Obszcén műkincsek Nápolyban

A kéj szobájában

  • Teller Katalin
  • 2017. július 22.

Lokál

Mi kerülhet elő a föld alól, amelybe egy egész szakma belepirul? A nápolyi Gabinetto Segretót hol lezárták, hol befalazták, hol a létezéséről sem akartak tudni, hol az ördög művének tekintették. A Vatikán hiába szörnyülködött, a Titkos Szobát és a benne található valamennyi obszcenitást 2000 óta bárki megcsodálhatja.

Budapest, büntető járásbíróság, 1913. A deresedő halántékú Franz von Bayros márki még a zötykölődést is vállalta a Bécs–Budapest vonalon, csak hogy személyesen is megjelenhessen a megbotránkoztató képei miatt indított per tárgyalásán. Egy évvel korábban Siklóssy László, a jeles pesti lokálpatrióta és műkereskedő egy elfüggönyözött, sőt szekrénnyel eltorlaszolt helyiségben mutatta be gondosan megválogatott közönségének Bayros pikáns képeit, a kivételezett társaságba azonban két detektívnek és Nagy Károly rendőrtanácsosnak is sikerült beszivárognia. Noha két látogató is úgy kommentálta a titkos tárlatot, hogy „ennél nagyobb disznóságot is láttunk, ezért nem volt érdemes beiratkozni”, Nagy mégis feljelentést tett, és a szeméremsértés gyanújával indított eljárás bírósági szakaszba lépett.

A felkért szakértői stáb nevében a nagy tekintélyű színi- és műkritikus, Keszler József kelt Bayros védelmére. Védőbeszédében fontos szerephez jutottak a művészettörténet pucér alakokhoz vonzódó nagyjai és a középületeken is megcsodálható erotikus jelenetek, a Louvre pikáns műtárgyai és a nápolyi Gabinetto Segreto, vagyis a Titkos Szoba gyűjteménye is. A mérce csakis a művészi minőség lehet, nem pedig a képi ábrázolás tárgya – érvelt határozottan a bírósági szakértőként fellépő műkritikus.

Azt nem tudjuk, Keszler járt-e a 18. század második fele óta létező Titkos Szobában, amelyet akkoriban – egészen 2000-ig – külön engedéllyel lehetett csak látogatni. A híres nápolyi gyűjtemény, amelyben főleg a pompeji és a herculaneumbeli ásatások obszcénnak ítélt leletei láthatók, először Garibaldinak köszönhetően nyílt meg a nagyközönség előtt 1860-ban. Persze csak átmenetileg és csak megszorításokkal. Gyerekek nem léphettek be, nőknek és egyházi személyeknek engedélyt kellett szerezniük. Az itáliai szabadságharcos, ha csak ideig-óráig, de feloldotta a több mint kétszáz „obszcén tárgy kabinetjének” zárlatát, amely még 1819-ben, a később trónra lépő I. Ferenc megbotránkozása nyomán lépett érvénybe. Harminc évre rá, biztos, ami biztos, be is falazták a bűnös szobát. Ám ahogy az lenni szokott, kiskapukból nem volt hiány a vissza-visszatérő tiltások idején sem: külön belügyminisztériumi vagy múzeumigazgatói engedéllyel a Titkos Szoba kapui is megnyíltak. Ilyen papírt boldog-boldogtalan kérvényező kaphatott, ha felnőtt férfi volt, és a zsebében támogatói nyilatkozat is lapult. Efféle kiskapus technikákkal nagyon is éltek a 18–19. század kíváncsi úrfiai: a titkos terem felkeresése szinte kötelező gyakorlattá vált a grand tourok és a Bildungsreisék arisztokrata és nemes ifjai számára. A „tanulmányutak” felajzott résztvevői talán kevésbé jöttek zavarba, mint a Nápoly környéki feltárások 17. századi régészei vagy a múzeumi kultúra korabeli alakítói – ők ugyanis látványosan nem tudtak mit kezdeni az ide zárt műkincsekkel.

