125 éve jött létre a budapesti vásárcsarnok-hálózat

Lokál

1897. február 15-én nagy napra ébredt Budapest népe. Egyszerre öt helyen öltött testet a hagyományos piac megújulását jelképező vásárcsarnok intézménye.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2022. február 24-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Minden bizonnyal botrányt okozott volna 1934-ben, ha valaki Budapesten a Matuska utca elnevezést ajánlja, ami három évvel a bia­torbágyi vasúti merénylet után valóban ízléstelenség lett volna. Akkor meg különösen, ha e közterületet a vágóhidak vagy a népegészségügyi hivatalok környékén jelölik ki. Mégis Budapest közönsége megérdemelt volna – ahogy megérdemelne most is – egy Matuska utcát. Persze nem a bombás elmebeteg, hanem az 1934-ben elhalálozott Matuska Alajos emlékének adózva.

Közellátás, messzelátás

A későbbi alpolgármester már 1865-ben, a kiegyezés előtt Pest városának szolgálatába állt, a főváros egyesítésekor, 1873-ban kerületi jegyzővé léptették elő. Három év múlva pedig már budapesti tanácsjegyző az ipari, rendészeti és szegényügyi ügyosztályon, s a születő fővárosnak kevés olyan szabályrendelete van, amelynek elkészítésében ne vett volna részt, legyen szó közlekedésről, kávéházról vagy éppen árvízvédelemről. Matuska a későbbiekben az élelmiszer-ellátásra szakosodott, 1885-ben ő alapította a főváros közélelmezési osztályát. A nekrológokban „erélyes, rátarti, erőskezű emberként” jellemzik, de hozzáteszik, hogy szükség is volt mindezen tulajdonságokra; 1934-ben egy valóságos háborús hőst gyászolnak, „a közélelmezés ambiciózus tanácsnokát”, aki egyszerre harcolt Budapest közönségével, iparosaival, kofáival, de a törvényhatósággal is. „Az ilyen küzdelemből csak komoly alkotások születhettek és Matuska Alajosnak sikerült is a későbbi milliós főváros közélelmezésének fundamentumait megteremteni” – jegyzik meg.

Mindez azért érdekes, mert hiába gondoljuk – többnyire joggal –, hogy Budapest születése és gyors fejlődése az élet minden területére kiterjedt, mégsem lehetett tíz éven belül mindent megvalósítani. Noha az 1890-es évek elején már négy pályaudvar fogadta a Budapestre érkező vonatokat, villamos járt a Nagykörúton, minden belvárosi utcasarkon vendéglő vagy kávéház működött, az élelmiszer-közellátás jócskán le volt maradva a nyugati példaképektől. A születő Budapesten hiába volt tekintélyes számú piac, szám szerint 44, csakhogy ezek középkori körülmények között, a korabeli minimális higiéniás elvárásoktól is beláthatatlan messzeségben működtek. Matuska Alajos ennek felszámolását tűzte zászlajára, s szerzett múlhatatlan érdemeket. Nevéhez fűződik a Közvágóhíd kibővítése és modernizálása, a marhavásárok járványügyi felügyeletének megszervezése, korszerűsítése, de közvetve neki köszönhető a Székesfővárosi Vegyészeti és Tápszervizsgáló Intézet és a fővárosi mintaszőlőtelepek létrehozása is, és Matuska volt az, aki kijárta, hogy a fővárosé legyen a sertésvásárok addig magánkézben lévő joga. De a „főváros közélelmezésének fundamentumai” közül a leglátványosabb és legjelentősebb Matuska-alkotás a budapesti vásárcsarnok-hálózat létrehozása volt, amire hosszas huzavona után, csak a millenniumi ünnepeket követően került sor.

 
A Központi Vásárcsarnok 1900 körül
Fotó: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyüjtemény

A piacok zárt építménybe terelésének ideája Nyugat-Európában már a 19. század közepén felvetődött, és nem is csak közegészségügyi okokból. Legalább ennyire fontos volt – ha nem fontosabb – az állandó árusítóhelyek nyomán a bérleti díjak egyszerűbb rendezése, illetve az árusok hatósági ellenőrzése is. Az első ilyen jellegű intézmények Angliában létesültek, de az 1860-as évek végén már Párizsnak, Berlinnek és Bécsnek is voltak vásárcsarnokai, a legismertebbet, a párizsi Les Halles-t Émile Zola 1873-ban megjelent Párizs gyomra című regénye tette világhírűvé. Nem tudni, hogy a művet olvasták-e Budapest újdonsült városatyái, de a korabeli lapok már ekkor képben voltak. „A vásárcsarnokok intézménye egyike a legszükségesebbeknek a nagyvárosok számára; nemcsak biztos központokat teremt az apró üzletnek, de elejét veszi a szemsértő és egészségtelen rondaságnak, mely a régi módú piaczokkal jár. Majdnem minden nagyobb városnak vannak már ilyen vásárcsarnokai, s magyar fővárosunkban, Budapesten is esztendők óta – tervezgetik” – írta például a Magyarország és a Nagyvilág már 1874-ben, az első konkrét lépésekre azonban csak majd’ tíz évvel később került sor.

