100 ezer forintos fejpénzért toboroz a BKV

Lokál

Hozz magaddal egy embert sofőrnek! - kérleli kollégáit 100 ezer forint fejpénzt ígérve a BKV.

Hozz magaddal egy embert sofőrnek! - kérleli kollégáit 100 ezer forint fejpénzt ígérve a BKV. A szakszervezet szerint nem csak a pénz számít, a méltánytalan bánásmód is növeli az elvándorlást, a buszok működésképtelen légkondijait látva pedig azt tanácsolják a cégvezetésnek, hogy lehetőleg ne télre hozassák azokat rendbe.

Komoly fizetéskiegészítéssel ösztönzi munkatársait a fővárosi közlekedési vállalat, ha fejvadászként is dolgoznak neki. A BKV 100 ezer forint „ajánlási díjat” fizet azoknak, akik be tudnak cserkészni egy azonnal kezdeni képes járművezetőt villamosra, trolira vagy autóbuszra. Olyan emberért, aki félúton tart a járművezetői alkalmassághoz – megvan a buszvezetői jogosítványa, de nincsen úgynevezett GKI vizsgája – 80 ezer üti a markát az élelmes békávésnak. A legkevesebb a 60 ezres fejpénz: ez olyan gyakornokért jár, akinek csak teherautóra van jogsija, de még tanítani kell a D kategóriás jogsihoz, vagy kiképezni trolibuszra vagy villamosra. A trolibuszvezetői 6 hónap, a villamosvezetői tanfolyam összesen 9 hónap.

„Nemcsak járművezőtekből, hanem a műszaki dolgozókból is hiány van. Hiába támogatja a városvezetés anyagilag is a BKV-t, sajnos a pénz nem minden” – mondta a Narancsnak Szabó István, a BKV egyik szakszervezetének vezetője. A Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének (BTDSZ) elnöke szerint a dolgozókkal szembeni méltányos, emberi bánásmód is hiánycikk a cégénél. „Információm szerint még mindig vannak olyan középvezetők, tisztelet a kivételnek, akik a szabadságot és a pihenő napot nem a hatályos jogszabályok szerint adják ki. Vannak olyan munkatársaink, akiknek a beosztása véleményem szerint embertelen, mert elviselhetetlen terhet raknak rájuk” – mondta a Narancsnak a BTDSZ elnöke.

A fejpénzes toborzási akció a BKV nyári módszere. Tavaly júniusban ugyanezekkel tarifákkal próbálta motiválni kollégáit a cég a hatékonyabb fejvadászatra. A munkaerőhiány egyébként nem csak a sofőrökre vonatkozik: jelenleg 32 munkakörben keresnek dolgozókat, például mérnököket és titkárnőt is. A kétkezi műszaki dolgozók hiánya azonban kétségtelenül a legnyilvánvalóbb: információink szerint a BKV egyik járműtelepén 7 karbantartóból 6 kilépett – csekély képzelőerő kell hozzá, milyen hatása van ez a buszok állapotára. A hétvégén az utasok már a bőrükön érezhették a szakemberhiányt, több buszt működésképtelen klímaberendezésekkel adtak forgalomba. A Közlekedő Tömeg Egyesület felvételén az egyik járműben 33 fokot mértek pénteken az utastérben. Az RTL Klub megkeresésére a BKV nem árulta el, mekkora a rossz klímával közlekedő buszok aránya, csak annyit közöltek, hogy "a szezon előtt mindig ellenőrzik a járművek klímáit, a hibákat pedig a lehető leghamarabb kijavítják."

Szabó István ezzel kapcsolatban megjegyezte: jobb lenne mind utasoknak, mind járműveztetőknek, ha az érintett műszakvezető nem télre, hanem időben, nyárra csináltatná meg a légkondit egyes járműveken. A szakszervezeti vezető nem látja, hogy jobb lenne a helyzet, mint tavaly, amikor októberre sikerült megjavítani a trolikon a klímákat. „Sajnos, úgy néz ki, hogy télre megcsináltatjuk a klímát, nyárra meg a fűtést” – vonta le a következtetést Szabó.


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.