A családon belüli gyerekgyilkosságok háttere

Nem veréssel kezdődik

Arra a kérdésre, hogy mi járhat egy olyan ember fejében, aki képes megölni a saját gyerekeit, majdhogynem lehetetlen választ találni. A bántalmazói attitűd azonban mutat olyan sajátosságokat, amelyek segítségével értelmezni tudjuk a legdurvább erőszak elkövetőinek motivációját.

„Az ismerősök M. Ferencet rendes, dolgos mérnöknek ismerték, állítólag soha nem hallottak tőle hangos szót. Vitte a gyerekeket húsvétkor locsolni, a baráti házaspárok, akik összejártak velük, jó kedélyű, kellemes embernek tartották” – így írtak a lapok 2020 februárjában arról a tatabányai férfiról, aki puszta kézzel fojtotta meg két kiskorú gyermekét, majd magával is végzett. Néhány héttel ezelőtt pedig egy aszódi férfi esete sokkolta a nyilvánosságot, aki két kamasz lányával végzett, miközben azok aludtak. A tettes apa ebben az esetben is öngyilkosságot kísérelt meg – sikertelenül (jelenleg is kórházban ápolják életveszélyes állapotban). A „családirtásokat” a közvélemény hajlamos úgy kezelni, mintha a semmiből, hirtelen felindulás következtében történnének meg. Hogy mi lehet egy gyilkos, bántalmazó szülő fejében, és milyen módon nehezíti meg a hazai jogi környezet e tragédiák megelőzését, arról szakembereket kérdeztünk.

Potenciális gyilkosok

„Nagyon fontos leszögezni, hogy a bántalmazó fél nem azért öli meg a családját, mert beszámíthatatlan állapotba került és gondolkodás nélkül, a pillanat hevében cselekszik. Azt látjuk, hogy ezeket a gyilkosságokat előre eltervezik, készülnek rá lélekben és agyban, tudatos döntés következménye” – mondja Horváth Éva pszichológus, a Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen egyesület (NANE) munkatársa. De mielőtt a gyilkosságig eljutnak, jellemzően már régóta bántalmazó félként éltek a házasságukban, partnerkapcsolatukban. Persze, nem minden bántalmazóból lesz előbb-utóbb gyilkos is, sőt a legtöbb bántalmazó megmarad a kis súlyú cselekmények elkövetésénél, de a bántalmazás természetére jellemző a fokozatosság. A bántalmazások és annak legsúlyosabb verziója, a gyilkosság mögött nem egyfajta ördögi gondolkodásmód van, hanem ennél „egyszerűbb” érzelem és motiváció: a feljogosítottság érzése. „Sokszor a gyilkosság a bosszú eszköze is. Az elkövető úgy érzi, hogy ehhez joga van, pontosabban az a sérelem, ami őt érte – például elvált tőle a felesége – egyenes arányban áll egy olyan megtorlási eszközzel, mint a gyilkosság” – mondja Horváth Éva. A férfi bántalmazónál megfigyelhető egyfajta nyílt nőgyűlölet: úgy gondolja, a nők gyökeresen mások, mint a férfiak, ezért máshogy is kell velük bánni. „A bántalmazói edukációs csoportokban pont azt a fajta gondolkodásmódot próbálják leépíteni a bántalmazóban, hogy a társa alárendelt, akivel bármit megtehet. Ehelyett egyenlő félnek kell tekintenie a partnert, akinek az akarata ugyanannyira számít, mint saját akarata” – magyarázza a pszichológus.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."