszerre felháborodás és lelkesedés. Elég megnézni néhány diagnosztikai kritériumot: intenzív érzelmi fájdalom megélése, nehézségek a halál tényének elfogadásával kapcsolatban, az érzés, hogy elveszítettük énünk egy részét, súlyos magány, nehézségek a továbblépésben. Akit ért már valamilyen veszteség, valószínűleg megélte ezeket. Most sokan attól tartanak, hogy a diagnózissal a pszichiátria mennyiségi kérdést csinált a gyászolásból – lehetőséget teremtett arra, hogy meghatározzunk egy kóros mértéket/időtartamot a halál miatt érzett fájdalomban.

Az új szakmai irányelvek szerint akkor beszélhetünk elhúzódó gyászról, ha a gyászhoz kapcsolódó tünetek (például a fent felsoroltak) egy éven túl is fennállnak. A gyász betegségként értelmezése a DSM korábbi, negyedik kiadásában is megjelent már, de akkor még a súlyos depressziós zavar kategóriáján belül említették: eszerint a gyász egy hozzátartozó halálesete nyomán kialakuló depressziós állapot, amit a leírás alapján a depressziós tünetek legalább két hónapig tartó fennállása után lehetett diagnosztizálni. A pszichológia elismerte még az úgynevezett komplikált gyász jelenségét is, amelynek több alkategóriáját is meghatározták – ilyenek például az éveken át húzódó krónikus gyász, a hipertrófikus vagy túlzó mélységű gyász, a potenciálisan pszichiátriai kórképekkel is társuló torzult gyász –, a szakirodalom azonban nem fektet le egységes kritériumokat ennek megállapításához. Az új diagnózis létjogosultságát azzal indokolták, hogy az egy éven túl is elhúzódó, nem enyhülő gyász olyan elakadást jelezhet, amelyet az érintett nem képes egyedül leküzdeni. Ebben a legtöbb szakértő egyetért, azonban sokan úgy gondolják, a megoldás nem az alapvetően természetes gyászfolyamat patologizálása.

 

Időben továbblépni

Singer Magdolna gyásztanácsadó, a Gyászkísérés című könyv szerzője például hangsúlyozza, bár a gyászév fogalma már a népi tradíciókban is megjelenik, saját szakmai tapasztalata szerint nagyon gyakori, hogy egy év után alig vagy egyáltalán nem enyhül a gyászolók fájdalma. „Egy év borzasztóan gyorsan el tud szaladni, sokszor látom, hogy a gyászolók csalódottan tapasztalják, hogy egy év után ugyanott tartanak, ahol a haláleset után.” A gyászolási folyamatban persze szükség lehet professzionális segítségre azzal együtt is, hogy a gyász és a vele járó érzelmi kilengések teljesen normális reakciónak számítanak. Abban az esetben viszont mindenképpen szükség lehet az intervencióra, ha a gyász már a mindennapi életvitelt is akadályozza. Ez azonban Singer szerint elsősorban pszichológus vagy gyászterapeuta feladata, és nem pszichiátriai kompetencia kellene, hogy legyen. „Ha valaki nem képes megfelelően elvégezni a munkáját, fenntartani a társas kapcsolatait, esetleg társuló fiziológiai problémáktól, például szorongásos zavartól vagy alvás­zavartól szenved, és ezek a problémák már hosszú ideje változatlan mértékben jelen vannak az életében, akkor valószínűleg szakértői segítségre van szükség. Hogy ezt a hosszú időt meg lehet-e határozni egy évben, ahogyan a DSM is teszi, az már más kérdés. A gyász megélésében hatalmas egyéni különbségek lehetnek, ezt muszáj szem előtt tartanunk. Egy súlyos veszteségre sokszor az őrülethez hasonló állapot a normális reakció, épp ezért úgy gondolom, hogy tévedés mentális zavarnak nevezni egy természetes megélést.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.