Szegénység Hollandiában - Szolidaritást!

  • Bérczes Tibor
  • 2009. április 2.

Lélek

Mit jelent és milyen mértékű a szegénység egy kiváló szociális ellátórendszert fenntartó, gazdag nyugat-európai országban? Rövid helyzetjelentés a válság előttről, hogy legyen majd mihez viszonyítani. Bérczes Tibor
Mit jelent és milyen mértékű a szegénység egy kiváló szociális ellátórendszert fenntartó, gazdag nyugat-európai országban? Rövid helyzetjelentés a válság előttről, hogy legyen majd mihez viszonyítani.

"Egy jobb ruha önbizalmat ad, nemcsak ki-, hanem befelé is hat" - mondja Karel Blanksma, a Dress for Success segélyszervezet amszterdami vezetője. Az Egyesült Államokból származó ötlet, hogy az álláshirdetésekre jelentkező munkanélkülieket jobb megjelenést biztosító ruhákkal segítsék, nyolc évvel ezelőtt honosodott meg - a szolgálat ma már tíz városban működik. Szükség is van rá, mert az elmúlt évek kiváló gazdasági eredményei ellenére a 2006-os adatok szerint több mint 600 ezer holland háztartás, a lakosság úgy kilenc százaléka él a létminimumon vagy az alatt.

Bár európai szinten Hollandia - Dánia, Finnország, Németország és Svédország mellett - szegénységi mutatói a legjobbak, de már a válság előtt is sűrűn lehetett hallani egy új alsó osztály kialakulásának veszélyéről.

A mély

Az átlagpolgárnak a szegénység elsősorban a kábítószerfüggőket, a hajléktalanokat, az illegális bevándorlókat jelenti. Kormányzati szinten is csak a kilencvenes évek közepe óta tapasztalható törekvés tudatos szegénységellenes politika kialakítására. 1997 óta a holland statisztikai hivatal és a Szociális és Kulturális Tervhivatal nevű független tudományos intézmény évente összeállított és közzétett "Szegénységmonitor"-a részletes adatokkal mutatja be és elemzi a változásokat.

Rutger Koopmans, a szegénységellenes amszterdami stratégiát kidolgozó bizottság elnöke szerint az önkormányzati képviselők világosan látják ugyan, hogy a probléma létezik, de eddig inkább rátestálták azt valamelyik szakosodott önkormányzati tisztségviselőre. "Mintha nem hinnék el, hogy lehet segíteni."

Hollandiában valaki akkor számít szegénynek, ha a rá eső jövedelem nem haladja meg a segélyezési norma 105 százalékát. A segélyezés az életkor és az életkörülmények függvényében történik. Egy egyedülálló anya például segélyként a minimálbér hetven, egy egyedülálló személy pedig az ötven százalékát kapja, amit a helyi önkormányzat további húsz százalékkal egészíthet ki. Ehhez jönnek még egyéb juttatások (lakbértámogatás, sporttevékenység finanszírozása stb.). A minimálbér ma nettó ezer euró, ami forintra átszámítva nem hangzik olyan rosszul, de a lakbér és a társadalombiztosítás jóval, az átlagos árszint pedig valamivel magasabb, mint Magyarországon. Ennek ellenére a szegénység nem ugyanazt jelenti, mint Magyarországon: itt nincs veszélyben az érintettek fizikai léte. A holland szakértők a szegénység meghatározásánál inkább a társadalmi kirekesztettséget hangsúlyozzák; egy holland szegény a többség által természetesnek tartott - nem feltétlenül létszükségleti - cikkeket, szolgáltatásokat nem engedheti meg magának, és emiatt másodrangúnak és kirekesztettnek érzi magát. Nem telik új ruhára, nyaralásra, nincs számítógépe, nem tudja megfizetni a fogorvost.

