A civil és az üzleti szféra összefogása a holland műemlékvédelemben

A mézeskalács házak újrahasznosítása

  • Wekerle Szabolcs
  • 2018. november 30.

Lokál

Civil kurázsi és kőkemény kapitalizmus: több mint hatvan éve működő sikerrecept a Stadsherstel részvénytársaságé, amely félig közösségi, félig üzleti alapon ment meg értékes épületeket. A modell Magyarországon is izgalmas lehet, minthogy néhány éve gyakorlatilag megszűnt az állami műemlékvédelem.

Hollandiában 1966 óta tízévente végeznek nagy, országos felmérést a keresztény vallásosság mértékéről, az egyházak állapotáról. A God in Nederland (Isten Hollandiában) néven ismert vizsgálatot legutóbb 2016-ban bonyolították le, és bár ebből kiderült, hogy a korábbi, európai szinten is rendkívülinek számító vallástalanodás valamelyest lelassult, de a történelmi egyházak helyzete változatlanul nem nevezhető rózsásnak.

A 17 milliós ország lakóinak 59 százaléka egyáltalán nem jár templomba, alig 32 százalék tagja valamilyen (keresztény) felekezetnek. Mindebből – számos más társadalmi hatás mellett – érdekes urbanisztikai probléma is következik: 2024-ig hetente átlagosan két templomot zárnak be Hollandiában. Az ország római katolikusai úgy számolnak, hogy a ma még működő, nagyjából 1500 templomukból 2025-re alig több mint 500 lesz használatban. De mi történjen ezekkel az olykor több száz éves épületekkel? Aki ellátogat az Amszterdamtól negyed­órányi vonatútra található Zaandijkbe, a település központjában választ kaphat a kérdésre. Legalábbis egyet a lehetséges válaszok közül.

Zaandijk valamivel több mint 8500 lelkes község gyönyörű, ódon házakkal, saját, nemrég nyílt, kézműves söröket gyártó kisüzemmel, a közeli Zaanse Schans (ez Hollókő és a szentendrei skanzen sajátos keveréke, ahol az egyik legnagyobb attrakció a fapapucsmúzeum) látogatóira apelláló szolgáltatásokkal és az országos átlagnak megfelelően szekularizálódó lakossággal. A falu éke a korábban rendkívül széttagolt holland reformátusság egyik ágának otthonául szolgáló templom, amely eredetileg 1640-ben épült, de ma már csak az alapjai ilyen régiek, egy tűzvész után ugyanis az 1800-as évek végén újraépítették.

Ilyen lehet a 21. század

Ilyen lehet a 21. század

Fotó: Ineke Krijt

 

A település egyre zsugorodó protestáns közössége 1971-ben döntött úgy, hogy nem használja tovább templomát, és csatlakozik a szomszéd városka gyülekezetéhez. A zaandijki istenházára ezek után mozgalmas évek vártak: volt kultúrközpont, Twilight Zone néven koncertterem, végül, egyre aggasztóbb állapotában, lézerharcok állandó helyszíne is. 1993 óta üresen állt, és már a lebontásán gondolkodtak. Ez a sok elemében tipikus holland templomsors akkor vett új irányt, amikor a helyi értékmentők 2009-ben elérték, hogy műemlékké nyilvánítsák az épületet, amelyet azután szintén az ő kérésükre az Amszterdamban működő, ám tevékenységét az utóbbi időben a főváros tágabb környezetében is kifejtő Stadsherstel vett gondozásába. A műemlékekre specializálódott társaság neve – magyarul város-helyreállítás – ugyan nem túl fantáziadús, de a története már jóval izgalmasabb ennél.

Az aranykorból

„Amszterdam az egyetemi éveim alatt, az 1960-as években koszos volt, romos, és majd megfulladt az autók áradatában. Úgy tűnt, senkit sem érdekel gyönyörű városunk sorsa. A kiskereskedelem eltűnt a belvárosból, minden üres ingatlant házfoglalók leptek el, a környék, ahol laktam, a kemény drogosok birodalma volt. (...) Később aztán angol befektetők jelentek meg, és kiadási céllal megvásároltak, majd felújítottak néhány lakást. Egyre többen költöztek vissza a városba. A Prinsengracht és a Vijzelstraat sarkán álló blokkot – amelynek állapota tökéletesen jelképezte Amszterdam épített örökségének gyászos helyzetét – az Amszterdami Város-helyreállítási Társaság vette szárnyai alá. Felújították az épületet. Addig még nem is hallottam róluk, de amit tettek, az fantasztikus volt.” Így emlékezik Ruud van Helden, a Stadsherstel későbbi jogi szakértője egy három évvel ezelőtti újságcikkben a kezdetekre.

A város-helyreállítási társaság 1956-ban alakult. Alapítóinak elegük lett abból, hogy a város mostohán bánik a régi, düledező, olykor a háborús sérülésekbe belerokkant, nem kis részben a holland „aranykor” idejéből, vagyis a XVII. századból származó jellegzetes épületekkel. Ha tehették, a tulajdonosok inkább lebontották azokat, hogy a helyükre új házakat húzzanak fel. Kevéssé fantáziadúsakat: aki ma nyitott szemmel jár Amszterdamban, számos olyan, nem túl sikerült épületet láthat, amelyek ebből a korszakból származnak. A várost szerető magánszemélyek által útjára indított kezdeményezés eltökélte, hogy elsősorban a szűk belvárost, amennyire csak lehet, megmenti a pusztítástól. Lakóházakat és középületeket, régi gyárakat és templomokat egyaránt.

