A családon belüli gyerekgyilkosságok háttere

Nem veréssel kezdődik

Arra a kérdésre, hogy mi járhat egy olyan ember fejében, aki képes megölni a saját gyerekeit, majdhogynem lehetetlen választ találni. A bántalmazói attitűd azonban mutat olyan sajátosságokat, amelyek segítségével értelmezni tudjuk a legdurvább erőszak elkövetőinek motivációját.

„Az ismerősök M. Ferencet rendes, dolgos mérnöknek ismerték, állítólag soha nem hallottak tőle hangos szót. Vitte a gyerekeket húsvétkor locsolni, a baráti házaspárok, akik összejártak velük, jó kedélyű, kellemes embernek tartották” – így írtak a lapok 2020 februárjában arról a tatabányai férfiról, aki puszta kézzel fojtotta meg két kiskorú gyermekét, majd magával is végzett. Néhány héttel ezelőtt pedig egy aszódi férfi esete sokkolta a nyilvánosságot, aki két kamasz lányával végzett, miközben azok aludtak. A tettes apa ebben az esetben is öngyilkosságot kísérelt meg – sikertelenül (jelenleg is kórházban ápolják életveszélyes állapotban). A „családirtásokat” a közvélemény hajlamos úgy kezelni, mintha a semmiből, hirtelen felindulás következtében történnének meg. Hogy mi lehet egy gyilkos, bántalmazó szülő fejében, és milyen módon nehezíti meg a hazai jogi környezet e tragédiák megelőzését, arról szakembereket kérdeztünk.

Potenciális gyilkosok

„Nagyon fontos leszögezni, hogy a bántalmazó fél nem azért öli meg a családját, mert beszámíthatatlan állapotba került és gondolkodás nélkül, a pillanat hevében cselekszik. Azt látjuk, hogy ezeket a gyilkosságokat előre eltervezik, készülnek rá lélekben és agyban, tudatos döntés következménye” – mondja Horváth Éva pszichológus, a Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen egyesület (NANE) munkatársa. De mielőtt a gyilkosságig eljutnak, jellemzően már régóta bántalmazó félként éltek a házasságukban, partnerkapcsolatukban. Persze, nem minden bántalmazóból lesz előbb-utóbb gyilkos is, sőt a legtöbb bántalmazó megmarad a kis súlyú cselekmények elkövetésénél, de a bántalmazás természetére jellemző a fokozatosság. A bántalmazások és annak legsúlyosabb verziója, a gyilkosság mögött nem egyfajta ördögi gondolkodásmód van, hanem ennél „egyszerűbb” érzelem és motiváció: a feljogosítottság érzése. „Sokszor a gyilkosság a bosszú eszköze is. Az elkövető úgy érzi, hogy ehhez joga van, pontosabban az a sérelem, ami őt érte – például elvált tőle a felesége – egyenes arányban áll egy olyan megtorlási eszközzel, mint a gyilkosság” – mondja Horváth Éva. A férfi bántalmazónál megfigyelhető egyfajta nyílt nőgyűlölet: úgy gondolja, a nők gyökeresen mások, mint a férfiak, ezért máshogy is kell velük bánni. „A bántalmazói edukációs csoportokban pont azt a fajta gondolkodásmódot próbálják leépíteni a bántalmazóban, hogy a társa alárendelt, akivel bármit megtehet. Ehelyett egyenlő félnek kell tekintenie a partnert, akinek az akarata ugyanannyira számít, mint saját akarata” – magyarázza a pszichológus.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.