Az ilyesfajta kirekesztettség mindig a szegénység "tartozéka" volt, de a kilencvenes években rendkívül felerősödött és egy korábban nem tapasztalt eladósodást generált. Ma Amszterdamban a szegények húsz százaléka görget komolyabb adósságot - ez az arány sokszorosa a tíz vagy húsz évvel ezelőttinek. Az átlagos adósság húszezer euró, a fiatalabb korosztálynál valamivel több. Rutger Koopmans ezt két okra vezeti vissza. A fogyasztói társadalom közvetítette normákra, illetve az emberek pénzügyi kultúrájának hiányára. Koopmans szerint akkor lehet változás, ha az iskolában kötelező tananyaggá teszik a mindennapi életben szükséges pénzügyi ismereteket, és ha a válság hatására, ami a kezdeti optimizmus után ma már egyre komolyabb aggodalmat kelt, változik a gondolkodásmód, a fogyasztás és a haszon maximalizálása helyett a hagyományos értékek és normák megőrzése kerül az első helyre. "Például hiba volt külföldi bankoknak eladni a ABN-Amrót csak azért, mert rekordösszeget kínáltak érte. Az a bank a holland kultúra részét képezte, és ez a szempont fontosabb" - jegyzi meg a korántsem konzervatív Koopmans, aki korábban az ING-nél dolgozott vezető beosztásban.

Bár a statisztikák korrektek és megbízhatóak, nyilván csak azt látják, ami és aki legális, vagyis nem szerepelnek bennük az illegális bevándorlók és azok sem, akik feketén keresik meg a kenyérrevalót. Egyes becslések szerint a láthatatlan tömeg akár négyszázezer háztartást is jelenthet!

Természetesen a "megfogható" kilenc százalék sem homogén massza, a finomabb elemzések azt mutatják, hogy a 600 ezer háztartás körülbelül harmada valódi, mély szegénységben él. Többnyire közülük veszik igénybe az ún. "élelmiszerbankokat", amelyek a vállalatoktól, üzletektől, árusoktól begyűjtött élelmiszereket osztják szét jelképes áron.

Ki a legszegényebb?

Hollandiában a legnagyobb létszámú csoportot a nem nyugati bevándorlók, illetve leszármazottaik és a gyermekeiket egyedül nevelő anyák alkotják. Az előbbiek között kétszer olyan magas a szegények aránya, mint az országos átlag. A legelesettebbek a szomáliaiak, az afgánok, az irakiak, de az igazi tömeget a marokkóiak, antillaiak, törökök és suriname-iak alkotják. Az utóbbi négy náción belül 38, 32, 30 és 28 százalék a szegények aránya.

Ez utóbbi négy kisebbség élet- és gondolkodásmódja között hatalmas különbségek vannak - még az iszlám sem igazi összekötő kapocs, mert egy suriname-i muzulmántól majdnem olyan távol áll a török vagy marokkói iszlám, mint a többi vallás -, de az mindenképp összeköti őket, hogy a többség alacsony iskolázottságú és így esélye sincs, hogy jól kereső álláshoz jusson. E kiinduló helyzetet az olyan csoportsajátosságok színezik, mint az egykeresős családmodell (a török és marokkói asszonyok többsége még mindig otthon tevékenykedik), a tökéletlen nyelvtudás (a törököknél és főként a marokkóiaknál még a sokadik generáció többsége is a szülőhazából hoz feleséget vagy férjet), a rokkantnyugdíjasok magas aránya (az első török és marokkói bevándorlók a legnehezebb fizikai munkákat végezték), a jobb állami nyugdíjhoz szükséges évek hiánya.

A szegénység másik stabil oszlopát - mint valószínűleg sok más országban - az egyedülálló anyák alkotják. Bár egyre több a dolgozó nő - Hollandiában nagyon sokáig tartotta magát a családanya/háziasszony modell -, 1970 és 1990 között az alacsony jövedelműek között megduplázódott az arányuk, így a válás az alacsonyabb rétegekben automatikusan a szegénység kialakulásához vezetett. Bár ilyen helyzetbe nemcsak bevándorlók kerülnek, érdemes külön kiemelni a suriname-i kreol és a Curacaóról származó antillai nők magas számát. Az előbbiek 26, az utóbbiak 43 (!) százaléka neveli egyedül a gyermekét, ami a családi kötöttségeket nem kedvelő sajátos "macsó" kultúra következménye.

