A civil és az üzleti szféra összefogása a holland műemlékvédelemben

A mézeskalács házak újrahasznosítása

  • Wekerle Szabolcs
  • 2018. november 30.

Lokál

Civil kurázsi és kőkemény kapitalizmus: több mint hatvan éve működő sikerrecept a Stadsherstel részvénytársaságé, amely félig közösségi, félig üzleti alapon ment meg értékes épületeket. A modell Magyarországon is izgalmas lehet, minthogy néhány éve gyakorlatilag megszűnt az állami műemlékvédelem.

Hollandiában 1966 óta tízévente végeznek nagy, országos felmérést a keresztény vallásosság mértékéről, az egyházak állapotáról. A God in Nederland (Isten Hollandiában) néven ismert vizsgálatot legutóbb 2016-ban bonyolították le, és bár ebből kiderült, hogy a korábbi, európai szinten is rendkívülinek számító vallástalanodás valamelyest lelassult, de a történelmi egyházak helyzete változatlanul nem nevezhető rózsásnak.

A 17 milliós ország lakóinak 59 százaléka egyáltalán nem jár templomba, alig 32 százalék tagja valamilyen (keresztény) felekezetnek. Mindebből – számos más társadalmi hatás mellett – érdekes urbanisztikai probléma is következik: 2024-ig hetente átlagosan két templomot zárnak be Hollandiában. Az ország római katolikusai úgy számolnak, hogy a ma még működő, nagyjából 1500 templomukból 2025-re alig több mint 500 lesz használatban. De mi történjen ezekkel az olykor több száz éves épületekkel? Aki ellátogat az Amszterdamtól negyed­órányi vonatútra található Zaandijkbe, a település központjában választ kaphat a kérdésre. Legalábbis egyet a lehetséges válaszok közül.

Zaandijk valamivel több mint 8500 lelkes község gyönyörű, ódon házakkal, saját, nemrég nyílt, kézműves söröket gyártó kisüzemmel, a közeli Zaanse Schans (ez Hollókő és a szentendrei skanzen sajátos keveréke, ahol az egyik legnagyobb attrakció a fapapucsmúzeum) látogatóira apelláló szolgáltatásokkal és az országos átlagnak megfelelően szekularizálódó lakossággal. A falu éke a korábban rendkívül széttagolt holland reformátusság egyik ágának otthonául szolgáló templom, amely eredetileg 1640-ben épült, de ma már csak az alapjai ilyen régiek, egy tűzvész után ugyanis az 1800-as évek végén újraépítették.

Ilyen lehet a 21. század

Ilyen lehet a 21. század

Fotó: Ineke Krijt

 

A település egyre zsugorodó protestáns közössége 1971-ben döntött úgy, hogy nem használja tovább templomát, és csatlakozik a szomszéd városka gyülekezetéhez. A zaandijki istenházára ezek után mozgalmas évek vártak: volt kultúrközpont, Twilight Zone néven koncertterem, végül, egyre aggasztóbb állapotában, lézerharcok állandó helyszíne is. 1993 óta üresen állt, és már a lebontásán gondolkodtak. Ez a sok elemében tipikus holland templomsors akkor vett új irányt, amikor a helyi értékmentők 2009-ben elérték, hogy műemlékké nyilvánítsák az épületet, amelyet azután szintén az ő kérésükre az Amszterdamban működő, ám tevékenységét az utóbbi időben a főváros tágabb környezetében is kifejtő Stadsherstel vett gondozásába. A műemlékekre specializálódott társaság neve – magyarul város-helyreállítás – ugyan nem túl fantáziadús, de a története már jóval izgalmasabb ennél.

Az aranykorból

„Amszterdam az egyetemi éveim alatt, az 1960-as években koszos volt, romos, és majd megfulladt az autók áradatában. Úgy tűnt, senkit sem érdekel gyönyörű városunk sorsa. A kiskereskedelem eltűnt a belvárosból, minden üres ingatlant házfoglalók leptek el, a környék, ahol laktam, a kemény drogosok birodalma volt. (...) Később aztán angol befektetők jelentek meg, és kiadási céllal megvásároltak, majd felújítottak néhány lakást. Egyre többen költöztek vissza a városba. A Prinsengracht és a Vijzelstraat sarkán álló blokkot – amelynek állapota tökéletesen jelképezte Amszterdam épített örökségének gyászos helyzetét – az Amszterdami Város-helyreállítási Társaság vette szárnyai alá. Felújították az épületet. Addig még nem is hallottam róluk, de amit tettek, az fantasztikus volt.” Így emlékezik Ruud van Helden, a Stadsherstel későbbi jogi szakértője egy három évvel ezelőtti újságcikkben a kezdetekre.

A város-helyreállítási társaság 1956-ban alakult. Alapítóinak elegük lett abból, hogy a város mostohán bánik a régi, düledező, olykor a háborús sérülésekbe belerokkant, nem kis részben a holland „aranykor” idejéből, vagyis a XVII. századból származó jellegzetes épületekkel. Ha tehették, a tulajdonosok inkább lebontották azokat, hogy a helyükre új házakat húzzanak fel. Kevéssé fantáziadúsakat: aki ma nyitott szemmel jár Amszterdamban, számos olyan, nem túl sikerült épületet láthat, amelyek ebből a korszakból származnak. A várost szerető magánszemélyek által útjára indított kezdeményezés eltökélte, hogy elsősorban a szűk belvárost, amennyire csak lehet, megmenti a pusztítástól. Lakóházakat és középületeket, régi gyárakat és templomokat egyaránt.

