25 éves a Budapesti Planetárium: Határon a csillagos ég

  • - legát -
  • 2002. augusztus 29.

Lokál

Az első műsor 1977. augusztus 20-án volt a népligeti létesítményben. Azóta mintegy hetven új csillagászati-űrkutatási bemutatót tartottak, több mint huszonötezer alkalommal. A jubileumi előadáson Gy. Németh Erzsébet gyermekotthonban élőket látott vendégül. A főpolgármester-jelölt megígérte, mindent elkövet annak érdekében, hogy kicseréljék az elavult, 1968-ban gyártott vetítőberendezést, a főváros pedig támogassa, hogy az általános iskolások fél áron tekinthessék meg a programokat.

Az első műsor 1977. augusztus 20-án volt a népligeti létesítményben. Azóta mintegy hetven új csillagászati-űrkutatási bemutatót tartottak, több mint huszonötezer alkalommal. A jubileumi előadáson Gy. Németh Erzsébet gyermekotthonban élőket látott vendégül. A főpolgármester-jelölt megígérte, mindent elkövet annak érdekében, hogy kicseréljék az elavult, 1968-ban gyártott vetítőberendezést, a főváros pedig támogassa, hogy az általános iskolások fél áron tekinthessék meg a programokat.Noha a kupolás építményt is így nevezik, a planetárium valójában egy olyan optikai berendezés, amely a csillagos égboltot, a bolygók mozgását és a különféle csillagászati jelenségeket szemlélteti. Az elsőt a húszas években készítették el a németországi Zeiss Művekben.

Ellopták, tanakodtak

A német premiert követően több mint ötven évet kellett várni, hogy Magyarországon is legyen komoly planetárium. A hazai történet azonban a harmincas évek végére nyúlik vissza, főszereplője Kulin György csillagász, aki már a második világháborút megelőzően javasolta egy planetárium beszerzését. Hosszas kilincselés után az ötletet végül a hadsereg karolta fel - Kulinnak ugyanis sikerült meggyőznie az illetékeseket, hogy egy ilyen műszer hasznos navigációs berendezés is. A negyvenes évek elején megrendelt planetáriumot a Zeiss Művek 1944-ben (!) készítette el, ami meg is érkezett Budapestre, a Nyugati pályaudvarra, ám innentől kezdve sorsa ismeretlen. Szemtanúk állították, hogy Szombathely környékén optikákkal labdázó gyerekeket láttak, gyanús volt az is, hogy a háború után, Brazíliában felavattak egy Zeiss-planetáriumot, de a rejtélyre azóta sem találtak minden kétséget kizáró magyarázatot.

Kulin György a háborút követően ismét kezdeményezte egy planetárium beszerzését. Több mint húsz év alatt csupán annyit sikerült elérnie, hogy az 1961-es BNV-n bemutatott, ún. "kisműszert" az akkor már keletnémetnek számító Zeiss "baráti alapon" nem vitte haza. Noha a csillagász azt szerette volna, ha a berendezést a Gellért-hegyen, az Uránia Csillagvizsgáló mellett állítják fel, a műszer mégis a Vidám Parkba került, ahol 1968-ig működött.

De ekkor már úgy tűnt, Kulin fáradozásai sikerrel járnak: a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat (TIT) megrendelt egy komoly berendezést az NDK-ból, ami 1969-ben érkezett meg Budapestre. Nyolc évig azonban dobozban maradt, mivel nem tudták eldönteni, hogy az Universal-VI típusú műszert hol állítsák fel, a Gellért-hegyen vagy a Népligetben. A népligeti elhelyezést azzal indokolták, hogy a területet akkoriban - a Városliget ellenpólusaként - valamiféle kultúrparkká kívánták átalakítani, aminek az akkor még Magyar Planetáriumnak (a hivatalosan végül a TIT Budapesti Planetáriumának) nevezett létesítmény csupán az első eleme lett volna.

Tudományos, fantasztikus

Az 1977. augusztus 20-i megnyitót hatalmas érdeklődés előzte meg, a pénztárnál hosszú sorok kígyóztak, mindenki a főváros új látványosságára volt kíváncsi. Igaz, hogy a kezdeti lelkesedés már a második évben csökkent, ám így is több mint tíz éven keresztül ötvenszázalékos volt az előadások látogatottsága, ami tudományos-ismeretterjesztő műsorokról lévén szó, igen magas arányt jelent. Hasonlóan más közművelődési intézményekhez, a Planetárium működését is jelentősen támogatta az állam, 1977-1991 között negyven alkalmazott dolgozott itt, és a belépőkért még 1988-ban is csak 25 forintot kellett fizetni. A létesítmény népszerűségét növelte, hogy a szórakoztató műfajnak is helyet biztosítottak, a Lézerszínház - mint "albérlő" - a nyolcvanas évek elejétől kezdve itt mutatja be produkcióit, de 1985-1993 között a Planetáriumban működött az ún. Sci-fi Színház is. Kétségtelenül ez az időszak volt a "aranykor", a Planetáriumot tévé-reklámok, plakátok, kártyanaptárak hirdették, Planetárium Füzetek címmel ismeretterjesztő sorozatot adtak ki, 1977-1987 között negyvenöt különböző előadás született.

A rendszerváltást követően azonban a Planetárium is olyan helyzetbe került, mint sok más hasonló létesítmény: az állam "elzárta a csapot", drasztikusan csökkenteni kellett a létszámot, jegyárat kellett emelni. A látogatottság a huszonöt százalékra csökkent, az elmúlt tizenöt évben alig húsz új bemutatót tartottak, igaz, ezek közül az egyiket, az 1999-es Napfogyatkozás című előadást legalább akkora érdeklődés kísérte, mint az 1977-es megnyitót.

"Már annak is örülhetünk, hogy egyáltalán működtetni tudjuk a Planetáriumot - mondta dr. Horváth András igazgató. - Költségvetésünknek mindössze négy százaléka az állami támogatás, a többit magunknak kell előteremteni. Ráadásul a jegyeket még így is 160 forinttal olcsóbban adjuk az önköltségi árnál, csupán azért, hogy ne veszítsük el a közönségünket. Nem ismerek még egy planetáriumot, legalábbis a nyugati világban, ami ilyen mostoha körülmények között működne. Az ilyen létesítmények sehol sem nyereségesek, költségvetésük kétharmad részét általában az állam és a város biztosítja, és csupán egyharmad rész a jegyárbevétel."

Másfél milliárd

A Budapesti Planetárium az itt dolgozók lelkesedésének köszönhetően a nehézségek ellenére is bátran vágna neki a következő negyedszázadnak. Csakhogy néhány éven belül halaszthatatlanná válik magának a planetárium-műszernek a cseréje, ez pedig mai áron másfél milliárd forintos beruházást jelentene. "Ezt az összeget saját erőből lehetetlen előteremteni, állami segítségre lesz szükség" - mondta az igazgató, aki abban bízik, hogy időben sikerül meggyőznie a döntéshozókat az új eszköz beszerzésének szükségességéről.

Gy. Németh Erzsébetet már sikerült meggyőzni.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.