Hivatalos diagnózis lett az elhúzódó gyász

Kóros veszteség?

Lélek

Az elhúzódó gyász zavar diagnózisával a pszichiátria megteremtette magának a lehetőséget, hogy kijelölje, meddig és milyen mértékben lehet „normális” a gyász. Abban viszont nincs egyetértés, hogy a gyász patologizálása valóban a gyászolók érdekeit szolgálja-e.

Több mint egy évtizedes szakmai vita után idén márciusban új diagnózissal bővítették a Mentális Zavarok Diagnosztikai és Statisztikai Kézikönyvét (DSM): az ötödik kiadás frissített verziójába bekerült a prolonged grief disorder, vagyis az elhúzódó gyász zavar. Laikusként sem nehéz látni, miért húzódott rég­óta a kérdés, és hogy a hírt a szakmán belül miért fogadta egyszerre felháborodás és lelkesedés. Elég megnézni néhány diagnosztikai kritériumot: intenzív érzelmi fájdalom megélése, nehézségek a halál tényének elfogadásával kapcsolatban, az érzés, hogy elveszítettük énünk egy részét, súlyos magány, nehézségek a továbblépésben. Akit ért már valamilyen veszteség, valószínűleg megélte ezeket. Most sokan attól tartanak, hogy a diagnózissal a pszichiátria mennyiségi kérdést csinált a gyászolásból – lehetőséget teremtett arra, hogy meghatározzunk egy kóros mértéket/időtartamot a halál miatt érzett fájdalomban.

Az új szakmai irányelvek szerint akkor beszélhetünk elhúzódó gyászról, ha a gyászhoz kapcsolódó tünetek (például a fent felsoroltak) egy éven túl is fennállnak. A gyász betegségként értelmezése a DSM korábbi, negyedik kiadásában is megjelent már, de akkor még a súlyos depressziós zavar kategóriáján belül említették: eszerint a gyász egy hozzátartozó halálesete nyomán kialakuló depressziós állapot, amit a leírás alapján a depressziós tünetek legalább két hónapig tartó fennállása után lehetett diagnosztizálni. A pszichológia elismerte még az úgynevezett komplikált gyász jelenségét is, amelynek több alkategóriáját is meghatározták – ilyenek például az éveken át húzódó krónikus gyász, a hipertrófikus vagy túlzó mélységű gyász, a potenciálisan pszichiátriai kórképekkel is társuló torzult gyász –, a szakirodalom azonban nem fektet le egységes kritériumokat ennek megállapításához. Az új diagnózis létjogosultságát azzal indokolták, hogy az egy éven túl is elhúzódó, nem enyhülő gyász olyan elakadást jelezhet, amelyet az érintett nem képes egyedül leküzdeni. Ebben a legtöbb szakértő egyetért, azonban sokan úgy gondolják, a megoldás nem az alapvetően természetes gyászfolyamat patologizálása.

 

Időben továbblépni

Singer Magdolna gyásztanácsadó, a Gyászkísérés című könyv szerzője például hangsúlyozza, bár a gyászév fogalma már a népi tradíciókban is megjelenik, saját szakmai tapasztalata szerint nagyon gyakori, hogy egy év után alig vagy egyáltalán nem enyhül a gyászolók fájdalma. „Egy év borzasztóan gyorsan el tud szaladni, sokszor látom, hogy a gyászolók csalódottan tapasztalják, hogy egy év után ugyanott tartanak, ahol a haláleset után.” A gyászolási folyamatban persze szükség lehet professzionális segítségre azzal együtt is, hogy a gyász és a vele járó érzelmi kilengések teljesen normális reakciónak számítanak. Abban az esetben viszont mindenképpen szükség lehet az intervencióra, ha a gyász már a mindennapi életvitelt is akadályozza. Ez azonban Singer szerint elsősorban pszichológus vagy gyászterapeuta feladata, és nem pszichiátriai kompetencia kellene, hogy legyen. „Ha valaki nem képes megfelelően elvégezni a munkáját, fenntartani a társas kapcsolatait, esetleg társuló fiziológiai problémáktól, például szorongásos zavartól vagy alvás­zavartól szenved, és ezek a problémák már hosszú ideje változatlan mértékben jelen vannak az életében, akkor valószínűleg szakértői segítségre van szükség. Hogy ezt a hosszú időt meg lehet-e határozni egy évben, ahogyan a DSM is teszi, az már más kérdés. A gyász megélésében hatalmas egyéni különbségek lehetnek, ezt muszáj szem előtt tartanunk. Egy súlyos veszteségre sokszor az őrülethez hasonló állapot a normális reakció, épp ezért úgy gondolom, hogy tévedés mentális zavarnak nevezni egy természetes megélést.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.