helyrajzi szám

A Karolina úti buszvégállomás  

Lokál

Az 1932. január 25-én indított 12-es busz a Boráros tértől a Vígszínházig közlekedett a Nagykörúton, vagyis olyan útvonalon, ahol akkor már több mint negyven éve villamos is járt.

Nem csoda, hogy pár nappal később már özönlöttek a panaszok, hogy ebben a formában nincs rá szükség, hosszabbítsák meg, vigyék át Budára. Ennek nyomán már márciusban a Bem József utcáig, májusban pedig a Széna térig járt az új busz, amely nemcsak gyorsabb volt a villamosnál, de jóval drágább is. A járat gazdájának, a Székesfővárosi Autóbusz Üzemnek azonban így is megérte a körúti kaland, és a 12-es hamarosan az egyik legismertebb és legforgalmasabb viszonylattá nőtte ki magát. A negyvenes években a Széll Kálmán tér lett a végállomása, utána majd’ húsz évig változatlan útvonalon haladt.

De 1961 áprilisában meghosszabbították, és maratoni körforgalmi járattá vált: a Bor­áros tértől a Petőfi hídon át, a Kosztolányi Dezső érintésével, a Karolina úton jutott el a Villányi útig, majd az akkor még nem létező BAH-csomópont és a Déli pályaudvar érintésével a Moszkva téri régi végállomásig; onnantól régi útvonalát járta. Ugyanekkor a korábbi „Boráros tér – Moszkva tér” táblákat a 12A jelzésű betétjárat kapta, a 12-esnek pedig a Karolina úton jelölték ki a végállomását, és mivel az új járat innen indult, és ide érkezett, irányjelző táblájára azt írták, hogy „Karolina út – Karolina út”. De valójában nem volt klasszikus végállomás. A formátum a hagyományos buszmegállókat idézte: leszúrtak az utca két oldalán egy-egy megállótáblát, amivel nagyjából el is intézték a dolgot. Azért csak nagyjából, mert a Karolina út 2. számú lakóház földszinti üzlethelyiségében ún. tartózkodót is berendeztek a járművezetőknek, hiszen nem várhatta el tőlük azt senki, hogy teljes munkaidejükben – pihenő nélkül – körözzenek a busszal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."