Sárosdi Lilla: „Úgy döntöttem, hogy kiírom magamból, mert belehalok”

Lélek

A színésznőt arról kérdeztük, miért döntött a nyilvános megszólalás mellett. Ajánló a friss Magyar Narancsból.

A nagyjából tíz napja kibukott Marton-ügy kapcsán azt néztük meg, milyen jogi lépéseket tehet valaki, aki szexuális bántalmazások áldozataként az igazságszolgáltatáshoz fordulna.

„Bár a legtöbb esetben az elévülési idő 5 év, az ilyen jellegű bűncselekmények alapesete magánindítványra üldözendő, vagyis a cselekmény elkövetésétől számított 30 napon belül teheti meg a feljelentést a sértett. Ezen túl már csak akkor lehet jogi útra terelni, ha minősített esetről van szó, és a hivatalból üldözendő kategóriába esik. Ez komoly akadály az áldozatok számára” – mondja Spronz Júlia ügyvéd, a Patent Egyesület munkatársa. Hozzáteszi, évente 300-400 eset kerül be a hivatalos statisztikákba, sokszor feljelentés sem születik, bírósági szakaszba még kevesebb ügy jut el. A Patent Egyesület látja el Sárosdi Lilla jogi képviseletét is. Spronz szerint a mostani Btk. alapján szexuális kényszerítés kísérletének minősülne az eset, de amikor történt, még az előző törvény volt hatályban, s a jogi utat kizárja az elévülés. Büntetőjogi lépésre csak Marton Lászlónak van lehetősége: ő rágalmazásért perelhetné be a színésznőt. Ezt ugye első reagálásaként be is lengette a rendező, azóta viszont nem tudni, így tesz-e.

(…)

A zaklatás pszichológiai szempontból nagyon sokáig érezteti a hatását. A terápiák célja a trauma feldolgozása, a szembenézés vele, amelynek egyik lépcsője a kontroll visszaállítása, a szégyenérzet és a félelem csökkentése és az áldozat igazságának validálása. „A legfontosabb, hogy az eseményt be kell építeni egy koherens élettörténetbe, de úgy, mint a múlt egy darabja, ami a jelenben már nem fenyeget” – mondja Lénárd Kata pszichológus.

Megkerestük Sárosdi Lillát is, alább a színésznővel készített interjúnkból olvashatnak egy rövid részletet.

Magyar Narancs: A Facebook-posztod alatt a kommentek egy része arról szólt, miért csak most mondtad el. Mi volt az a pont, amikor úgy döntöttél, ki kell ezzel állnod? A Weins­tein-ügy mennyire játszott ebben szerepet?

Sárosdi Lilla: Két hónappal ezelőtt történt, amikor az utcán sétáltunk a családommal. Megláttam őt, feljött bennem az indulat, de el kellett fojtanom magamban a gyerekek miatt. Korábban sok barátomnak meséltem el az eltelt több mint 20 év alatt. Szabadulni akartam. Ahogy haladtak előre az évek, az emberektől azt kaptam vissza, hogy Martonnak lehetnek más ügyei is, mert „beszélik”. A találkozás felkavarta a múltat. Hány áldozata lehet? És még mindig tanít? Iszonyú lelkiismeret-furdalás tört rám, hogy ahelyett, hogy tennék valamit, csak hallgatok. Aztán amikor a Weinstein-botrány kirobbant, úgy döntöttem, hogy kiírom magamból, mert belehalok. Lesz, ami lesz.

A témáról bővebben, illetve a Sárosdi Lillával készült interjúnkat a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban olvashatják.

Magyar Narancs – Archívum részletes

A neves hollywoodi filmproducer ellen eddig több mint ötven nő vallott, az ismert magyar színházi rendező ellen hét. A szexuális bántalmazásokat még mindig sokan tabuként kezelik, de a hatóságok hozzáállása és az általánosnak mondható áldozathibáztatás sem segít a latencia csökkentésében.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.