Pszichológia, akcentussal (Mérő László tanár)

  • Szabó Zoltán
  • 2002. szeptember 12.

Lélek

Magyar Narancs: A műveiben olyan tudományos határterületekre kalauzolja el az olvasókat, mint a mesterséges intelligencia kutatása vagy a játékelméletek. Lesz-e folytatása a tudományos tárlatvezetésnek?
Magyar Narancs: A műveiben olyan tudományos határterületekre kalauzolja el az olvasókat, mint a mesterséges intelligencia kutatása vagy a játékelméletek. Lesz-e folytatása a tudományos tárlatvezetésnek?

Pszichológusok közt forgolódó matematikus, játékfejlesztő, gyakorló pedagógus és író - a legtöbben talán a Mindenki másképp egyforma és az Észjárások című könyvek szerzőjeként ismerik.

Mérő László: Az a tapasztalatom, hogy hét- évenként írok egy könyvet, és már érik is egy téma, amiből valószínűleg egy-két év múlva lesz kész mű. A kiadó is várja már ezt a kötetet, miután a Mindenki másképp egyforma jó néhány országban sikeres lett, Németországban megnyerte az év tudományos könyve díjat. A gazdaságpszichológiáról szeretnék írni, terveim szerint az eddigiekhez hasonló stílusban.

MN: Hogyan került az ELTE Pszichológiai Intézetébe?

ML: Azelőtt a mesterséges intelligenciával foglalkoztam, és ennek révén az kezdett érdekelni, hogyan gondolkoznak az emberek. Miután sok szakirodalmat olvastam, és megismerkedtem jó néhány szakemberrel is, végül pszichológiaoktatóként habilitáltam, amiben az a poén, hogy pszichológus diplomám nincs, tehát a szakmát nem gyakorolhatom, csak taníthatom. Bár tizennyolc éve dolgozom ott, kicsit még mindig kilógok a pszichológusok közül: egyrészt a szaknyelvük nem az anyanyelvem, és még ennyi év után is "akcentussal" beszélem, másrészt a pszichológia tudományán belül egyetlen dolog nem érdekel, és ez a beteg ember, ami pedig a legtöbb pszichológus fő motivációja. Így inkább matematikai statisztikát - ezt ma már kevésbé -, kutatásmódszertant és főleg gondolkodáspszichológiát tanítok, valamint újabban gazdaságpszichológiát is.

MN: Már másodszor említi a gazdaságpszichológiát.

ML: A gazdaságpszichológia nagyrészt a közgazdaságtan kritikájával foglalkozik, számomra azonban sokkal érdekesebbek az olyan pszichológiai kérdések, amelyeknek tényleges gazdasági hatásuk van: például az inflációs várakozások, hiszen az infláció az emberek várakozásán is múlik.

MN: Hogyan kerül valaki az egyetemi katedráról egy játékfejlesztő cég vezetői székébe?

ML: Az egyik legfontosabb indokom nagyon prózai. Egy egyetemi oktatói állásból nem lehet megélni, főleg amióta a Széchenyi professzori ösztöndíj megszűnt. Sajnos annyira keveset keresünk az egyetemen, hogy ha háromszorosára emelnék a fizetésemet, akkor sem tudnám vállalni, hogy csak az oktatással és a diákjaimmal foglalkozzam. Tizennégy éve ez a kilátástalan állapot vezetett a cégalapításhoz. Most már, úgy tűnik, új elgondolások is érvényben vannak a pedagógusok megbecsüléséről, de a másfélszeres fizetésemelések még csak az első lépést jelentik. Másrészt az eltelt évek alatt létrehoztunk egy szervezetet, amiért ugyanolyan felelősséggel tartozom, mint a gyerekeimért vagy a diákjaimért.

MN: Több mit tízéves tapasztalata alapján mit gondol, mi kell ahhoz, hogy egy játék sikeres legyen, hogy az emberek felfigyeljenek rá?

ML: Eddigi tapasztalataim alapján kijelenthetem, hogy a sikeres játékhoz egy dolog nem kell: nagy ötlet. Elég érteni a játékipart és ismerni a sablonokat. Az eddigi legnagyobb bukásunk is egy olyan termék volt, amely egy sereg új ötletet és fejlesztést tartalmazott. Mindenki, akinek megmutattuk, el volt ragadtatva a programtól, de a marketingosztály mindenhol azzal utasított el minket, hogy ezeket az újításokat ők nem tudják elmagyarázni a vásárlóknak. A Hasbro egyik vezető reklámszakembere például azt tanácsolta nekünk, hogy tegyük félre ezt a játékot, és várjuk meg, amíg valaki kijön egy hasonló szoftverrel, és a kockázatot átvállalva megeteti a közönséggel ezeket az újdonságokat - és akkor gyors piacmásodikként jók lehetünk.

MN: Tudományos munkája során sokat foglalkozott a mesterséges intelligencia kérdésével. A számítógépes játékok egy része is ezeket az eredményeket használja fel, amikor megpróbálja az emberi cselekvést szimulálni. Mikor várható áttörés, mikor találkozhatunk személyesen az első mesterséges intelligenciával?

ML: A mesterséges intelligencia nagyon sok olyan eredményt produkált, ami azóta beépült például az adatbázis-kezelésbe vagy akár az egyre gyorsabban fejlődő képfelismerő programokba. De a látványos gyakorlati eredményeken túl a nagy kérdések máig megoldatlanok. A jelenlegi eredmények alapján ráadásul nem is várható, hogy valaha is megjelenik a mesterséges intelligencia, bár egy új felfedezés teljesen megváltoztathatja az eddigi előrejelzéseket. Amit a mesterséges intelligencia kutatása eddig elért, például azt, hogy világbajnok sakkgépeink vannak, azt mind azoknak az elveknek és eszközöknek a segítségével vitte véghez, amelyek már harminc éve is a rendelkezésünkre álltak. De semmit sem lehet megjósolni ebben a tudományágban, még az is lehetséges, hogy a jelenlegi programokat egy, a mainál ezerszer gyorsabb gépen futtatva valami egészen új minőség jelenik meg.

Eörsi Sarolta

Szabó Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.