A városvezetés akkori szemléletét jól illusztrálja annak az építésznek a nyilatkozata, aki az 1960-as években a Nieuwe Keizersgracht és a Weespstraat nevű utcák találkozásánál álló, környezetébe nem igazán illeszkedő diákotthont tervezte, eltüntetve több karakterisztikus amszterdami épületet: „Ezek a régi házak természetesen szépek, de legyünk őszinték, sok köztük a mézeskalács házikó.”

A Stadsherstel a kezdetektől úgy vélte, hogy ezzel a felfogással akkor szállhat szembe a leghatékonyabban, ha részvénytársasági formában működik. A modell az indulás óta ugyanaz, de az évtizedek során sokat finomodott, és professzionálisabbá vált. A szervezet jelenleg mintegy 600 megmentett háznál tart Amszterdamban és a szűkebb környezetében.

De mit is csinálnak pontosan? Mindenekelőtt megvásárolják a megmenteni kívánt épületet, szakszerűen és műemléki szempontból is kifogástalanul felújítják, majd valamilyen – akár lakhatási, akár szociális, akár gazdasági – célra hosszú távra vagy (például rendezvények esetében) alkalmanként bérbe adják. Az újjávarázsolt ingatlanokat csak nagyon ritkán adják el, azok jórészt továbbra is a részvénytársaság tulajdonát képezik, amivel garantálják megfelelő karbantartásukat. Továbbá – küldetésük szerint – igyekeznek támogatni a műemlékvédelmi szakemberek (építészek, szakmunkások) továbbképzését, foglalkoztatását is.

A szervezetet eleinte lelkes civilek és amatőrök működtették, ám idővel a megváltozó hozzáállású városvezetés és a hivatalos műemlékvédelem is rájött, hogy munkájuk kapóra jöhet nekik. Máig nagyon sok önkéntes és kisbefektető vesz részt a munkában, a 2500 állandó tag a Vrienden van Stadsherstel (Stadsherstel Barátai) nevű civil egyesületbe tömörül, ám a nagy ingatlanvásárlások és -felújítások fedezetét a nagyobb partnerek (cégek, önkormányzatok, pályázati pénzek) biztosítják – tudjuk meg Stella van Heeziktől, a szervezet kommunikációs munkatársától, aki elmondja azt is, hogy a Stadsherstel ma már a műemléki felújítással foglalkozó szervezetek legnagyobbika Hollandiában.

A terek ereje

Hat évvel ezelőtt már profi irányítással és kitűnő marketinggel működő részvénytársaságként vágtak bele a cikkünk elején említett zaandijki templom átalakításába. Bár már korábban is mentettek meg templomot – például az amszterdami Vondel- és Amstelkerket –, s azok a munkák is komoly fegyverténynek számítottak, ez a projekt más volt. Példát akartak statuálni: miképpen lehet minél többet megőrizni a tömegesen kihasználatlanul pusztuló egyházi épületekből az utókornak. A tervezési munkával megbízott Nunc építésziroda leírása szerint a következő feladattal néztek szembe: „2012 végén a Stadsherstel azzal keresett meg bennünket, hogy gondolkodjunk egy terven, amellyel az épületet és múltját tiszteletben tartva újítjuk fel a templomot, miközben új, lehetőleg lakófunkciót teremtünk a számára. (...) Az első bejáráskor beázásokkal rombolt, kibelezett, magára hagyott épületet találtunk, amelynek közepén több méter magas aládúcolások tartották a tetőt, hogy úgy, ahogy van, a fejünkre ne dőljön. Az ablaküvegek nagyrészt hiányoztak, a falakat maradék falfestés és graffitik tömege tarkította. Mi azonban ezeken túl mindjárt láttuk az épület csodálatos tereinek erejét, valamint a különleges tetőszerkezet szépségét.”

Az építészek mindenképpen meg akarták őrizni az épület eredeti formáját, sőt láthatóvá akarták tenni. Az eredmény lenyűgöző, és roppant invenciózus. A túlnyomórészt fából megalkotott mobil lakóegységeket afféle bútorokként helyezték el a belső térben, szabadon hagyva és közlekedő térként hasznosítva a templom főtengelyeit. Így a falak és a tetőszerkezet láthatóak maradtak, miközben a templom tere kilenc, a volt parókia pedig két lakásnak ad helyet. A felsőbb szinten lévő apartmanokhoz mahagónilépcsők vezetnek, kiugrásaikkal a tervezők barokk szószéket idéznek. A kis lakások ablakai részben a templom belső terére néznek, míg a fal felé nézőket úgy alakították ki, hogy a hajdani istenháza ablaknyílásaira nézzenek, így oldva meg a természetes fény beáramlását.

A lakásokat egy autizmussal élő embereket segítő szervezet adja ki olyan felnőtt autistáknak, akik némi támogatással önálló életre képesek. A belső terek és a torony külső látogatók számára is bejárhatók, és megcsodálható a restaurált toronyóra szerkezete, valamint a különleges, fából ácsolt, ugyancsak helyreállított, az angliai gótikus építészetben előszeretettel alkalmazott hammerbeam fedélszék is.

Hollandiában sincs gouda sajtból a kerítés: veszélyeztetett, az ingatlanbefektetők által fenyegetett műemlékek és műemlék jellegű épületek továbbra is szép számban akadnak. A Stadsherstel munkájára nagy szükség van. Jelenleg hét jelentős amszterdami ingatlan lehetséges megvételéről tárgyalnak az önkormányzattal.

Az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre. A szerző a Magyar Urbanisztikai Tudásközpont munkatársa.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."