Pszichológia, akcentussal (Mérő László tanár)

  • Szabó Zoltán
  • 2002. szeptember 12.

Lélek

Magyar Narancs: A műveiben olyan tudományos határterületekre kalauzolja el az olvasókat, mint a mesterséges intelligencia kutatása vagy a játékelméletek. Lesz-e folytatása a tudományos tárlatvezetésnek?
Magyar Narancs: A műveiben olyan tudományos határterületekre kalauzolja el az olvasókat, mint a mesterséges intelligencia kutatása vagy a játékelméletek. Lesz-e folytatása a tudományos tárlatvezetésnek?

Pszichológusok közt forgolódó matematikus, játékfejlesztő, gyakorló pedagógus és író - a legtöbben talán a Mindenki másképp egyforma és az Észjárások című könyvek szerzőjeként ismerik.

Mérő László: Az a tapasztalatom, hogy hét- évenként írok egy könyvet, és már érik is egy téma, amiből valószínűleg egy-két év múlva lesz kész mű. A kiadó is várja már ezt a kötetet, miután a Mindenki másképp egyforma jó néhány országban sikeres lett, Németországban megnyerte az év tudományos könyve díjat. A gazdaságpszichológiáról szeretnék írni, terveim szerint az eddigiekhez hasonló stílusban.

MN: Hogyan került az ELTE Pszichológiai Intézetébe?

ML: Azelőtt a mesterséges intelligenciával foglalkoztam, és ennek révén az kezdett érdekelni, hogyan gondolkoznak az emberek. Miután sok szakirodalmat olvastam, és megismerkedtem jó néhány szakemberrel is, végül pszichológiaoktatóként habilitáltam, amiben az a poén, hogy pszichológus diplomám nincs, tehát a szakmát nem gyakorolhatom, csak taníthatom. Bár tizennyolc éve dolgozom ott, kicsit még mindig kilógok a pszichológusok közül: egyrészt a szaknyelvük nem az anyanyelvem, és még ennyi év után is "akcentussal" beszélem, másrészt a pszichológia tudományán belül egyetlen dolog nem érdekel, és ez a beteg ember, ami pedig a legtöbb pszichológus fő motivációja. Így inkább matematikai statisztikát - ezt ma már kevésbé -, kutatásmódszertant és főleg gondolkodáspszichológiát tanítok, valamint újabban gazdaságpszichológiát is.

MN: Már másodszor említi a gazdaságpszichológiát.

ML: A gazdaságpszichológia nagyrészt a közgazdaságtan kritikájával foglalkozik, számomra azonban sokkal érdekesebbek az olyan pszichológiai kérdések, amelyeknek tényleges gazdasági hatásuk van: például az inflációs várakozások, hiszen az infláció az emberek várakozásán is múlik.

MN: Hogyan kerül valaki az egyetemi katedráról egy játékfejlesztő cég vezetői székébe?

ML: Az egyik legfontosabb indokom nagyon prózai. Egy egyetemi oktatói állásból nem lehet megélni, főleg amióta a Széchenyi professzori ösztöndíj megszűnt. Sajnos annyira keveset keresünk az egyetemen, hogy ha háromszorosára emelnék a fizetésemet, akkor sem tudnám vállalni, hogy csak az oktatással és a diákjaimmal foglalkozzam. Tizennégy éve ez a kilátástalan állapot vezetett a cégalapításhoz. Most már, úgy tűnik, új elgondolások is érvényben vannak a pedagógusok megbecsüléséről, de a másfélszeres fizetésemelések még csak az első lépést jelentik. Másrészt az eltelt évek alatt létrehoztunk egy szervezetet, amiért ugyanolyan felelősséggel tartozom, mint a gyerekeimért vagy a diákjaimért.

MN: Több mit tízéves tapasztalata alapján mit gondol, mi kell ahhoz, hogy egy játék sikeres legyen, hogy az emberek felfigyeljenek rá?

ML: Eddigi tapasztalataim alapján kijelenthetem, hogy a sikeres játékhoz egy dolog nem kell: nagy ötlet. Elég érteni a játékipart és ismerni a sablonokat. Az eddigi legnagyobb bukásunk is egy olyan termék volt, amely egy sereg új ötletet és fejlesztést tartalmazott. Mindenki, akinek megmutattuk, el volt ragadtatva a programtól, de a marketingosztály mindenhol azzal utasított el minket, hogy ezeket az újításokat ők nem tudják elmagyarázni a vásárlóknak. A Hasbro egyik vezető reklámszakembere például azt tanácsolta nekünk, hogy tegyük félre ezt a játékot, és várjuk meg, amíg valaki kijön egy hasonló szoftverrel, és a kockázatot átvállalva megeteti a közönséggel ezeket az újdonságokat - és akkor gyors piacmásodikként jók lehetünk.

MN: Tudományos munkája során sokat foglalkozott a mesterséges intelligencia kérdésével. A számítógépes játékok egy része is ezeket az eredményeket használja fel, amikor megpróbálja az emberi cselekvést szimulálni. Mikor várható áttörés, mikor találkozhatunk személyesen az első mesterséges intelligenciával?

ML: A mesterséges intelligencia nagyon sok olyan eredményt produkált, ami azóta beépült például az adatbázis-kezelésbe vagy akár az egyre gyorsabban fejlődő képfelismerő programokba. De a látványos gyakorlati eredményeken túl a nagy kérdések máig megoldatlanok. A jelenlegi eredmények alapján ráadásul nem is várható, hogy valaha is megjelenik a mesterséges intelligencia, bár egy új felfedezés teljesen megváltoztathatja az eddigi előrejelzéseket. Amit a mesterséges intelligencia kutatása eddig elért, például azt, hogy világbajnok sakkgépeink vannak, azt mind azoknak az elveknek és eszközöknek a segítségével vitte véghez, amelyek már harminc éve is a rendelkezésünkre álltak. De semmit sem lehet megjósolni ebben a tudományágban, még az is lehetséges, hogy a jelenlegi programokat egy, a mainál ezerszer gyorsabb gépen futtatva valami egészen új minőség jelenik meg.

Eörsi Sarolta

Szabó Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.