Röhrig Géza: Ez a rezsim magukra hagyta a szegényeket

  • - palosm -
  • 2018. november 13.

Lélek

Röhrig a mélygazdag vezetőket is felelőssé teszi a hajléktalanok elleni erőszak fel-felbukkanásáért.

Az Oscar-díjas Saul fia Kossuth-díjas főszereplője érdekes interjút adott az Indexnek az új verseskötete kapcsán, ami ötven hajléktalan ember portréjából áll. A könyvnek a hajléktalanság törvényi szabályozásának szigorítása adott aztán szomorú aktualitást, és az interjú tanúbizonysága szerint ez a kriminalizálás Röhrignél is kivágta a biztosítékot.

Az ész megáll attól, ahogy a kormány idehaza kezeli ezt a kérdést. És most nem csak arra gondolok, hogy lecsukhatóvá tették őket. A magyar hajléktalanok napközben az ellátórendszer csak egy intézményét vehetik igénybe. Ez azt jelenti, hogy ha reggel egy hajléktalan, mondjuk, elmegy mosni az Eötvös utcába, akkor a TAJ-számát regisztrálja a rendszer, aznap - hivatalosan - ő már nem tud ügyintézni a Dankóban, fürödni a Kürtben, enni a máltaiaknál, vagy letenni a hálócuccát egy csomagmegőrző helyen. A melegedők ugyanis szakosodtak, az egyik ezt, a másik azt a szolgáltatást nyújtja. 2012 július elsején vezették be ezt az őrültséget. Hiába panaszkodik miatta hat éve mindenki minden lehetséges fórumon, a minisztérium a füle botját sem mozdítja.

Röhrig szerint „ez a rezsim magukra hagyta a szegényeket. Magukra hagyta, hisz nemcsak hogy nem igyekszik célzott programokkal csökkenteni a nyomort, nemcsak hogy nem kutatja, de még a córesz valós adatait sem hagyja nyilvánosságra hozni. Ügyes szabályozással ellehetetlenítette például, hogy a Központi Statisztikai Hivatal közzétegye a létminimum alatt élők számát. Holott aki járt már nappali melegedőkben, az tudja, hogy a környékbeli csórók is, akik pedig még lakásban élnek, odajárnak zuhanyozni meg mosni. Az igazi gond a szegénység. A hajléktalanság csupán ennek a végkifejlete.“

Megkapják a "mélygazdag vezetők" ennél konkrétabban is:

Minimális az együttérzés, amit mélygazdag vezetőinktől látunk, és sokak számára bizony már ez szolgál mintául.

Röhrig szerint ráadásul a hajléktalanokkal szembeni erőszakos attitűd felbukkanása is összefügg az új törvénnyel.

false

 

Fotó: MTI

(Itt most nyitunk egy nagy-nagy zárójelet és megjegyezzük, hogy Röhrig Géza másfél órát beszélgetett Balog Zoltán akkori emberminiszterrel, "Zoli barátjával" 2016 áprilisában, hitről, hazáról. Sok szempontból tanulságos beszélgetés, például az is kiderül, hogy Röhrig véletlenül keveredett oda a Kossuth téri pedagógustüntetésre, meg az is, hogy Balog Röhrig Kossuth-díjra felterjesztői között volt, meg az is, hogy Röhrig megkérdezte Orbánt, mivel segíthetné Magyarország ügyét a világban egyfajta jószolgálati nagykövetként. Az egész beszélgetés megnézhető itt.

Zsidóság - Keresztyénség

„Sosem felejtem el, mennyire lenyűgözött, és milyen szabadnak éreztem magam, amikor először olvastam a jézusi példázatokat" - mondta a Protestáns Tavasz tegnapi vendégeként Röhrig Géza költő, bibliatanító. A Saul fia című Oscar-díjas film főszereplőjével Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter, református lelkész beszélgetett zsidóság és keresztyénség kapcsolatáról.

Ezt már tényleg majdnem csak azért írjuk ide, mert jó sztori: Orbán Viktor gondolkodására Röhrig egyszer már nagy hatással volt, jelesül a 90-es évek elején, amikor Röhrig a Huckleberry nevű punk zenekar frontemere volt. A Huckleberryt a fiatal Orbán is nagyon bírta állítólag, a zenekar egyik sorát egy-egy Fidesz-kongresszuson is kiírták hatalmas betűkkel: „Olyan országban szeretnék élni, ahol a törvény nem csak a kólát védi.”

Zárójel bezárva.)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.