Jellemző, hogy egy francia mérnök már 1872-ben javasolta, és vállalta is volna egy központi és több kisebb vásárcsarnok megalkotását, s ajánlatát 1885-ben, a város vezetőinek „ébredése után” újból megismételte. De amíg Édouard Besnier de la Pontonerie első javaslata senkit nem érdekelt, a következővel is csak öt évvel később, 1890-ben foglalkozott a Fővárosi Közgyűlés, s intézte el röviden azzal, hogy Besnier ajánlata „annyira általános, hogy annak alapján vele a tárgyalások megindítása nem javasolható”. „Nem bizonyítja, de nem is állítja, hogy valaha valahol vásárcsarnokot épített volna. Párisi és londoni forgalmi viszonyok alapján teszi felületes számításait; a budapesti helyi viszonyokat éppen nem ismeri” – mondta pont Matuska Alajos annak tudatában, hogy ekkor legalább már volt egy olyan közgyűlési határozat, amely a központi vásárcsarnok építését ildomosnak tartotta, sőt már arról is döntöttek, hogy központi és kerületi vásárcsarnokok rendszerét kell létrehozni. Miután Besnier-t végleg ejtették, a terv kidolgozásával a korabeli sztárszakembert, Lechner Lajos középítési igazgatót bízták meg, aki Budapest első általános rendezési tervének előkészítésében, vagy az 1879-es szegedi árvízkatasztrófát követő újjáépítésben is fontos szerepet vállalt, de az ő tervei alapján épült ki az Andrássy út is.

Hazai pálya

Lechner a központi csarnokot a IX. kerületben képzelte el, ahol három lehetséges közterületet vizsgált. A Belvároshoz való közelség mellett a megfelelő vízi, vasúti és városi közlekedést is nélkülözhetetlennek tartotta, így

a Boráros teret, a Duna-parti közraktárakat, illetve a Fővám téri üres telket („sóháztelek”) vette számításba, s végül utóbbit javasolta.

Leg­inkább az szólt mellette, hogy a leendő épület komplett tömb lehet, amely négy oldalról is megközelíthető, illetve az, hogy a tér túloldala már a Belváros. Ami a vasúti csatlakozást illeti, létezett egy iparvágány a leendő vásárcsarnok közelében.

Míg Lechner a Fővárosi Közgyűlés megbízásából, Cziegler Győző építész, egyetemi tanár Matuska személyes megbízásából készített hasonló felmérést, s jutott ugyanarra a következtésre, mint a középítési igazgató. A két szakember között a kerületi fiókcsarnokok „fekvését” illetően sem volt vita: Terézvárosban a Hunyadi teret, Erzsébetvárosban az István (ma Klauzál) teret, Lipótvárosban a Hold utcát, Józsefvárosban a Rákóczi teret, a Vízivárosban pedig a Bomba (ma Batthyány) teret javasolták. A leendő vásárcsarnokok helyszíneit 1891-ben a Fővárosi Közgyűlés is jóváhagyta, s egy évvel később a nemzetközi tervpályázatot is kiírták a központi vásárcsarnok épületére. A korszak hasonló pályázataival szemben a kiírók a praktikus megfontolásokat sokkal inkább szem előtt tartották, mint a reprezentációt. Összesen kilenc terv érkezett: a négy magyar mellett két német, egy francia, egy cseh és egy bolgár, ám ez is elegendő volt arra, hogy a Magyar Mérnök és Építész Egylet tiltakozzék a külföldi túlsúly miatt. A csekély érdeklődést indokolta az is, hogy a kiírók 22 pontos feltételrendszert szabtak, pontosan megjelölték a kocsi- és gyalogutak méretét, a vasúti pálya helyét, az árusítóhelyek számát és funkcióit, sőt azt is, hogy a csarnokot alagút kösse össze a Dunával. Ugyancsak kötelezően írták elő a vasszerkezetes eljárást, de különös jelentőséget tulajdonítottak a világításnak, a hőszigetelésnek és a szellőzésnek. A zsűrit a vásárcsarnokok iránti elköteleződés legfontosabb alakjai, Matuska, Lechner, Cziegler és Kamermayer Károly polgármester mellett a legjelesebb hazai építészek, Steindl Imre, Hauszmann Alajos, illetve német és francia szakértők alkották, nem csoda, hogy mindjárt három pályaművet is első díjjal jutalmaztak.

