25 éves a Budapesti Planetárium: Határon a csillagos ég

  • - legát -
  • 2002. augusztus 29.

Lokál

Az első műsor 1977. augusztus 20-án volt a népligeti létesítményben. Azóta mintegy hetven új csillagászati-űrkutatási bemutatót tartottak, több mint huszonötezer alkalommal. A jubileumi előadáson Gy. Németh Erzsébet gyermekotthonban élőket látott vendégül. A főpolgármester-jelölt megígérte, mindent elkövet annak érdekében, hogy kicseréljék az elavult, 1968-ban gyártott vetítőberendezést, a főváros pedig támogassa, hogy az általános iskolások fél áron tekinthessék meg a programokat.

Az első műsor 1977. augusztus 20-án volt a népligeti létesítményben. Azóta mintegy hetven új csillagászati-űrkutatási bemutatót tartottak, több mint huszonötezer alkalommal. A jubileumi előadáson Gy. Németh Erzsébet gyermekotthonban élőket látott vendégül. A főpolgármester-jelölt megígérte, mindent elkövet annak érdekében, hogy kicseréljék az elavult, 1968-ban gyártott vetítőberendezést, a főváros pedig támogassa, hogy az általános iskolások fél áron tekinthessék meg a programokat.Noha a kupolás építményt is így nevezik, a planetárium valójában egy olyan optikai berendezés, amely a csillagos égboltot, a bolygók mozgását és a különféle csillagászati jelenségeket szemlélteti. Az elsőt a húszas években készítették el a németországi Zeiss Művekben.

Ellopták, tanakodtak

A német premiert követően több mint ötven évet kellett várni, hogy Magyarországon is legyen komoly planetárium. A hazai történet azonban a harmincas évek végére nyúlik vissza, főszereplője Kulin György csillagász, aki már a második világháborút megelőzően javasolta egy planetárium beszerzését. Hosszas kilincselés után az ötletet végül a hadsereg karolta fel - Kulinnak ugyanis sikerült meggyőznie az illetékeseket, hogy egy ilyen műszer hasznos navigációs berendezés is. A negyvenes évek elején megrendelt planetáriumot a Zeiss Művek 1944-ben (!) készítette el, ami meg is érkezett Budapestre, a Nyugati pályaudvarra, ám innentől kezdve sorsa ismeretlen. Szemtanúk állították, hogy Szombathely környékén optikákkal labdázó gyerekeket láttak, gyanús volt az is, hogy a háború után, Brazíliában felavattak egy Zeiss-planetáriumot, de a rejtélyre azóta sem találtak minden kétséget kizáró magyarázatot.

Kulin György a háborút követően ismét kezdeményezte egy planetárium beszerzését. Több mint húsz év alatt csupán annyit sikerült elérnie, hogy az 1961-es BNV-n bemutatott, ún. "kisműszert" az akkor már keletnémetnek számító Zeiss "baráti alapon" nem vitte haza. Noha a csillagász azt szerette volna, ha a berendezést a Gellért-hegyen, az Uránia Csillagvizsgáló mellett állítják fel, a műszer mégis a Vidám Parkba került, ahol 1968-ig működött.

De ekkor már úgy tűnt, Kulin fáradozásai sikerrel járnak: a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat (TIT) megrendelt egy komoly berendezést az NDK-ból, ami 1969-ben érkezett meg Budapestre. Nyolc évig azonban dobozban maradt, mivel nem tudták eldönteni, hogy az Universal-VI típusú műszert hol állítsák fel, a Gellért-hegyen vagy a Népligetben. A népligeti elhelyezést azzal indokolták, hogy a területet akkoriban - a Városliget ellenpólusaként - valamiféle kultúrparkká kívánták átalakítani, aminek az akkor még Magyar Planetáriumnak (a hivatalosan végül a TIT Budapesti Planetáriumának) nevezett létesítmény csupán az első eleme lett volna.

Tudományos, fantasztikus

Az 1977. augusztus 20-i megnyitót hatalmas érdeklődés előzte meg, a pénztárnál hosszú sorok kígyóztak, mindenki a főváros új látványosságára volt kíváncsi. Igaz, hogy a kezdeti lelkesedés már a második évben csökkent, ám így is több mint tíz éven keresztül ötvenszázalékos volt az előadások látogatottsága, ami tudományos-ismeretterjesztő műsorokról lévén szó, igen magas arányt jelent. Hasonlóan más közművelődési intézményekhez, a Planetárium működését is jelentősen támogatta az állam, 1977-1991 között negyven alkalmazott dolgozott itt, és a belépőkért még 1988-ban is csak 25 forintot kellett fizetni. A létesítmény népszerűségét növelte, hogy a szórakoztató műfajnak is helyet biztosítottak, a Lézerszínház - mint "albérlő" - a nyolcvanas évek elejétől kezdve itt mutatja be produkcióit, de 1985-1993 között a Planetáriumban működött az ún. Sci-fi Színház is. Kétségtelenül ez az időszak volt a "aranykor", a Planetáriumot tévé-reklámok, plakátok, kártyanaptárak hirdették, Planetárium Füzetek címmel ismeretterjesztő sorozatot adtak ki, 1977-1987 között negyvenöt különböző előadás született.

A rendszerváltást követően azonban a Planetárium is olyan helyzetbe került, mint sok más hasonló létesítmény: az állam "elzárta a csapot", drasztikusan csökkenteni kellett a létszámot, jegyárat kellett emelni. A látogatottság a huszonöt százalékra csökkent, az elmúlt tizenöt évben alig húsz új bemutatót tartottak, igaz, ezek közül az egyiket, az 1999-es Napfogyatkozás című előadást legalább akkora érdeklődés kísérte, mint az 1977-es megnyitót.

"Már annak is örülhetünk, hogy egyáltalán működtetni tudjuk a Planetáriumot - mondta dr. Horváth András igazgató. - Költségvetésünknek mindössze négy százaléka az állami támogatás, a többit magunknak kell előteremteni. Ráadásul a jegyeket még így is 160 forinttal olcsóbban adjuk az önköltségi árnál, csupán azért, hogy ne veszítsük el a közönségünket. Nem ismerek még egy planetáriumot, legalábbis a nyugati világban, ami ilyen mostoha körülmények között működne. Az ilyen létesítmények sehol sem nyereségesek, költségvetésük kétharmad részét általában az állam és a város biztosítja, és csupán egyharmad rész a jegyárbevétel."

Másfél milliárd

A Budapesti Planetárium az itt dolgozók lelkesedésének köszönhetően a nehézségek ellenére is bátran vágna neki a következő negyedszázadnak. Csakhogy néhány éven belül halaszthatatlanná válik magának a planetárium-műszernek a cseréje, ez pedig mai áron másfél milliárd forintos beruházást jelentene. "Ezt az összeget saját erőből lehetetlen előteremteni, állami segítségre lesz szükség" - mondta az igazgató, aki abban bízik, hogy időben sikerül meggyőznie a döntéshozókat az új eszköz beszerzésének szükségességéről.

Gy. Németh Erzsébetet már sikerült meggyőzni.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.