A városvezetés akkori szemléletét jól illusztrálja annak az építésznek a nyilatkozata, aki az 1960-as években a Nieuwe Keizersgracht és a Weespstraat nevű utcák találkozásánál álló, környezetébe nem igazán illeszkedő diákotthont tervezte, eltüntetve több karakterisztikus amszterdami épületet: „Ezek a régi házak természetesen szépek, de legyünk őszinték, sok köztük a mézeskalács házikó.”

A Stadsherstel a kezdetektől úgy vélte, hogy ezzel a felfogással akkor szállhat szembe a leghatékonyabban, ha részvénytársasági formában működik. A modell az indulás óta ugyanaz, de az évtizedek során sokat finomodott, és professzionálisabbá vált. A szervezet jelenleg mintegy 600 megmentett háznál tart Amszterdamban és a szűkebb környezetében.

De mit is csinálnak pontosan? Mindenekelőtt megvásárolják a megmenteni kívánt épületet, szakszerűen és műemléki szempontból is kifogástalanul felújítják, majd valamilyen – akár lakhatási, akár szociális, akár gazdasági – célra hosszú távra vagy (például rendezvények esetében) alkalmanként bérbe adják. Az újjávarázsolt ingatlanokat csak nagyon ritkán adják el, azok jórészt továbbra is a részvénytársaság tulajdonát képezik, amivel garantálják megfelelő karbantartásukat. Továbbá – küldetésük szerint – igyekeznek támogatni a műemlékvédelmi szakemberek (építészek, szakmunkások) továbbképzését, foglalkoztatását is.

A szervezetet eleinte lelkes civilek és amatőrök működtették, ám idővel a megváltozó hozzáállású városvezetés és a hivatalos műemlékvédelem is rájött, hogy munkájuk kapóra jöhet nekik. Máig nagyon sok önkéntes és kisbefektető vesz részt a munkában, a 2500 állandó tag a Vrienden van Stadsherstel (Stadsherstel Barátai) nevű civil egyesületbe tömörül, ám a nagy ingatlanvásárlások és -felújítások fedezetét a nagyobb partnerek (cégek, önkormányzatok, pályázati pénzek) biztosítják – tudjuk meg Stella van Heeziktől, a szervezet kommunikációs munkatársától, aki elmondja azt is, hogy a Stadsherstel ma már a műemléki felújítással foglalkozó szervezetek legnagyobbika Hollandiában.

A terek ereje

Hat évvel ezelőtt már profi irányítással és kitűnő marketinggel működő részvénytársaságként vágtak bele a cikkünk elején említett zaandijki templom átalakításába. Bár már korábban is mentettek meg templomot – például az amszterdami Vondel- és Amstelkerket –, s azok a munkák is komoly fegyverténynek számítottak, ez a projekt más volt. Példát akartak statuálni: miképpen lehet minél többet megőrizni a tömegesen kihasználatlanul pusztuló egyházi épületekből az utókornak. A tervezési munkával megbízott Nunc építésziroda leírása szerint a következő feladattal néztek szembe: „2012 végén a Stadsherstel azzal keresett meg bennünket, hogy gondolkodjunk egy terven, amellyel az épületet és múltját tiszteletben tartva újítjuk fel a templomot, miközben új, lehetőleg lakófunkciót teremtünk a számára. (...) Az első bejáráskor beázásokkal rombolt, kibelezett, magára hagyott épületet találtunk, amelynek közepén több méter magas aládúcolások tartották a tetőt, hogy úgy, ahogy van, a fejünkre ne dőljön. Az ablaküvegek nagyrészt hiányoztak, a falakat maradék falfestés és graffitik tömege tarkította. Mi azonban ezeken túl mindjárt láttuk az épület csodálatos tereinek erejét, valamint a különleges tetőszerkezet szépségét.”

Az építészek mindenképpen meg akarták őrizni az épület eredeti formáját, sőt láthatóvá akarták tenni. Az eredmény lenyűgöző, és roppant invenciózus. A túlnyomórészt fából megalkotott mobil lakóegységeket afféle bútorokként helyezték el a belső térben, szabadon hagyva és közlekedő térként hasznosítva a templom főtengelyeit. Így a falak és a tetőszerkezet láthatóak maradtak, miközben a templom tere kilenc, a volt parókia pedig két lakásnak ad helyet. A felsőbb szinten lévő apartmanokhoz mahagónilépcsők vezetnek, kiugrásaikkal a tervezők barokk szószéket idéznek. A kis lakások ablakai részben a templom belső terére néznek, míg a fal felé nézőket úgy alakították ki, hogy a hajdani istenháza ablaknyílásaira nézzenek, így oldva meg a természetes fény beáramlását.

A lakásokat egy autizmussal élő embereket segítő szervezet adja ki olyan felnőtt autistáknak, akik némi támogatással önálló életre képesek. A belső terek és a torony külső látogatók számára is bejárhatók, és megcsodálható a restaurált toronyóra szerkezete, valamint a különleges, fából ácsolt, ugyancsak helyreállított, az angliai gótikus építészetben előszeretettel alkalmazott hammerbeam fedélszék is.

Hollandiában sincs gouda sajtból a kerítés: veszélyeztetett, az ingatlanbefektetők által fenyegetett műemlékek és műemlék jellegű épületek továbbra is szép számban akadnak. A Stadsherstel munkájára nagy szükség van. Jelenleg hét jelentős amszterdami ingatlan lehetséges megvételéről tárgyalnak az önkormányzattal.

Az írás a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre. A szerző a Magyar Urbanisztikai Tudásközpont munkatársa.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.