Ám mivel a párizsi és lipcsei építészek mellett Pecz Samu műegyetemi tanár terve volt a harmadik aranyérmes, a hazai pálya előnye okán ő kapta a megbízatást.

Mégsem az eredeti pályamű valósult meg, Pecz egy évvel később tornyokkal és nagyobb pincével egészítette ki a tervét, ami jócskán megnövelte a költségeket és újabb, hosszas huzavonák előtt nyitott kaput. Ehhez nagyban hozzájárult, hogy a szintén nyertes franciák felajánlották, hogy olcsóbban valósítják meg tervüket, majd a belügyminiszter állt elő azzal, hogy mégis jobb lenne, ha a Boráros téren épülne a vásárcsarnok. Az építkezés végül csak 1894 végén indulhatott – az egy évvel korábbi Pecz-terv szerint. Ekkor még úgy tűnt, hogy a millenniumi ünnepségekre időzíthetik a nyitást, ezt azonban egy szerencsétlen tűz­eset megakadályozta. Az átadásra végül 1897. február 15-én, este 8 órakor került sor, ahol a miniszterelnök arról beszélt, hogy a magyar kormány „mindig örömmel szemlélte” Budapest fejlődését. „Az e nagy közérdeknek szolgáló intézmény megnyitási ünnepélyén is örömmel jelentünk meg azon reményben és mindenesetre azzal a kívánsággal, vajha e csarnokok a nagyfontosságú kérdés üdvös megoldásával állandó emeltyűivé válnának szép fővárosunk folytonos emelkedésének” – jelentette ki Bánffy Dezső a résztvevők éljenzése közepette.

Bánffy miniszterelnök nem véletlenül használt többes számot a megnyitón. Az I. számú központi csarnokkal egy napon egy kivétellel a kerületi fiókcsarnokok is megnyíltak – a Fővám térinél jóval kisebb területen. Bár az arculatuk, elrendezésük hasonló volt, a kivitelezők különféle építészeti megoldásokat alkalmaztak.

És a többi

Az erzsébetvárosi III. számú csarnoknak például csak két bejáratot építettek (a mai Klauzál téren és az Akácfa utcában), sőt második szintjétől bérházként működött, s két oldalról bérházak fogták közre. Jellemző, hogy ezekre a csarnokokra tervpályázatot sem írtak ki, a Klauzál téri mellett a Rákóczi térit (II. számú) a Központi Mérnöki Hivatal emberei, a Hunyadi téri (IV. számú) és a Hold utcai (V. számú) csarnokokat pedig maga Cziegler Győző tervezte. E kisebb csarnokok – miként az 1906-ra elkészült Batthyány téri VI. számú – kezdetben maximálisan beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, és pár évtizeden át valóban a korszerű közellátást testesítették meg.

A központi csarnokról azonban – hiába volt négyszer-ötször nagyobb a fiókoknál – már közvetlenül az átadás után kiderült, hogy a több mint 10 ezer négyzetméteres terület is kevés Budapest gyomrának. Mivel a Fővám téri létesítmény nemcsak lakossági, de nagybani piacként is működött, már közvetlenül a századforduló után annyira zsúfolttá vált, hogy sokan életveszélyesnek kiáltották ki. Noha Pecz Samu műve ellen esztétikai kifogások nem merültek fel, az hamar bebizonyosodott, hogy a méretezés a lehető legszerencsétlenebb: a csarnok ahhoz nagy, hogy kizárólag nagybani vagy kizárólag fiókpiac legyen, de a kettő együtt nem ideális. Nem csoda, hogy a csarnok igazgatója, Ziegler Nándor különféle áthidaló megoldások sorát ajánlotta a decentralizációtól kezdve egy közeli fiókcsarnok építésén át az épületen kívüli pavilonos terjeszkedésig, sőt a közeli közraktárak más irányú hasznosításáig, ám a Nagyvásártelep 1932-es megnyitásáig nem történt érdemi változás. Nem így az elmúlt 60 évben. A vasúti pályát megszüntették, miként az élő baromfi árusítását is, és a Dunához vezető alagút is feleslegessé vált a hajóforgalom átalakulása miatt. A hatvanas években „stílustörő” liftek és árusítóhelyek létesültek, a főbejárat előtti részt árkádosították. Rekonstrukcióját már az 1980-as évek elején fontolgatták, de a munka csak 1991-ben kezdődött meg. Az 1994-ig tartó felújítás sikerét mutatja, hogy azóta számos nemzetközi építészeti elismerésben részesült, a legnagyobb csoda mégis az, hogy – szemben a Batthyány és Klauzál téri fiókokkal – eredeti funkcióját is sikerült megőrizni. Ráadásul úgy, hogy közben kihagyhatatlan turistalátványossággá vált.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.