A családon belüli gyerekgyilkosságok háttere

Nem veréssel kezdődik

Arra a kérdésre, hogy mi járhat egy olyan ember fejében, aki képes megölni a saját gyerekeit, majdhogynem lehetetlen választ találni. A bántalmazói attitűd azonban mutat olyan sajátosságokat, amelyek segítségével értelmezni tudjuk a legdurvább erőszak elkövetőinek motivációját.

„Az ismerősök M. Ferencet rendes, dolgos mérnöknek ismerték, állítólag soha nem hallottak tőle hangos szót. Vitte a gyerekeket húsvétkor locsolni, a baráti házaspárok, akik összejártak velük, jó kedélyű, kellemes embernek tartották” – így írtak a lapok 2020 februárjában arról a tatabányai férfiról, aki puszta kézzel fojtotta meg két kiskorú gyermekét, majd magával is végzett. Néhány héttel ezelőtt pedig egy aszódi férfi esete sokkolta a nyilvánosságot, aki két kamasz lányával végzett, miközben azok aludtak. A tettes apa ebben az esetben is öngyilkosságot kísérelt meg – sikertelenül (jelenleg is kórházban ápolják életveszélyes állapotban). A „családirtásokat” a közvélemény hajlamos úgy kezelni, mintha a semmiből, hirtelen felindulás következtében történnének meg. Hogy mi lehet egy gyilkos, bántalmazó szülő fejében, és milyen módon nehezíti meg a hazai jogi környezet e tragédiák megelőzését, arról szakembereket kérdeztünk.

Potenciális gyilkosok

„Nagyon fontos leszögezni, hogy a bántalmazó fél nem azért öli meg a családját, mert beszámíthatatlan állapotba került és gondolkodás nélkül, a pillanat hevében cselekszik. Azt látjuk, hogy ezeket a gyilkosságokat előre eltervezik, készülnek rá lélekben és agyban, tudatos döntés következménye” – mondja Horváth Éva pszichológus, a Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen egyesület (NANE) munkatársa. De mielőtt a gyilkosságig eljutnak, jellemzően már régóta bántalmazó félként éltek a házasságukban, partnerkapcsolatukban. Persze, nem minden bántalmazóból lesz előbb-utóbb gyilkos is, sőt a legtöbb bántalmazó megmarad a kis súlyú cselekmények elkövetésénél, de a bántalmazás természetére jellemző a fokozatosság. A bántalmazások és annak legsúlyosabb verziója, a gyilkosság mögött nem egyfajta ördögi gondolkodásmód van, hanem ennél „egyszerűbb” érzelem és motiváció: a feljogosítottság érzése. „Sokszor a gyilkosság a bosszú eszköze is. Az elkövető úgy érzi, hogy ehhez joga van, pontosabban az a sérelem, ami őt érte – például elvált tőle a felesége – egyenes arányban áll egy olyan megtorlási eszközzel, mint a gyilkosság” – mondja Horváth Éva. A férfi bántalmazónál megfigyelhető egyfajta nyílt nőgyűlölet: úgy gondolja, a nők gyökeresen mások, mint a férfiak, ezért máshogy is kell velük bánni. „A bántalmazói edukációs csoportokban pont azt a fajta gondolkodásmódot próbálják leépíteni a bántalmazóban, hogy a társa alárendelt, akivel bármit megtehet. Ehelyett egyenlő félnek kell tekintenie a partnert, akinek az akarata ugyanannyira számít, mint saját akarata” – magyarázza a pszichológus.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.