Magyarországi tapasztalatai alapján az ember azt várná, hogy a szegények között magas a nyugdíjasok aránya, ám az elmúlt évtizedek jólétének köszönhetően nekik az átlagnál jobb esélyük van rá, hogy ne csússzanak le. Más kérdés, hogy a válság ezen még változtathat. Nem tudni, milyen következménnyel jár, ha tömegesen küldik idő előtt nyugdíjba a munkavállalókat, ha - ahogy azt tervezik - öt évre befagyasztják a nyugdíjakat, és megváltoztatják a számukra előnyös adózási szabályokat. Persze a bevándorlók és az őshonos hollandok közötti különbség itt is létezik, sőt itt létezik csak igazán, hisz a nem nyugati bevándorló nyugdíjasháztartások fele a szegény kategóriába tartozik.

Hollandiában a közelmúltig megkérdőjelezhetetlen volt, hogy a munka(hely) kiemeli az embert a szegénységből. Az elmúlt évek tapasztalatai azonban nem igazolják ezt. Bár a '90-es években majd egymillió új munkahely létesült, a szegények jó része vagy nem tudta hosszú távon megtartani a munkahelyét, vagy nem keres(ett) eleget ahhoz, hogy ténylegesen ki tudjon lépni a veszélyes zónából. Ráadásul ez utóbbi következményeként itt is működik az ismert csapda, amikor az alacsony fizetésért nem érdemes lemondani a segélyről és különböző támogatásokról, amit adott esetben akár némi feketemunka is kiegészíthet. Egy nemrég végzett felmérésben a megkérdezettek negyede válaszolta, hogy igénybe vesz feketén nyújtott szolgáltatásokat. A munkavállalói oldalon persze jóval kevesebben mondták, hogy nem regisztrált szolgáltatásokat nyújtanak.

Mindezek következtében egyre több a tartósan - három évnél hosszabb ideig - szegénységben élők aránya. Amszterdamban például csupán a szegények negyede mutat pozitív mobilitást.

Kijárat

De a nagyvárosok általában is az átlagnál sokkal rosszabb mutatókkal rendelkeznek, így a probléma megoldását célzó új kezdeményezések is ott születnek. Most épp Amszterdamban, ahol minden ötödik lakos és a kiskorú gyerekek 28 (!) százaléka a szegénységi küszöb alatt él. A város, ha a bizottsági javaslatok valóra válnak, igazi szegénységellenes offenzívát indít, ami oly módon vezetné ki az embereket a szegénységből, hogy aktív részvételt követel tőlük és megosztja a felelősséget. A két fél között egyfajta szerződés jön létre, amelyben a segítendőnek nem az a legfőbb feladata, hogy bizonyítsa szociális juttatásokra való jogosultságát, hanem az, hogy vállalja a kitöréshez szükséges erőfeszítéseket. "Megkérdezzük: mit tehetünk azért, hogy Ön a saját erejéből kijusson ebből a helyzetből?" - fogalmazza meg Koopmans a stratégiát. A bizottság által kitűzött cél - "öt év múlva legyen feleennyi szegény" -, inkább irányadó. "Eddig csillapítani akarták a szegénységet, de nem tették fel a kérdést, mit nyújtsunk ahhoz, hogy az emberek kiverekedjék magukat a bajból."

Az új stratégia társadalmi szintre emelné a szegénység elleni harcot, ami a hetvenes évek óta egyértelműen állami feladat volt. "Bár Hollandiában hosszú hagyománya volt és van az önkéntes munkának, a többség az adó befizetésével letudja a rá eső részt, és minden további teendőt az államra bíz. Pedig egy munkaadónak sem jó, ha szegény városban kell tevékenykednie, és egy tehetős polgárnak sem öröm, ha a szegénység lepusztítja a környezetét" - érvel a bizottsági elnök, aki szerint változtatni kell az önkormányzat hozzáállásán is, mert "az elmúlt két évtizedben az állam némi lenézéssel kezelte a karitatív kezdeményezéseket. "Nevetséges, ha az állam nem fog össze a rengeteg, jó magánkezdeményezéssel. Új társadalomtudatot, új összetartozás-érzést kell teremteni, mert az a 90-es években némiképp meggyengült" - állítja Koopmans, és abban bízik, hogy a válság annyi haszonnal biztos jár, hogy ebbe az irányba tereli az emberek gondolkodását: "Szolidaritás nélkül nem megy."

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.