Mégpedig azért nem, mert az etruszk, görög és római kultúráról és művészetről kialakított hivatalos képpel köszönőviszonyban sem volt az a jó néhány mozaik, freskó, dombormű, szobor vagy szobrocska, váza, amulett, érem és lakberendezési tárgy, amelyek a kabinetbe kerültek. Ezek ugyanis a szó legszorosabb értelmében leplezetlenül mutatták be a termékenységhez, a testi vágyhoz, a mitikus figurákba vetített, tabumentes kéjhez kapcsolódó tevékenységeket. Szegény szakemberek olyannyira nem tudtak mit kezdeni a föld alól előkerülő pajzán tárgyakkal, hogy az ásatásokat is megjáró nagy művészet­történész, a klasszicizmusalapító Johann Winckelmann első zavarában inkább letagadta az ilyen jellegű tárgyak létezését. A műkedvelő utazók többsége idáig nem merészkedett, nagy erkölcsösségükben ők inkább úgy vélekedtek, hogy a Vezúv kitörése tulajdonképpen arányos isteni büntetés lehetett a már-már nagyüzemi fajtalankodásért. A lényeg, hogy a kereszténység által is megtámogatott antikvitáskép ne sérüljön.

Egy közönségkedvenc a titkos szobából

Egy közönségkedvenc a titkos szobából

 

Holott egyszerűen más szabályok és tiltások vonatkoztak a testi tevékenységekre a Római Birodalom mindennapjaiban, legalábbis a Gabinetto Segreto tanúsága szerint. Számos mai művészet- és művelődéstörténésszel egyetemben Gesztelyi Tamás is úgy látja – erről olvashatunk 1994-ben megjelent tanulmányában is –, hogy a Titkos Szoba ma pornográfnak, de legalábbis szeméremsértőnek ható tárgyai a rómaiak számára csupán a prózai hétköznapok kellékei voltak. Ez ugyanúgy igaz a carrarai márványból kifaragott kecskekisasszonyt meghágó pánra, mint a hermafrodita és a szatír enyelgő kettősére, a csoportos nemi élet gyakorlóira és az azonos neműek közötti aktusok különféle alakzataira. A bordélyházak falaira felvitt képek sem a közmondásos plátói szerelem megéneklését szolgálták, hanem útmutatóként kerültek felfestésre: a „vörös lámpás fürdő” freskói szép példái a falra festett ötletadásnak.

A 18–19. század emberénél leginkább a gigantikus nemi szervvel büszkélkedő, megannyi méretben felvonuló férfialakok és az önmagukban álldogáló falloszok verhették ki leg­inkább a biztosítékot, noha ezek szintúgy nem a korlátlan testi bujaságra vagy a fajtalankodásra való felszólítás üzenetét hordozták, hanem a kalandos eredetű Priaposz kultuszára vezethetők vissza. Dionüszosz és Afrodité fiacskája, akit Héra istennő az anyja hűtlensége miatt látott el méretes fallosszal, számos formában – kertekben fellógatva vagy nyakba akasztva, lámpa formában és harang alakban – hirdette a termékenységet, de egyben madárijesztő funkciót is ellátott, és távol tartotta a rontást. Jóllehet a gyűjtemény gyakorlati élethez kapcsolódó tárgyai épp funk­ciójuknál fogva talán kevésbé mívesek, mint a mitológiai szüzsékre visszanyúló ábrázolások, művelődéstörténeti értékük azonban így is felbecsülhetetlen.

A Gabinetto 2000-ben, a vatikáni véleményvezérek szörnyülködése közepette nyílt meg a nagyközönség számára: a szenzációra éhes közönség annak rendje és módja szerint megrohamozta a sokáig elzárt szobát. A helyzet azóta normalizálódott, a közönség más titkok után nézett, de a kabineten végigvezető katalógus szépen fogy mind a mai napig. Jó hír az is, hogy régi ismerősünket, Siklóssy Lászlót sem feszítették keresztre: a bírósági tárgyalás, amelyben a Titkos Szoba is a védelem erős érvei közt szerepelt – szerencsés véget ért: Siklóssyt felmentették. Szerepet játszhatott ebben a Szépművészeti Múzeum igazgatója is, aki büszkén vallotta meg, hogy Bayros műveiből ők is őriznek egyet, amelyet bárki szabadon megtekinthet. Mindezek fényében a műgyűjtő hajlamú Siklóssy, aki nyolc évvel később többkötetes művet jelentetett meg Budapest erkölcséről, könnyen arra a következtetésre juthatott, hogy a függönyös-szekrényes torlasz talán túlzás is volt.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.